LEGO-nyheter

Från sajten:
image

I början av nästa år kommer det några nya set till den som gillar att bygga bilar med LEGO Technic.

Det handlar om tre set som får det att klia lite extra i byggfingrarna. Vi i har sett flera större set med superbilar och även en Jeep tidigare. Nu kommer det en radiostyrd klassisk RC-buggy som för tankarna tillbaka till 80-talets radiostyrda bilar och riktar sig till tioåringen, med gissningsvis hamnar den i händerna på den lite äldre med undertecknad inkluderad, en Jeep Wrangler i enklare modell för den från nio år och en superbil i form av en Ferrari med arton plus på asken.


42124 LEGO Technic Terrängbuggy

Här får vi en klassisk terrängbuggy som kan köras via LEGO-appen CONTROL+. Den mäter 28 centimeter, drivs med sex stycken LR6/AA-batterier och utlovar terrängkörning både inom- och utomhus. Setet innehåller 374 bitar och har säljstart den 1 februari till en prislapp på 1 499 kronor.

42122 LEGO Technic Jeep® Wrangler

Detta bygge kommer med flera typiska Jeep-detaljer och rörliga delar som öppningsbara dörrar och motorhuv, nedfällbara baksäten samt styrning, axelledad fjädring och en vinsch. Den mäter 24 centimeter och setet har 665 delar. Släpps den 1 januari med en prislapp på 649 kronor.

42125 LEGO Technic Ferrari 488 GTE

Den numera klassiska tävlingsbilen Ferrari 488 GTE kommer med tydliga detaljer från Ferraris AF Corse #51-bil och är en skalamodell som verklighetstroget ska efterlikna den riktiga bilden. Funktioner som fjädring fram och bak, öppningsbara dörrar och motorhuv, V8-motor med rörliga kolvar och ratt som styr bilen. Den kommer också med en broschyr med bygginstruktioner samt detaljer om bilen och AF Corse 51-laget. Bilen mäter hela 48 centimeter och har 1677 delar, har säljstart 1 januari till ett pris på 1 999 kronor.

Via: LEGO.

42124 med sitt 80-talsinspirerade utseende ser riktigt tuff ut tycker jag. Priset är dock väl saftigt för min del. Visst, den har Control+, men 1499 kr för 374 bitar gör mig tveksam till köp. Får väl se efter jag sett några videos på den om jag ändrar mig.

Denna Monster Jam Grave Digger var frän också.

Jo, instämmer med priset. Går redan hitta billigare dock. Runt 1200. Men det är väldigt dyrt pris per bit, verkligen! Men tror den är kul. Ska nog skaffa den! :slight_smile:

Är denna med :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag satt och tänkte här om dagen att det är konstigt det inte kommer en spaceshuttle…och så dyker denna upp idag.

EDIT: Givet köp

1 gillning

Från sajten:
image

LEGO lanserar nya byggset som aldrig förr – inte minst från Star Wars-universumet.

Vi ser en trend i att LEGO lanserar större set för vuxna och många licenserade produkter från filmer och tv-spel. Men Stranger Things, Sienfeld, Home Alone, Sonic och Mario i all ära, det de lägger mest kraft på verkar vara Star Wars-universumet. Det kastas ut set från Star Wars, Mandalorian och The Book of Boba Fett.

De nysläppta byggena Mandalorian Helmet 75328 (749 kronor) och Boba Fetts Throne Room 75326 (1299 kronor) har sällskap av en hel del andra byggen och det kommer mer.

En helt ny serie med Star Wars-dioraman som är scener direkt tagna ur filmerna med tillhörande citat tryckt på en tile (slät legobit). Här får vi följa med i den fartfyllda jakten kring dödsstjärnan med Death Star Trench Run Diorama 75329 (749 kronor), vi får Jedi-träning av Yoda med Dagobah Jedi Training Diorama 75330 (999 kronor) och fastna i sopkrossen med Death Star-trash Compactor Diorama 75339 (1149 kronor). Dessa snygga dioramorna släpps 1 maj och lär kunna tillfredsställa både LEGO- och Star War-nörden.

