Lösenordshanterare

Skrolla ner en bit på den här sidan så ser man det.

Men tvåfaktorsautentisering och möjlighet att lagra filer i valvet är nog det jag nyttjar i dagsläget.

1 gillning

Ja, och den är ännu bättre nu. Den kan känna av vilken app som körs i förgrunden och fylla i rätt lösenord för den appen.

Apples egna, har testat 1Password men tyckte inte det va lika smidigt som iCloud nyckelringen

Jag gillar iCloud-nyckelringen för att den är så supersmidig och integrerad på alla Apple’s produkter så det är i huvudsak den jag kör. Men…eftersom min fru envisas med att köra Windows har vi LastPass Family för att dela gemensamma lösenord.

ICloud nyckelring om du vill ha det bästa, i mitt tycke. Integreringen är fantastisk.

Köpte en månad och testar det, jag arbetar i edge, chrome och safari och 1password verkar fungera klockrent mellan samtliga.

Jag tycker att 1Password är bättre integrerad än Apples lösning – i alla fall i macOS. Sällan det fungerar bra att fylla i inloggningsuppgifter någon annanstans än i Safari med Apples lösning. Ofta fallerar det när 2FA ska fyllas i och man får hämta koden manuellt som ett djur under Systeminställningar → Lösenord.

Jag kör även mycket Remote Desktop och då är det smidigt att komma åt alla lösenord i 1Password.

1 gillning

Det skulle inte förvåna mig om manskör chrome. Kör Safari och där funkar det klanderfritt

Jag menade när man ska logga in i inloggningsrutor i appar. Inte i webbläsare.

Apple har underligt nog inte heller stöd för Apple Watch. Med 1Password kan jag få upp 2FA-koder, portkoder och så vidare på klockan.

Jag kan även godkänna en inloggning i macOS med dubbelklick på klockan (utöver Touch ID). Minns inte om det fungerar med Apples lösenord.

1 gillning

En till svaghet Apples lösenord har är att man inte kan döpa inloggningar till ett namn om man har flera konton på samma webbplats.

Till exempel om jag har en inloggning för att skriva på Teknikveckan och en inloggning till Bubblan på samma domän så kan jag i 1Password döpa dem till Teknikveckan och Teknikbubblan. I Apples lösning får man famla i blindo om vilken inloggning som gäller vilken underdomän.

Så här ser det ut i Apples lösning:

Skärmavbild 2022-05-18 kl. 15.11.39

Går inte att se vilken av dem som går till bubblan.teknikveckan.se och vilken som går till teknikveckan.se utan att gå in på detaljer på varje inloggning.

Det är ännu värre på jobbet där jag har ett tiotal inloggningar på olika underdomäner.

1 gillning

För att summera så tror jag att Apples lösenord räcker till för de flesta. Men har man lite mer avancerade behov, eller jobbar med flera olika operativsystem/webbläsare, så bör man kika på 1Password, Bitwarden eller liknande

2 gillningar

Vad menar dus med 2FA-koder? Har den även en Authenticator? Portkoder och sådant lagras inte med fördel i nyckelringen, den hanterar med lösenord till tjänster, kreditkort osv. På det sätter är ju en extern app som 1Password bättre

Two factor authentication :slight_smile:

1 gillning

Jag har nu kört 1password och finner det mycket smidigare då jag använder olika webbläsare, olika OS samt framförallt verkar den fungera bättre även i Safari när man skall fylla i MFA koder.

2 gillningar

Det är även smidigt att man kan trycka Shift-Command-Space var som helst och få upp en sökruta.

1 gillning

Likväl att den kan lagra SSH nycklar :smiley:

1 gillning

Fick för mig att kika lite på 1Password och det har helt klart förbättrats sen senast jag kollade, kan absolut försåt fördelarna med det nu. Ska testa några dagar framåt

1 gillning

Testar 1password 8 nu. Har kört på 6an sen 2015 (köpte för engångskostnad). Funkat bra på iOS men inte macOS, därav värt att testa 8an

1 gillning

Just nu verkar det dessutom vara halva priset för första året med 1Password.