Jag har totalt grottat ner mig i tester på YouTube.
Nu talar allt för en MAX 10/24, 64. 1TB. Den ska ju hålla i 10år som min maxade från 2012. (Som inte går att jämföra alls med då…) så Pro kanske också håller/rullar bra om 10år…
Jag har totalt grottat ner mig i tester på YouTube.
Nu talar allt för en MAX 10/24, 64. 1TB. Den ska ju hålla i 10år som min maxade från 2012. (Som inte går att jämföra alls med då…) så Pro kanske också håller/rullar bra om 10år…
Det där med att saker ska hålla i 10år osv rekommenderar jag dig att se bort ifrån köp det du behöver nu och sedan spar du pengarna för upgraden till nästa köp istället. Om 3-5år är CPU m.m. så mycket bättre så du kommer vilja byta ändå ![]()
Vill ju inte det
, blir mer pengar att köpa 2
Kör fort med 2012:an när man är på språng. (men mest med en iMac 2017 iof) med det var mest för skönt med den större skärmen och 2012:an klarar ju inte av mer än 2560x1440 i extern skärm, det tråkiga med iMac (som jag upptäckte efter köpet) är att det går att köra iMac som extern skräm längre. riktigt trist och märkligt beslut av Apple.
En anledning till att man slutade stödja iMac som extern skärm är att det tills rätt nyligen inte gick att driva en 5K-skärm med en kabel
Just det ja!
Har jag läst någonstans, undrar om det skulle kunna gå via mjukvara nu mer… 
Idag så går det att driva en 5k skärm via en Thunderbolt kabel. Apples pro xdr skärm är 6K. Men där är det fortfarande lite bandbredsproblem. Grafikkortet måste stödja Display Stream Compression för att man ska kunna få ut USB 3.0 hastigheter annars så levererar usb-portarna bara usb 2.0 hastigheter.
Tvivlar dock på att Apple kommer att införa möjligheten att ha en IMac som extern skärm igen även om jag gärna hade sett det själv. Då hade jag skaffat en iMac privat och kört med den som extern skärm till min jobbdator på hemmakontoret.
mums! Kärlek! Vad blev det för konf?
Jag såg den där i natt. Och jag som beställt 32 GB RAM…

Men sedan är det ju så att mest RAM när man dör vinner… 
Flyttassistenten jobbar på. Och jobbar på… 
Skrev i köpetråden att det första som slog mig var att skärmen upplevs som klart större. Hade inte räknat med det, även om @Marcus_Attefors var inne på det någonstans.
Det kommer komma appar som utnyttjar det mer säkert 
Precis!
Då är den lite provkörd. Först ska vi slå fast att det här är en dator jag inte alls behöver om man kollar på kraft och fart, men det är en annan sak.
Skärmen har jag redan nämnt, den är tydligt större. Fart och kraft har den så att det blir över. Om jag spelar Civ 5 och har en massa andra program öppna är den blixtrande snabb. Men det bästa är att fläktarna inte går på max, de lägger sig på ca 2400 RPM, inte 6-7000 RPM som med min MBP mid -17. Det gör att det här känns som det största steg jag varit med om i byte av dator.
Jag hade några MBA förr och bytte till MBP i förhoppning om att Civ 5 skulle kunna spelas med lite mindre fläktljud. Men så blev det som sagt inte.
Den är sjukt snabb i allt. Riktigt roliga att surfa runt och testa att öppna program. Det tröttnar man ju på inom kort, men bara vetskapen om hur kvick den är gör det tillfredställande. Ta bara att öppna bilderappen. Det är som om den är öppen och man växlar till programmet, inte startar det.
120 Hz med ProMotion vet jag inte om jag märker något av. Men i övrigt levererar den alltså på topp. En sorglig sak är att Touchbaren försvunnit. Det gör att det är knöligare att använda smileys…
. I övrigt känns det bra att den är borta. Sedan är den ganska tung. Det gör inte mig så mycket, men en och annan caféryttare kommer nog tycka det känns tungt. Jo, två saker till. De skulle lagt in en liten upplyst ring i Touch-ID och ett tangentbord som lyser upp när man närmar sig.
Det enda som strular i macOS är att nyckelringen vägrar slås på. Vet inte om den behöver tänka lite till eller vad det är för strul.
hur blir det med notchen när du spelar?
Den spelar ingen roll. 
Den är ingen game changer direkt
Upptäckte att det finns en knapp för smilieys…
. Jordgloben leder till en smilieysmeny. Ända problemet är att det verkar krävas hårt tryck på styrplattan för att välja smileys, även om jag i allt annat har att man bara knackar på styrplattan.
Ett tips är ctrl+cmd+space. Då får du upp en meny där du kan välja emoji.