MacOS vs Windows

Hoppas jag postat i rätt tråd?
Har själv en MBP och fick låna en PC med Windows häromdagen.
Kände jag mig hemma direkt med många saker. Vad är det ni premierar i resp? eller vad skulle önska att det förbättras?
Premierar i Windows/PC

  1. Bra navigeringslogik i operativsystemet samt MS Office
  2. Avancerad verktyg i MS Office
  3. Bra utbud av videomaterial som förklarar verktygen i MS Office

Premierar /MAC

  1. Bra virusskydd
  2. Bra integration med andra enheter inom samma miljö

Saknar på MAC

  1. skulle önska att “bilder” appen skulle vara mer komplett
  2. utforskaren

Jag kör mest Mac men har en Win pc för spelande och använder även Windows till viss del via jobbet.

Premierar i MacOS

  1. Bra navigationslogik i OS.
  2. Alfred app.
  3. Terminalen
  4. Ser bra ut.
  5. Stabilt

Premierar Windows

  1. Spel
  2. Billig hårdvara även om man får det man betalar för.

Saknar Windows.

  1. Stabilitet. Har blivit bätttre men fortfarande en bit kvar. Kräver fortfarande att man installerar om det med jämna mellanrum
  2. En röd tråd i UI. Trots att Windows 10 är 5 år gammalt så är det forfarande väldig blandning av nytt ui och gammalt. Ger intrycket av att man har tänt eld på det och försökt släcka det med en brandyxa.
  3. Bättre filhanterare. Utforskaren blir bara sämre och sämre. Krävs fler och fler klick för att komma dit man vill.
2 gillningar

Märkligt att vi tycker ganska tvärtom på många punkter… :upside_down_face:
Vad kan det bero på?
Du kanske förstår dig på deras logik i och med att du håller på i terminalen? Håller man på med programmering så tror jag att man har en annan tröskel.
Nu kollade jag inte direkt på utforskaren men den kanske har utvecklats mer lik Finder?

Det är väl vad man är vad vid.
Vissa gillar att allt är snyggt, prydligt och saker finns placerade där man förväntar sig att finna det. Andra gillar Windows där allt är utspritt och ligger lite lite här och där samt att man inte bryr sig i att saker är snyggt presenterat och andra gånger ser ut som hej kom och hjälo. :slight_smile:

Kör inte terminalen särskilt mycket men varje gång jag använder den i Windows så förvånas jag över hur dålig den är. Visserligen har Microsoft släppt Power shell som är ett steg i rätt riktning.

Tror det inte har något med programmering att göra utan mer hur man är som datoranvändare. Är man en vanlig användare så är det nog inte så stor skillnad på vad man använder. Min far körde Ubuntu i många år och var väldigt nöjd med det.

Nej, utforskaren går längre och längre från findern. Det är nog en del av problemet då det har blivit mer bloat i den. Det är ett av Microsofts problem idag. Bloat.
Samma gäller startmenyn. Där har det blivit väldigt mycket bloat. Samma gäller MS svar på iTunes när det gäller bloat: Outlook.

1 gillning

Vad saknar du i “bilder-appen”?
Windows har väl ingen motsvarighet ens?

Jag vet inte riktigt vad Window har nu längre när det gäller bild- och video. Om det är inbyggt eller separat.
Vad gäller bilder-appen på mac så skulle jag vilja att Bildspel verktyget utvecklas vad gäller ljud, bildeffekter samt text. Det har inte hänt mycket på den fronten…Helst skulle man vilja att man kan göra allting som webbaserat på ens konto.
Överlag skulle man önska att befintliga appar skulle utvecklas mer så att man inte behöver anlita tredje parts.
Det kommer nya telefoner och hårdvara hela tiden då skulle man önska att man utvecklar mjukvaran också.

Så märkligt att vi tycker precis tvärtom med ordningen och logiken på saker och ting.
För mig är det lite som att man inte kan jobba effektivt pga deras befintliga appar känns för enkla och ofärdiga så man fastnar att leta runt det som inte finns. Det kanske är meningen att det ska vara så. Att dom lägger mer fokus på hårdvaran?

