Macro-objektiv till Canon EOS R

F2 är andra änden på bländaren, de som de flesta tittar på då ju lägre ju bättre då det kräver mindre ljus. Jag tittar på bländarens andra ände då jag har gott om ljus och vill ha skärpa över hela bilden.

Det är tyvärr inte så enkelt då vi alla är olika och gillar olika saker och resultat.

1 gillning

Många gillar ju 35 bättre känns det som men jag vill inte ha vidvinkel och jag vill kunna ha lite distans med.

Självklart men då hade man sluppit tänka. :joy:

1 gillning

35 mm är ju vidvinkel så det kan du ha till landskapsfoto t e x.

Jo men vi vill ju inte göra dig besviken med dåliga tips. :joy::joy:

Precis men då köper jag hellre 16mm om jag vill ha för landskap.
Många jämför 35 och 85 hela tiden antagligen pga makro-möjligheten.

Men jag gillar inte när kanterna på en bild är vridna.

Canon har ju ett 85mm till men det kostade tydligen 35K så det är väl inte att tänka på. :joy::joy::joy:

Ja nej för i helvete, är inte gjord av pengar.
6500kr känns mycket nog

Ska sova på det och beställa imorgon så jag inte gör det i all hast nu.
Men jag kanske ska lyssna på magkänslan och köpa 85, om inte annat verkar det fantastiskt för porträtt så får jag hitta ett rent macro längre fram om jag fortfarande känner såpass.
Eller så kanske 85 kommer kännas tillräckligt även för macro.

Ja och sen får du ge dig ut på marknaden och finna dig en vacker pojke som du kan öva porträttfotografering på. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Haha!
Mja inte än, jag behöver lösa min hälsosituation först.
Med en sjukdom som löper lite fritt pga övermedicinering som piskar på sköldskörteln för mycket och att jag också är på helt fel ställe så går det bara inte just nu.
Men det är en fin tanke!

1 gillning

Krya på dig. Nu går jag och knyter mig.

1 gillning

Jag håller på! Det tar tid då man måste sänka långsamt men jobbar påt i alla fall.
Ska också försöka sova nu, tack för all hjälp och stöd och för att du och ni finns här! Det betyder mycket för mig. :hugs:

1 gillning

Det är så härligt att läsa diskussionen och se att det finns fler än jag som vrider och vänder på sakskälen till vilket inköp som det ska bli.

Jag är helt övertygad om att det kommer att bli bra!

Och minns att @RolexJocke är en dyr internetkontakt för mig. Han fick in mig på digitalkamerasvängen även om jag senare gick över till Canon från min första Nikon (som han var skyldig till)

Då fotade jag ungdomsfotboll och klockor
Nu selfies och hattar :slight_smile:

Edit: Och för tydligheten, jag har aldrig ångrat att jag startade om mitt fotografiintresse. Det är en stor del av mitt liv

2 gillningar

Fint att höra!
Ja det är väldigt härligt att kunna diskutera med andra och vägen är inte alltid rak nej haha.
Jag verkar ju säkert jättevelig här men samtidigt tycker jag det ska gå till lite på det sättet.

Började själv fotografera 2005, hade tyvärr ingen influens utan det var jag själv som bestämde mig och köpte min första digitala kamera. Har dock alltid kört Canon men kan ändå det sista undra om det fortfarande är helt rätt.
Har aldrig ångrat mig heller men behövt en ny-tändning efter att min förra systemkamera slutade leverera.

2 gillningar


Nu har jag köpstopp igen. :joy:
Hade tänkt beställa ifrån cyberphoto men känner inte för att betala 100kr i frakt när den kostade samma hos annan butik.

5 gillningar

Härligt! Det blir kanon (!) :laughing:

Jag valde också bort Cyberphoto när jag köpte bläckpatroner för nått år sedan (+ 1000 kr). Vadå frakt? Scandinavian Photo tog samma pris men utan att lägga på någon fraktavgift. :man_shrugging:

1 gillning

Jag tror det med! Jag känner mig nöjd med mitt val än så länge. :grinning_face_with_smiling_eyes:
Körde samma skämt när jag pratade med en shomme på Canon för en jobbrelaterad grej förra veckan men han tyckte inte det var så kul. :joy::joy::joy:

Ja det är tråkigt för jag gillar Cyberphoto väldigt mycket men jag är trött på dyra fraktkostnader speciellt när man ändå lägger några tusenlappar!

Precis, handlar man för mer än 1000 kr brukar frakten ingå. Men Cyberphoto ligger ju i Umeå så det är ju en rätt lång transportsträcka.

Jag har också köpt nästan all kamerautrustning från Cyberphoto. Även returnerat ett UV-filter utan problem. Men även Scandinavian Photo och Kaffebrus har varit bra.

1 gillning