Ljudteknikern tar en närmare titt på DJI Osmo Nano

Från sajten:

DJI skjuter ur sig produkter som vanligt. Osmo Nano kom lite som en överraskning, vissa av oss på redaktionen blev mer imponerande än andra.

Nano är en minikamera med extern skärm som har en hel del smarta funktioner. Den är dessutom vettigt prissatt och kan vara riktigt användbar för filmskaparen.

Nu har den funnits på marknaden ett tag och vi har hunnit använda den lite. Så vad tycker vi?

Se även förra delen av “Ljudteknikern tittar närmare på” om Legos Game Boy. Glöm heller inte att följa Ljudtekniker Dennis Klarins nya YouTube-kanal.

1 gillning

Den såg trevlig ut :blush:

Jag har själv ingen actionkamera själv sedan tidigare men jag har funderat på att skaffa en. Det känns dock som en jungel på området men jag gissar att DJI och GoPro är de som är störst?

Något speciellt man bör tänka på/satsa på?

1 gillning

Ja, den är riktigt trevlig! Om du går på DJI, så kan det inte bli fel, alla deras senaste Action och Pocket är riktigt bra!

Jag använder dem inte så mycket för ”action”, så är väl lite vad man är ute efter.

Men är det din första och du vill ha en mångsidig kamera, skulle jag nog säga att den här är perfekt. Bra prissatt med! :slight_smile:

1 gillning

Finns där undervattenshus till alla dessa oavsett vilken man väljer?

Ja, det finns det ju och lilla delen av denna är vattentät till 10 meter utan extra case. Vill minnas are samma gäller Action 5! :slight_smile:

1 gillning

Jag har försökt titta lite närmare på dessa och har förstått att det kan finnas lite drawbacks med DJI kontra stort utbud av tillbehör hos GoPro?

Vad skulle ni här säga om Nano kontra GoPro Hero 12 Black? Eller någon annan GoPro i ungefär samma prisklass. Hero 12 är ungefär 1000 kr dyrare än Nano.

Dels kan jag använda AirPods som mic till Hero 12 vilket inte går till Nano. Jag är kanske framför allt lite nojig kring ett inbyggt batteri i Nano (och lite värme-issues vad jag förstår) kontra Hero 12 som har utbytbart batteri.

Vad skulle ni rekommendera?

Jo, till Nano har det inte hunnit komma så mycket tillbehör, men det som finns räcker skulle jag säga. Alla fästen är ju standard så funkar med alla GoPros tillbehör.

GoPro vet jag haft överhettningsproblem och blivit betydligt sämre i kvalité när de gick ner i pris och satsade på billigare kameror, pga konkurrensen, men vet inte hur de är egentligen… Skulle inte välja GoPro före DJI personligen iaf.

Batteriet kan såklart vara en oro… Men tänker att tillräckligt länge för att kameran ska ha blivit utdaterad eller skadad på annat vis! :joy:

… men DJI Action-kamerorna har utbytbara batterier.

Dock slår ingenting en Pocket 3 än! :heart::ok_hand:t2:

Är det så? Måste man inte skaffa ett snabbfäste med sådana vikbara ”tappar” som GoPro använder?

Sådan problem anses ju Nano ha.

Pocket 3, ja då är man uppe i andra pengar. Kan man förresten använda Pocket 3 på annat sätt än med den handhållna ”staven”?

Btw, om man ändå är på de pengarna - är detta inte ett bra paket?

Också, spelar inte 120 fps i 4K någon större roll? Ingen större skillnad mot 60 fps i detta sammanhang?

Ja, det är exakt samma snabbfäste för DJI-kamerorna. Så det är en action-kamera-standard.

Det såg helt klart nice ut! Men du ska inte fråga mig om GoPro - har väldigt dålig koll!

1 gillning

Pocket går också ha på stativ, andra fästen osv. Men det blir lite klumpigare än en vanlig actionkamera.

60fps och 120 fps spelar ingen jättestor roll, märks tydligast om man vill snabba på/sakta ner videon i redigeringen. Men det blir såklart lite bättre flyt i 120. Men beror väl mest på vad man ska ha materialet till sen! Jag har filmat ganska mycket med nano på sistone, tycker inte jag ser något i kvalitet-skillnad på bilden direkt.

Och visst, den kan bli varm - men inte så varm så att den dör. Spelat in Timelapse på nån timme, större chans att batteriet tar slut än att den överhettas! :joy:

1 gillning

Jag hade gått på DJI, de har sprungit ifrån GoPro senaste åren och GoPro lider fortfarande av överhettning i många av deras kameror. Som ni redan har varit inne på så går det att köpa samma tillbehör till DJI som GoPro. Tycker helt klart DJI gör ett bättre jobb.

2 gillningar

Kör du fortfarande DJI Osmo Action 3? Jag har fan inte använt min.

Den har fått jobbat hårt men nu är den faktiskt hos @Bulan som ville låna med den på en semester. Jag kör Osmo Pocket 3 nu som är helt fenomenal!

2 gillningar

Upplever du den bättre?

Det är en helt annan kamera skulle jag säga. Det är ingen actionkamera utan mer att ha med på event, semestrar etc. Bättre än en iPhone alla dagar i veckan. Allt på IFA är filmat med den:

Men med det sagt så ryktas det om att fyran kommer snart så avvakta om du är sugen :sweat_smile:

1 gillning

Jag ligger lågt på den fronten då den säkert inte kommer att användas och jag har ju en om jag behöver. Hade ju en pocket 2 tror jag den hette som jag inte var så imponerad av.

Det var gigantisk skillnad på 2 och 3 på den faktiskt. Men ligg lågt och njut av din nuvarande. Damma av den då och då!

1 gillning

Exakt den är ju helt ok och jag har redan för mycket prylar som knappt används. Har varit lite oinspirerad ett tag med plåtandet också. Men det skulle komma upp ett par pjäser från Tyskland som ska plåtas och sen har jag något kul på ingång efter årsskiftet så jag kommer nog igång igen lite.

Upplever du inte det som ett problem att inte på ett smidigt sätt kunna fästa den så du friar upp händerna? Verkar som den är konstruerad att vara handhållen hela tiden.