Macro-objektiv till Canon EOS R

Nu när man återhämtat sig lite efter inköp av kamera så saknar jag ett macro-objektiv att ha kul med men också för att fotografera mina praliner.
Vill också kunna använda för att fotografera folk men macro är viktigast.

Någon annan inbiten fotograf som kan rekommendera något?
Kommer gärna undan så billigt som möjligt men tänkt mig max 6500kr
Jag har adapter från RF till EF så EF funkar också.

Dom jag kollat på är:
RF 35/1,8 Macro IS STM
RF 85/2 Macro IS STM
Sigma EX 105/2,8 DG OS HSM Macro 1:1
Laowa 85/5,6 Ultra macro apo 2:1

Finns kanske fler som är intressanta, kom med förslag. :relaxed::heavy_heart_exclamation:

Tycker att 100 mm fungerar bra på småbildskameror. Mångsidigt och går bra att använda som skarp porträttglugg.

Canon EF 100/2,8L IS USM finns ju kvar. Den nya RF-modellen har ju ett ganska mastigt pris, dock skulle jag välja den alla dar i veckan.

Riktig makro finns också i Canon MP-E65/2,8 1-5x. Det är dock inte lika mångsidigt, men kul.

1 gillning

Jag kör Zeiss men det är ju över budget. Tänk på att Laowa är manuella så ögonblicksbilder är svårt. Men till produktfoto är de perfekta och prisvärda.

1 gillning

Jag har läst mycket bra om 100mm men det kostar lite väl mycket, det är om jag skulle hitta det begagnat kanske men då vet man inte vad man får. :no_mouth:

Ja det verkar ju kanonbra men som du säger kostar det en del. Jag kan inte motivera så mycket pengar för ett objektiv.
Ja det förstod jag och det är ju nackdelen såklart, men det var just att det klarar 2:1 som var spännande.
Läst att 35 och 85 inte är riktiga macro heller så vet inte hur jag ska tänka.

Jag har 2 Laowa macro, riktigt skarpa.

1 gillning

Sigma Art gör ju bra grejer med?

Det är ju om man kan leva med det manuella men det kanske skulle funka….
Men är så peppad på macro för aldrig gjort det innan men vill att det ska bli och kännas rätt!

1 gillning

Laowan är lite trixig att få till. Svårt att hitta det riktigt skarpa så det blir lätt oskarpt.

1 gillning

Brukar tipsa om John Hallméns makrobilder. Han använder ett Canon MP-E65/2,8 1-5x för sina bilder. Manuell fokus inkl. släde samt stackning av bilder för att få till en större skärpedjup.

https://www.johnhallmen.se

1 gillning

Ja det blir nog ingen Laowa, kanske inte Canon heller.
Sigma 70mm f/2,8 DG Macro art (nackdel ingen IS)
Sigma 105mm f/2,8 EX DG OS HSM
Tamron SP 90mm f/2,8 Di macro 1:1 VC USD

Dom är jag mer inne på nu efter att jag läst att 35 och 85 inte är riktiga macro, 85 skulle jag vilja ha framöver ändå men jag vill ha riktigt Macro.

Riktigt snygga bilder!

Riktigt makro är alltid 1:1 eller större. (1 cm i verkligheten blir 1 cm på sensorn)
De flesta makroobjektiv har 1:1 som största förstoring.

Sigmas Art-serie verkar riktigt fin. För övrigt är i princip alla makroobjektiv skarpa.

Tamrons 90 mm är en klassiker som var populär när jag började fota i mitten av 00-talet. Om autofokus är inblandat så vill jag nog ha samma fabrikat som kamerahuset. (Canon i mitt fall). Jag valde Canons 100 mm/2,8 USM (utan IS, det fanns inte då).

Ja Tamron var nog lite gammal. Svårt att avgöra ibland haha.

Det sigma som inte är Art har någon kommenterat att det inte funkar så bra med spegellöst men det vet jag inte om det stämmer.
Har sedan tidigare ett Art-objektiv till min förra kamera 7D och det var mitt favvoobjektiv till den så man kanske inte kan gå fel om man väljer Art?

Autofokus är väl inte så viktigt egentligen men kanske ett plus om jag ska använda för annat än Macro men.
Kanske är mer värt att köpa rent Macro-objektiv nu för att enbart använda för det och ett annat prime senare.
Vill bara ha en idé om vad jag ska köpa. Jag kanske valde bort Laowa för fort.

RF 85mm står att det är 1:2 så det känns ju kanske mindre roligt?

Riktig makro handlar inte om förstoringsgraden utan hur objektivet är designat optiskt , så stirra dig inte blind på 1:1, hur små praliner gör du? Jag tror du kommer långt med 1:2.

Jag har både ett gammalt EF 100 macro (inte L) och ett RF 35 macro. RF objektivet är otroligt mycket mer lättanvänt än den gamla EF-gluggen, Det är fullt tillräckligt skarp och om du klarar dig med den lite lägre förstoringsgraden så tror jag du blir nöjd med det. 35 mm är en väldigt användbar bränvidd för mycket annat, men autofokusen är inte överdrivet snabb på min RP. Nya RF 85 precis inom din budget och det verkar på pappret vara mer av vad du är ute efter än RF 35 om du vill köra lite porträtt också.

1 gillning

Jag har kollat på både 35 och 85, varit mest sugen på 85 men blev bara så förvånad när jag läste att det inte är riktiga macro.
Har du använt 85 med? Tycker 35 verkar vara ett väldigt trevligt objektiv med!

Det handlar ju lite om vad du ska fotografera. jag vill komma så långt ifrån objektet som möjligt då jag inte vill att kameran ska synas i alla speglande/reflekterande ytor så jag gillar typ 100mm brännvidd.

2 gillningar

https://www.gotaplatsensfoto.se/objektiv/till-canon/laowa-100mm-f2-8-2x-ultra-macro-apo-canon-rf?gclid=EAIaIQobChMIh6ac35D5-QIVGRd7Ch31KweGEAQYAiABEgJIx_D_BwE
Verkar jävligt kompetent men det är om jag pallar manuell fokus... jag vet inte. :zipper_mouth_face:

Jag har både 60 & 100mm och båda funkar utmärkt. Som sagt lite trixiga att få till skärpan. Tyvärr Nikon fattning, har du en adapter till Canon kan du få låna mitt 60mm och testa om du vill. Vidare har jag köpt mina direkt från venuslens.net direkt.

Var det inte dyrt att beställa direkt ifrån dem? :open_mouth:
Ja det hade varit så mycket enklare om man kunde testa innan man köpte.... jag kan verkligen inte bestämma mig.
Är mest inne på RF 85/2 just nu förutom men är rädd för att jag inte kommer gilla dens Macro men sen om jag skulle köpa en ren macro-lens är jag rädd att jag inte blir nöjd med det typ....