Lagar och regler i bostadsrättsföreningar

Svårt att förstå? Har du läst vad vi efterfrågar?

Vi vet föreningens/anläggningsägarens ansvar och har fortfarande inte fått svar om det är olagligt att en privatperson lämnar kabeln strömförande.

Det verkar vara detta några i denna tråd har svårt att förstå.

Försvann det ett par inlägg här?

Jag är oskyldig den här gången.

1 gillning

Du brukar ju bara flytta på dem så misstanke om brott kan ej styrkas. :joy::joy:

@Esse @Marcus_Attefors @Zop osv…

Varför tas random inlägg bort? Mitt försvann också.

Jag skickar ett direktmeddelande till dig.

Jag tycker det är tydligt att det inte är olagligt för ägaren att låta kablarna vara anslutna i uttaget men inte i bilen men att det däremot olagligt för styrelsen att riskera skada på andra människor genom att möjliggöra ovanstående.

Det var ju det som jag och @marges undrade om det var en olaglig handling av en privatperson som vi inte fick ett konkret svar på. Vad det gäller ägarna till anläggningens ansvar är där inga tveksamheter, det står i de förordningar som refereras till.

Kan du hänvisa till det inlägg som marges klart och tydligt klargör att han frågar vad som gäller för privatpersoner?

För vad jag kan se så har han hela tiden ifrågasatt vad vi som föreningen lutar oss mot för lagar.

Det räcker ju att scrolla lite uppåt i tråden.

1 gillning

Tycker inte det är solklart

Lika solklart som de svar du ger. Jag inser nu att ingen här vet vad som gäller detta och lämnar denna tråd obesvarad eftersom inget mera vettigt kommer ur den.

1 gillning

Jag vet vad som gäller för föreningar och mina svar har hela tiden varit utifrån det.

Det jag skrev har skrivits om och om igen och det svarar väl tydligt på er frågeställning? Förstår inte varför er fråga återupprepas.

Det kan bli en juridisk påföljd för styrelsemedlemmarna om olyckan är framme. Inte för medlemmen. Dock bryter medlemmen mot de regler (inte lagar) som föreningen satt upp. Att dessa bryts kan leda till det ovan nämnda, vilket styrelsen såklart inte vill av flera anledningar.

@anon29666066 Personligen skulle jag rekommendera att ni kastar kablarna när det sker. Upprepade förseelser från en och samma medlem bör rendera en varning och upphör det inte då så ska de få en rättelseanmodan av er styrelse.

Problemet i detta som jag ser det, är just beslagtagandet av andras egendom.

Jag har svårt att se ni har någonsomhelst juridisk rätt i att beslagta någons egendom på så sett.

Ärligt gå in på elsäkerhetsverkets hemsida och läs. Där står det klart och tydligt att föreningen (ägaren av anläggningen) har ansvaret att se till att den används på ett säkert sätt. Så vi har all rätt att plocka bort kablar som inte används på rätt sätt.

Jag är all in på att ta bort sladdar. Ordning och reda som sagt!

(Men jag ser inte vad som är problemet ur ett elsäkerhetsperspektiv i och med jordfelsbrytare)

1 gillning

Alla kontakter som sitter ute ska ha petskydd/lock. Det har en motorvärmaruttag men eftersom kabeln sitter i och kontakten inte har det är det olagligt.

Enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter 4 kapitlet 3 § ELSÄK-FS 2008:1 framgår att nätanslutna uttag i en lågspänningsanläggning ska antingen vara petskyddade eller utföras eller placeras så att risken för barnolycksfall begränsas.

Med barn avses personer upp till 18 år.

Det finns inget generellt krav på att uttag tillhörande en skarvsladd skall vara försedda med petskydd. I 17 och 18 §§ elsäkerhetslagen (2016:732) finns det däremot krav på att den som innehar eller använder elektriskt utrustning, svarar för att den används på ett säkert sätt. Man ska också följa tillverkarens anvisningar om hur produkterna skall användas för att vara säkra.

Vilken kontakt är det som inte har skydd på sig menar du?

Den du sätter i bilen. Ja det finns ett lock men tror du att när man inte orkar ta loss kabeln från stolpen orkar sätta dit locket :grin:

1 gillning