Bildspel ska vara enkelt och automatiserat. Vill man göra avancerade saker finns Clips till iOS och iMovie till både macOS och iOS. Vill man ha riktigt avancerat Final Cut Pro

Apple lägger ner fokus på både mjukvara och hårdvara. Det är deras styrka och i Mac OS så ingår mycket mer än i Windows så jag vet inte vad du menar med att de inbyggda apparna i Windows är bättre än MacOS appar. Du har ju t.ex ingen inbyggd fotoapp i Windows vilket du har på Mac. Word och Excel är visserligen bättre än Pages och Numbers medan KeyNote är värre än PowerPoint men då kostar MS Office pengar medan iWork är gratis.
Office kan man köpa för Mac också och har man inte väldigt speciella krav så funkar de likadant.

2 gillningar

Skulle önska att det läggs ännu mer fokus på mjukvaran. Du säger det själv att MS Word och Excel är visserligen bättre än pages och numbers. För mig är dessa katastrof. Skulle önska att dom utvecklar dessa lika bra som MS Word och Excel. Klart att man jämför. Dessa samt utforskaren saknar jag oerhört men samtidigt håller jag med att hårdvaran är bra samt att det är mindre risk för virus.

Man sätter på datorn och startar programmet man ska använda. Vilket OS som ligger i bakgrunden märker man knappt.

1 gillning

Fast du har ju Word och excel till Mac också så förstår inte problemet? :slight_smile:

Det jag menar är att det är konstigt att jämföra två OS baserat på program som finns till båda :slight_smile:

1 gillning

Älskar Mac OS

  1. Finder :heart:,
  2. Preview med space :heart:
  3. Drag-drop integration på en helt annan nivå än win.
    Drag n drop en fil till ”ladda upp fil” knapp istället för att leta upp filen igen.
  4. All kortkommandon för skärmdumpar, speciellt shift-cmd-4.
  5. Terminal: Caffeinate (datorn somnar inte oavsett inställningar)
  6. Sök :heart:
    Finns så mycket mer trevligt:
    Kika denna, så mycket =)
    https://www.youtube.com/watch?v=9Lz7jliEvGg
    Stör mig på att inte alla virtuella skrivbord syns direkt vid expose. Utan man måste dra upp muspekaren.

Win

  1. Håller med tidigare, @ante. Så otroligt många steg och fler sätt att komma till dit man ska, framförallt innan man kommer dit man verkligen vill. Känns som att MS vill göra alla nöjda.
    Men Gode Mode är ju trevligt, skapa en ny mapp döp den till:
    God Mode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} Bara kräks över windows nya kontrollpanel, tur att god mode finns.
  2. Att utforskaren inte behåller vänstervyns mapp lista centrerad runt vald mapp utan hoppar ner och när byter mapp och ser inte mappar under. (Vet inte hur jag ska förklara den tydligt i ord)
  3. Att dölj filändelser är satt som standard.
  4. Inloggning i windows och domän är ett skämt. Om jag behöver logga in utan domän, då ska man skiva datornamn/anv för att logga in lokalt. Skulle kunna göras så mycket snyggare.
  5. Sluta skicka med 70 skit spel och annat junk i nya datorer.
    Jag tror jag ger mig där. Blir bara arg av att tänka på win :sweat_smile:

Forts trevlig valborg!

3 gillningar

Har inte använt Windows sen 90-talet så kan inte se någon fördel överhuvudtaget. :stuck_out_tongue_winking_eye::joy::sunglasses:

1 gillning

Använder båda + Linux, ser inte problemet. Som @Peterboxy nämnde, det är väl apparna (som det så modernt numera heter) som är det man faktiskt gör något med och där är det likvärdigt tycker jag.

Olika operativsystem har sina fördelar. Samtliga, nu 2020, gör sitt jobb utmärkt.

Som sina egna standalone operativsystem generellt i responsivitet i UI så skulle jag ranka Windows först, Linux som tvåa och macOS som trea.

Hur vet du det om du inte använt det sedan 90 talet? :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Du har svaret i svaret. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Dessa har jag haft på min mac samt Ms outlook och det har varit en del strul med själva kompatibilitet så jag har tagit bort dessa. Kanske beror på att det är olika miljöer som ska samverka. Men det var ett tag sedan så jag vet inte hur det är nu.

Vilka appar använder du som arbetsredskap utöver dessa funktionella verktyg?

Vet inget om Linux. Kan du utveckla varför rangordningen varför Windows först och MacOS sist?