MacBook Pro kan bli Apples enda laptop med touchskärm

Från sajten:
image

Det florerar rykten om att nästa MacBook Pro som förväntas släppas i början av nästa år kommer att komma med en touchskärm. Vad exakt detta ska vara bra till låter jag vara osagt men det har även varit rykten om att nästa MacBook Neo ska komma med touchskärm. Mark Gurman har i sitt senaste nyhetsbrev sagt att han skulle bli extremt chockad om den kommer med det.

Han säger även att Apple ännu inte har bestämt sig om MacBook Pro blir den enda bärbara datorn med touchskärm eller inte. Det har även cirkulerat lite rykten om Neo 2 och den ska komma med A19 Pro-chippet och 12 GB RAM.

Hade du velat ha en MacBook med touchskärm? Kommentera nedan!

Jag använder ipaden en del, ibland när jag sätter mig vid datorn så hade touch varit sjysst.

Men hade hellre haft en skärm som fungerar med apple pen än helt touch.

touchskärm kostar pengar

Neo har strippat ALLT som kostar pengar

självklart blir detta MBP-only. Allt får att upsell fler till nya dyra MBP som kommer senare i år

Jag håller nog med dig här, svårt att se nyttan med en reguljär touchscreen på Mac, men om den kan supportera Apple Pencil, så blir det lite enklare att redigera foto/film/musik och att signa dokument och liknande.

Fick en ny jobb laptop för 3 månader sedan som saknar touch. Jag sitter fortfarande och trycker på skärmen för muskelminnet av att ha touchskärm sitter fortfarande kvar.

Tycker ändå inte touchskärm är avgörande men en väldigt nice to have.

Jag har det på min jobblaptop, har använt touchfunktionen precis noll gånger.

Barnen har touch på sina Chromebooks och det är även möjligt att vända runt skärmen helt så att den blir typ som en surfplatta. I skolsammanhang så finns ju en poäng då de tex använder touch för att rita grafer och andra figurer i sina skolarbeten. Det är ju även smidigt när de läser texter och kan använda datorn som en läsplatta. Så ur den synvinkeln är det synd att MacBook Neo saknar dessa features.

Samma för frugan, hon har både möjlighet att vika runt skärmen och använda en stylus som finns integrerad i datorn.

Finns ju vissa användningsområden för detta, men för normalt användande ser jag väldigt lite behov av touch på en laptop.

Ja, en laptop är ändå för bulkig att använda som en iPad. Sen vill man inte kladda på skärmen, särskilt när man har en matt skärm. Ser faktiskt noll behov av att använda touch på min Mac, det har jag min iPad för.

Har en gammal Surface Book liggandes hemma, där man kan koppla loss tangentbordet så den blir typ som en iPad, men Windows i iPadformat är inte sexigt.

Jag misstänker du har den dockad?

För det allra mesta ja, inte Macen men min jobbdator. Använder dock nästan bara den laptopen de få gånger jag är inne på kontoret, hemma kör jag på en stationär.

Precis är den dockad så blir det inte man använder touch. Jag dockar väldigt sällan min jobb dator. Mångagånger sitter man på en stol med den i knät och zoomar in å ut på väderkartor och då är touch väldigt tacksamt

Det är nog för att du har PC du gillar touch-skärmen.

Med Mac är pekplattan så responsiv att det är meningslöst att lyfta handen till skärmen istället för att pincha pekplattan.

Och jag vill helst inte ha fingeravtryck på min datorskärm, så det går tyvärr bort med pekskärm. Jag ser inte ett enda användningsområde för egen del.

Pekplattan är lika bra på pc som mac.

Finns ett par användare med iPad som gillar touch också.

Jepp, det är en vanesak, precis som allt annat. Trams med detta hittepåkrig vissa sysslar med sen urminnestider, min pappa är starkare än din, typ. Slöseri med tid och energi.

Från sajten:
image
Bilden är skapad av AI.

Om du går och drömmer om en flottig skärm så kan det snart bli verklighet om vi vågar tro den kinesiska läckaren Instant Digital. De påstår sig ha insyn från källor i leveranskedjan och är så säkra på sin sak att de nu säger att det är 100 procent säkert att en MacBook Pro med pekskärm kommer. Det har tidigare ryktats om att Apple ska släppa en MacBook Pro med OLED-skärm och Dynamic Island, precis som iPhone, och att den kan komma att heta MacBook Ultra.

macOS 27 Golden Gate ska enligt rykten få ett gränssnitt som är enklare för just touchbaserade skärmar men Apple kommer inte att marknadsföra datorn som en pekskärmsenhet på samma sätt som iPad. I stället ska den vara ”touch-friendly, not touch-first”. Om ryktena stämmer återstår att se. Hade du velat ha en MacBook Pro med pekskärm?

MacRumors

Kommer på mig själv med att sitta och nypa och sprida ut fingrarna på min MBP-skärm för att zomma ut/in bilder och kartor. Där ser jag det som en fördel med pekskärm, annars har jag ingen nytta av det.

Kommer bli som med Widget. Ingen apple användare ville ha det och sa det bara var skräp.

Hade en laptop med pekskärm, var väldigt sällan man använde det. Blev tangentbord med mus för det mesta ändå.

Vi hade pekskärm på våra lapp tops på jobbet i förra omgången(vi bytte för ca 2,5 år sedan). Det var ganska många som använde det och det blev en del sura kommentarer när det försvann när det beställdes nya.

Jag använde det en del själv men inget som kändes avgörande. Men skulle gärna vilja ha det igen. Alltså har vi lagt ini det i specen i den upphandling som pågår nu..:blush: