Löpklocka

Hej bubblan.
Ni på forat som springer, cyklar eller sysslar med annan träning som ni registrerar med träningsklocka. Vilken klocka kör ni?

Min apple watch series 2 drar 50% batteri med strava om man springer strax över timmen.
Vad ska man ha?

Jag har en två år gammal Garmin Fenix. Är nöjd, gör det den ska och batteriet håller ca 5-7 dagar beroende på hur mycket jag använder GPS.

Kan ta emot notiser, se sms om jag vill. Men det är ju mer en dedikerad träningsklocka än smartklicka.

Har kopplar den till Strava, syncar via Wi-Fi.

1 gillning

Kollat lite på garmin och vill man ha en klocka med riktig höjdmätare är det samma pris som en Apple watch SE. Är van med apple watch så kanske blir en SE

Jag använder främst
AW S5
Fitbit sense
Huawei GT Pro

AW har ruskigt dålig batteritid. Det är så att jag numera blir irriterad när den i slutet av dagen burrar till för att den bara har 10% kvar.

Tidigare hade jag rutin på att ladda klockan på specifika tidpunkter. Nu har jag inte längre det.

Fitbit Sense är min nya favorit. Bra batteritid och inga förbaskade notiser och påbud om att jag ska andas, tvätta händerna, röra mig och träna i en konstant uppåtgående kurva i tid och otid. Utan istället så får jag information samlat en gång i veckan.

Men Huawei GT Pro är ruskigt snygg i jämförelse med AW och Fitbit sense och har även den mycket bättre batteritid AW.

Men som Appleanvändare så är det väldigt bekvämt med att låsa upp datorn med klockan. Kunna få fram lösenord på datorn via klockan.
Betala med den. Ja allt det där goa

1 gillning

Enda notiserna jag har igång på Apple watch idag är meddelanden och kalender.
Min aw har funkat bra som träningsklocka i fyra år. Garminen jag hade innan var katastrof

Jag kör strava på både AW och Sense. Stundtals så kör jag Stryd på AW och då går det inte att använda strava utan jag har lagt in att det ska synka efteråt.
Men GPSmässigt tycker jag att de är likvärdiga - lagom kassa men tillräckliga. Båda håller på med takklättring.
Det bästa jag gjort för AW batterimässigt för löpningen är att skaffa ett H10 pulsband. Då stänger AW av pulsmätaren och sparar rätt så rejält med batteri.

1 gillning

Trist att jag avskyr pulsband :face_vomiting:.
Batteritiden verkar vara bättre på AWSE än min AWS2. Blir nog en SE, får dessutom 500kr i inbyte för min S2 på Macforum.

1 gillning

Ja, det som slagit mig är inte hur batteritiden är vid köp utan hur det håller över tid. Jag upplevde att min S0 höll bättre över tid än vad S5 gjort. Men det kan ju bero på en mängd olika saker. Antal appar. ESIM, användning så som musikstreaming.

1 gillning

Vilken storlek har du? Jag har 42mm på min S2, velar mellan 40 och 44mm,

Testade 40, tyckte det var för litet att gå tillbaka till. Kör 44 nu istället.

Hade du 42 innan? Jag har rätt smala handleder men upplever inte 42 som stor. Fördelen är att jag kan behålla banden i sådana fall.

S0 var 42
S4 var 44
S5 testade jag först 40 sen bytte jag till 44. Tyckte hela tiden 40 kändes lite för liten. Även om jag vande mig så visste jag att det fanns något bättre.

1 gillning

Jag hade 42 innan och gick till 44 när jag köpte min S5. Nu tränar jag inte så ofta, men skulle säga att jag får ut mellan 24-36h på den, ibland lite mindre & ibland lite mer.

Körde den rätt hårt i våras när jag cyklade mycket och då låg jag nog på ca 20h.

1 gillning

Jag har en Garmin Fenix 5 Plus. Det jag uppskattar med den är att den har lång batteritid och att den är rätt snygg enligt mitt tycke. Man kan offline-synka Spotify spellistor så man inte behöver ha med sig sin telefon på löprundan.

