MacOS vs Windows

Men du svarar inte på vad du saknar. Ett par saker måste du väl kunna ge exempel på.

Jag har ett ganska avancerat dokument i Numbers. Kan inte komma på någon funktion jag saknar där som hemanvändare. Just därför jag undrade om du kan berätta mer specifikt vad du saknar.

Kommer på vartefter när jag arbetar i dessa.
Pages: tabeller är för krångliga att arbeta i och väldigt basic verktyg. Om man ska skriva en rapport så är det också för klent. Formateringarna fungera inte som önskat. Skulle kunna gå varenda meny och jämföra mellan och hitta hur mycket som helst.
Numbers: Saknar avancerade funktioner från Excel eller att jag inte hittar. Typ sådana saker som jag försökte göra häromdagen men hittar inte. https://support.office.com/sv-se/article/vide… samt detta är väldigt enkelt att göra i Excel samt att man kan göra det mer avancerat och var som helst i kalkylblad https://support.office.com/sv-se/article/l%C3… . Databaser i Excel är överlägset bra.

Nja, för ett av de tre (vanligaste) programmen i Office-paketet tycker jag du har fel; PowerPoint. Finns ingenting som är bättre i det jämfört med Keynote. Tvärtom blir det snyggare resultat för de som har Keynote jämfört med alla mediokra presentationer i PowerPoint, vilket man ofta sett till leda över åren.

Pages-användarna lyckas också med att få snyggare resultat jämfört med Word-användarna kan jag tycka, men då har väl Pages mer fokus på layout än vad Word har. Pages sneglare mer mot exempelvis InDesign. Och Word har fantastiska funktioner för dokument, granskning, nivåer, versioner, fotnoter, etc, etc, vilket Pages i stort brister i.

För Excel dock kan jag i många fall hålla med, men mycket av detta bygger på att Excel är industristandard och alla använder det. Numbers har hursomhelst många kvaliteter och räcker säkert till för alla utom möjligtvis Excel wizards.

3 gillningar

Villkorsstyrd formatering finns i Numbers också.

16" varienten är riktigt trivsam. Men tycker ändå tangentborden är för grunda.

För grunda? Hur menar du?

Travel brukar man säga på engelska. vet inte vad det heter på svenska.
Men knapparna går inte ner tillräckligt långt.

1 gillning

Ah nu förstår jag hur du menar!

1 gillning

Mycket :hugs: Kika youtube länken med alla mac tips ovan:

Håller helt med programmen i sig burkar vara väldigt lika

1 gillning

Aa, Haft kunder med lenovo, minns inte vad exakt nu men hälften av de datorerna var galet struliga,

Har Macbook Air nu genom jobbet, värt många tusen i månaden att slippa windows :see_no_evil:

Det blir inte så mycket dyrare i slutändan för andrahandsvärdet är mycket högre på en Mac än en Pc

Har du länk till en video motsvarande för Numbers

Perfekt att titta i slowmotion utan ljud. :slightly_smiling_face:

Har ingen Mac men på iOS är det Färgpensel > Cell > Villkorlig markering.

Finder har sina begränsningar. Jag gillar att ha ordning på filerna och kunna sortera undermappar. Det går inte att - inom samma fönster - flytta filer från ett ställe till en av undermapparna. Så omständlig procedur…

Är nog en vanesak, kör alltid cmd+x och sen cmd+alt+v för att flytta. Sällan jag drar filer (om jsg inte missuppfattar dig nu) men drag n drop bör ju fungerar fint på mac. Hmm :hugs::thinking:

Du kan flytta filer inom samma fönster. Om du trycker cmd+option+v när du klistrar in filerna så flyttas filerna istället för att kopieras.
I Windows så kan du inte sortera mappar och filer tillsammans utan mapparna ligger alltid först och sedan kommer filerna.

1 gillning