 

Vi får dessutom mer från The Book of Boba Fett i form av Mandos nya skepp N-1 Starfighter 75325 (749 kronor) första Juni.

Så för den intresserade finns det mycket att se fram emot och det kan bli dyrt om vi vill ha något att göra på semestern i sommar. Vilket bygge ser du främst fram emot?

Källa: LEGO.

Måste börja göra dioramor (böjs det så i plural?).

Lite oklart kände jag med. Men hur det än stavas så är det riktigt nice! :slight_smile:

Skall börja med Babylon 5 - svårt att hitta bitar till att göra en mini-Whitestar bara.

Blire nå legomaster @DennisKlarin

En sann Legomaster behöver inte tävla för att bevisa det.

2 gillningar

Så är de , precis som i de mesta så e ju dom bästa på läktaren och kollar på :cowboy_hat_face:

Fick tacka nej. Livspusslet och allt det där! Upplägget för inspelningen passade inte mig (familjen)… :frowning: Men som Esse säger! :slight_smile:

2 gillningar

Coolt! Mycket lila, du gillar visst lila! :slight_smile: Får köpa mycket Friends-Lego bara! Tänker du microskala typ?

1 gillning

Ok !

Varför Friendslego?

Mycket lila bitar! Jag har en skräplåda med alla skumma färger från tjejernas friends sen sparar jag på svart, vit, grå och nån enstaka färg bara. Men bara Bricklinka skiten ur alla lila bitar :slight_smile:

Alltså Lego-friends, tjejlegot :slight_smile: inte från tv-serien.

Från sajten:
image

Precis som för alla stora bolag så behöver The LEGO Group ett stort campus att jobba och umgås på.

Legos Campus slog precis upp dörrarna och det är ett gigantiskt bygge som tagit fem år att få ihop. Tillskillnad från det Lego vi är vana vid. Detta bygge ska agera bas för alla Legoanställda, både de som jobbar på plats och de som kommer från andra håll av värden för att besöka Billund.

Campuset är designat av C.F. Møller Architects och är totalt 54 000 kvadratmeter och skall kunna rymma runt 2000 anställda. Detta bygge vilar på ledorden fantasi, kul, kreativitet, omsorg, lärdom och kvalité och har en hel byggnad för att underhålla och inspirera de anställda och deras familjer. Det är en byggnad som de kallar People House och innehåller stora ytor för Legobygge, kontorslandskap, biograf, gemensamt kök, gym och boende tillsammans med en utomhuspark. Där de legoanställda kan umgås, ladda batterierna och inspireras. LEGO använder sig ofta av hybrid-arbete där arbete och lek flyter samman och skapar det vi sedan får se i butikshyllorna.

Niels B. Christiansen, CEO för LEGO Group: “Det är ett fantastiskt ögonblick att se vårt nya Campus officiellt öppna efter många år av planering och konstruktion. Många kollegor har bidragit till att forma en arbetsplats som speglar våra värderingar och som skapar en lekfull känsla, inte bara för våra anställda i Billund, utan för alla våra LEGO-team över hela världen som regelbundet är på besök. Vårt uppdrag är att inspirera barn så det är viktigt att vi tillhandahåller en levande, lekfull arbetsplats som gör det möjligt för anställda att leverera inspirerande upplevelser för barn”.

Stort miljötänk har tagits in i byggnationen och fortsätter att göra. Taket är täckt med växter som samlar upp och spridet ut regnvattnet för att förse övriga växter med vatten. Utomhusmöblerna är tillverkade av 5 ton återvunnet LEGO och avfallet från hela campuset sorteras i 10 olika kategorier och återvinns.

Dessutom gav Lego sina anställda en miniatyr av campus på 1494 bitar. LEGO Campus (4000038) från LEGO Architecture-serien som är detaljrika microbyggen som finns i form av olika städer och kända byggnader. Om detta kommer till butik i framtiden eller om det enbart är för de lyckligt lottade Legoanställda återstår att se. Den anställde George Gilliatt vissa upp detta på Twitter.

Källa: LEGO.

3 gillningar

Ohh, nu blev jag sugen på att bygga microscale igen!

1 gillning