Man kan betala med Garmin Pay om uppskattar sådant. Sedan så om man har övriga garmin produkter så som båt-plotter eller hund-gps så fungerar den väl med dem och kan visa deras info i displayen.

För löpningen så gillar jag garmins app och de saker man kan se där samt utmaningar och dylikt som man kan gå med i.

Som smartklocka finns det en del att önska. Det är väldigt enkla notiser man får och de appar/widgets som man kan ladda ner via deras store är hyffsat enkla.

Just deras Fenix-serie är dock rätt dyr men man kan köpa en äldre generation av dem så blir de genast billigare. Jag skulle dock inte ta en innan 5 plus då det var då som Spotify offline synken kom.

1 gillning

Testat av slå på strömsparläge? Ska testa det på dagens löptur

Kollade DC Rainmakers recension av AW SE. Den har lite problem både med GPS-noggrannhet och pulsmätning.

Jag som har en gammal Garmin FR410 (köpt 2012) börjar snegla på en FR245.

1 gillning

Jag har i många år haft Garminklocka och Suunto (Suunton var sådär i gränssnittet)
Jag körde fram till jag köpte AW 6 en Garmin Sapphire 5x.

Den klockan har bra batteritid, oändliga funktioner för just träningar mm. Många funktioner som karta mm använde jag aldrig.

Det jag använde den till är MTB cykling, löpning, SUP, Vindsurfin, Alpin skidåkning, kanske något mer,
All mins tatsitk har jag alltid försökt synka till Strada så Garmins egna statistikhemsida använde jag inte mer än till att kolla på ibland.

Jag var orolig för att vid byte till AW att jag skulle tappa mycket träningsinfo som jag ville ha.
Det jag saknade i Garmin var just smidigheten med allt vad AW har att erbjuda om man har den med sin telefon. Notiser, styra musik effektivt, utöver hälsodatan som AW erbjuder. Väder mm

Jag köpte AW 6 i höstas och har haft min FEnix5x kvar som kombination. Men jag har ganska snabbt övergett Garmin helt och hållet. De sporter jag har testat att tracka som vindsurfing, och alpin skidåkning fungerar utmärkt på AW med rätt app.

Så nu kommer jag att snart lägga ut min Garmin till försäljning.
Personligen tycker jag att Garmin klockan blir lite tjock och klumpig. Sedan så tycker jag att AW pulsmätare på handleden slår GArmins med hästlängder.
Jag har alltid fått köra pulsband till Garmin trots att den har pusl på armen, den reparer skitdåligt enligt mitt tycke.

Garmin:

  • funktionell till tråningsdata
  • mycket statistik
  • bra program för att göra en runda ( sätt att du vill springa 5 k eler 10 men vet inte vart, så gör den en runda som du kan föröka i klockan som blir den sträckan

bara ett exempel

  • lång batteritid
  • och - snygg och ful i design. :slight_smile: Med rätt armband blir den fin som vardagsklocka.
  • mycket sämre skärm än AW
  • Skärm återigen
  • notiser. väder, och annan relevant data

AW

  • design
  • användning i vardagen
    +smidig funktionalitet
    +röststyrning med Siri. Smarta hem, starta träning, spela up musik, skicka meddelanden,mm
  • lite lite batteritid (jag klarar mina träningar dock som i vinter varade många timmar med GPS på för alpin skidåkning. och ändå cirka 40% batteri kvar på kvällen.
    Jag laddar den varje natt. (bryr mig inte om att tracka sömn)
2 gillningar

Min förra Garmin gör att Garmin är uteslutet :joy_cat:.

Jag har varit nära att stampa sönder min ibland. Särskilt när den får för sig att några satelliter finns det minsann inte :joy: Eller när den inte stoppat ordentligt.
Men för det mesta fungerar den bra för mig. Dock är GPS-noggrannheten inte bra i skog med mycket svängar. Den kapar kurvor och bli oprecis. På öppna vägar stämmer den dock bra.

Vad hade din för problem?

1 gillning

Och ha mindre exakta mätningar :scream:

1 gillning