MacOS vs Windows

Jag skulle absolut inte tänka mig att arbeta på en win, MacOS gör alla timmar framför datorn så mycket trevligare.

Jag har en billig bil. Kör inte så mycket, skulle jag köra mer skulle jag nog fundera på en trevligare Och således dyrare bil.

Ju mer timmar man lägger på något desto viktigare är det att man trivs med sitt arbetsredskap. Mac OS är verkligen kärlek, skulle ”kunna jobba i win (bortsätt från vissa prog) men väljer Mac alla dagar i veckan.

Tycker inte jag behövt lägga mer så mycket pengar, tid kontra pengar per använd enhet. Har en gen1 15” retina 2012 som fort. är bra för grafik 2D och webb. Har även en iMac 27” eh 2017… 2018 något. Som såklart är bra mycket snabbare, var mest för 27” 5k skärm och allt i ett, otroligt trevlig maskin.

Skulle de som köper något för att skryta. Hmm… det känns mest som att de byter dator/tele varje år oavsett märke, bara för att ha det senaste.

Jag väljer mac för att det fungerar så otroligt bra. Skryt är för tomtar… oavsett bransch.

3 gillningar

Haha ja!! Nu startade man en till tab i browsern tex… och så wroooooom :joy:

Jag har alltid strypt ner de win installationer jag kör för att försöka minska irriterande avbrott i arbetet. Så,jag sökte och tog reda på behöver jag tjänsten x osv

På mitt förra jobb (2017-2019) hade jag senaste Lenovo x1-carbon (win10) med allt lull. Nypris över 20k. Cpun gick på max när man hade några flikar i Chrome igång samtigt som man hade outlook i bakgrunden under skype-möte. Titt som tätt fick jag bluescreen under skypemöten med utmaxade högtalare så jag höll på att bli döv på kuppen. Bluescreen hade en felkod (qr) som inte ledde någonstans.

Vi körde mycket remote desktop och min 7år gamla 13" MBP klarade det bättre än Lenovon. Vi var flera kollegor som hade problem med dessa x1or och IT hittade aldrig något fel på dem. Efter det är jag urless på windows.

Men vad är det du gör hela tiden “ute” i OSet?
Jag har ett program som jag jobbar i öppet hela tiden, vilket OS som ligger bakom det märker jag inte.

1 gillning

Köpte min MBP 13 tum i mitten av 2012 - 2,9 GHz Intel Core i7 - minne 8 GB 1600 MHz DDR3ca <15 000 kr
Jag har byt hårddisk på den. Inget annat.
Den fungerar super bra efter 8 år. Så i längden är det väl bättre investering än PC? om det inte är en sådan som man själv monterar och kan byta komponenter.
Så hårdvaran är toppen för mig. Det är mjukvaran som ingår som man skulle önska att det är mer avancerat. Varför har Apple inte utvecklat själv en likvärdig MS office?

:slight_smile: då har jag helt annat än dig.
samtliga mac (inte mac pro ännu iofs) har fått vara på service.
Tangentbordet på samtliga mbp. Imac som wifi slutade fungera EFTER den var på service för trasig disk.
Frugans mbp har varit inne 2ggr pga skärmbyte.

Jag byggde min gaming pc för 4 år sedan. har gjort några upgrades(minne och gpu) inte ett fel.
eller iofs, jag brände moderkortet med när jag skulle ladda en powerbank via datorn(man är idiot ibland). Powerbanken var trasig och brände kortet.

Om Apple skulle göra för bra programvaror att skicka med, skulle utbudet av andra tillverkares programvaror minska drastiskt. Köp Office om det är dom funktionerna du vill åt.

1 gillning

Min datorn kommer inte att ha tillräckligt med plats för MS office. Det jag menar är att Apple skulle kunde lika gärna göra en egen likvärdig MS office som man betalar för i stället.
Samma sak med Creative Cloud från Adobe. Man hade önskat att dom utvecklar egna programvaror pga svårt att få ihop integration i synnerhet en sådan röra med mina bildbibliotek hit och dit.

Det är inte vad du skriver. ”Det är mjukvaran som ingår som man skulle önska att det är mer avancerat.”

Jag menar om det inte finns alternativ att ändra skulle dom kunna utveckla egna mer avancerad. I varje fall att det finns med tillgång direkt och inte via omvägar som tredje parts.

Tangentbordet är verkligen ett sorgebarn på de senaste generationerna av bärbara Mac. Jag har lyckats undvika dem helt. Har en 2015 mbp nu och har en 16” som ligger och väntar på jobbet.

Vad menar du med detta – tror du att Office-program utvecklade av Apple skulle ta mindre plats på datorn?

Apple har Pages, Keynote och Numbers som är fullt tillräckliga för hemanvändare.

1 gillning

Jag menar att jag skulle behöva köpa ny dator oavsett vilket jag kommer göra.

Tyvärr inte tillräckligt alls för mig.

Vad är det du saknar för funktioner?

Oj, e de här nya dålig stämning tråden? Helt missat. :man_shrugging:t2:

1 gillning

Alting är ganska enkelt och basic och saknar finesser. Perfekt för skolbarn eller arbeta med enkla saker. Det är helt enkelt svårt att gå ner sig från att man har arbetat MS office.

Det är den nya bra stämning tråden… :wink:

1 gillning