Långtidshyra bil?

Jag fick helt plötsligt möjligheten att kasta mig på ett nytt jobb. Kanske inte helt spontant, men nästan. Allt är bra utom att det nya inte innehåller bil. Min gamla arbetsgivare är väldigt generösa då de låter mig behålla gamla bilen i 5 arbetsdagar… Så på tisdag står vi utan bil… Familjen blev ju sådär glada över det beskedet…

Saken är den att nya jobbet ska under hösten uppdatera sitt förmånsprogram och då kommer de att eventuellt lägga till tjänstebil. Så jag behöver en bil till att börja med i 3 månader. Sedan kan det visa sig att jag behöver den hela året. Hur agerar man här?

Skulle jag veta att det inte blir tjänstebil i höst skulle jag köpa en ny eller privatleasa en bil. Men det vill jag inte nu. Så finns det något smart och lite ekonomiskt sätt att långtidshyra en bil? Jag har kollat på de stora biluthyrningsföretagen och de erbjuder långtidshyra för ca 6-7000/månad och uppåt. Så frågan är nu finns det något mer ekonomiskt sätt att fixa detta? Eller blir det till att köpa en begagnad bil och sedan sälja den? Hur skulle ni ha gjort?

Jag hade långtidshyrt från någon av de traditionella hyrbilsbolagen helt klart. De har ju upplägg just för denna typen av situationer.

Ja, jag hittar i alla fall inget bättre på nätet. Det är väl mest den mänskliga snålheten som väller in. Det är en stor kostnad per månad. Men samtidigt en ny bil helt utan en massa risker är ju värt en hel del. I alla fall för mig. Alternativet är ju att köpa en “sommarbil”. Något sportigt och öppet typ… Men känner jag min tur med bilar så köper jag den väl 250’ och säljer för 150’ och inser att värdeminskningen överskrider långtidshyran med en faktor på x2…:sunglasses:

Ja bil är dyrt och hyrbolagen har väldigt tunna marginaler så det är den kostnaden det är för bil - så ta el liten en helt sonika :slight_smile:

Kolla Avis korttids lease. Vet de kan vara rätt ok i pris.
Alla de större hyrbils företagen har lösningar för detta. Jäkligt smidigt faktiskt. Ring och kolla med dem. säg din budget och kolla va de har att erbjuda.

Annars köp en bil?. Kör den sedan privat i tjänsten?

Jag hade köpt en Volvo V70 00-04 för ca 8000-12000kr som hade haft i alla fall de där fem månaderna kvar till dess att du vet om du får tjänstebil.

2 gillningar

Jag är nog inne på Thors spår här, köp något för en mindre peng som duger ett par månader. I den prisklassen får man ju även typ pengarna tillbaka.

1 gillning

försäkring, evt skattoch någon reparation tillkommer så tco blir nog som en långtidshyra.
och man får alltid en >6månaders bil av etablerade hyrbolag.

1 gillning

Man skall ha tur om man hittar en schysst bil av det snitt Thor beskriver. Bra sådana bilar stannar ofta i familjen/ bekantskapskretsen, kvar är de där ägaren ser en hel del reparationer på ingång. Sådär, nu har “surgubben” gett sin åsikt :face_with_rolling_eyes:

2 gillningar

Du har helt rätt. Min dotter gick på samma “nit”. Behövde bara en bil i 6 månder. Köpte en s80 av en äldre herre. Allt såg ok ut men hon fick repa den för ungefär samma kostnad som hon köpte den för.

När växelådan rasade och det skulle kosta 40.000 att repa så ringde hon pappa och pappa fick lösa bil åt henne.

Det är därför man köper Volvo :wink:

Jag skrev fel. det var en s80.

S80 är ingen hit, V70 betydligt bättre. Ett lotteri med bilar under 50K, kan bli vad som helst.

Jo jag har förstått det.

jag är tacksam jag har råd med nya bilar och garantier. Finns inget värre än när man är bortrest och något rapplar som inte frugan kan/hartid att lösa.
Nu är barnen stora men med 5 barn fanns det inte utrymme att bilen rapplar.

Ja med 5 barn med bil är det ju bäddat för trubbel. Mina föräldrar tänkte inte riktigt i de banorna utan skaffade man bil, då fick man vackert själv ta hand om konsekvenserna. Det är kanske därför jag inte tittar på OS i Curling idag. :rofl::joy:

hahahaha… bra det. med 5 barn finns dock inte tiden med curling

Ska kolla lite på V70 som @Thor skrev. Men huvudspåret är nog ändå att hyra. Om inte lösningen ser helt annorlunda ut.

Jag har en god vän som nog får beskrivas som lite excentrisk. Tänk er boendes i skogen, ekonomiskt oberoende, har två jobb, håller på att göra sitt hus och ägorna till självförsörjande på el och mat samt ägare till ca 10 personbilar i sämre skick och 5-6 tävlingsbilar, i ännu sämre skick, för bana eller skog. Jag nämnde utmaningen för honom. Nu hörde han av sig och tror han kan få en(1) av sina SAAB V4 att fungera vilket han erbjuder mig att låna. Den har dock inget baksäte, men det ska han jaga reda på…:smiley:.

Ska du köra V4 till jobbet så hoppas jag du har möjligheten att jobba på distans. :joy::rofl:

Eller så ser du till att nya chefen blir informerad angående V4:an och då kanske tjänstebilen blir levererad blixtsnabbt. :rofl:

Den mannen vill jag ha i bekantskapskretsen :smiley:

Finns han på sociala medier ?

Låter som att han har ett eget socialt media så fall :wink: