Lagar och regler i bostadsrättsföreningar

Jag är 100% Team Jocko här, men jag uppskattar att ni alla gör det här till en så fantastiskt underhållande tråd :laughing:

4 gillningar

Borde gå att länka eller citera den lagtext där står klart och tydligt, har inte sett det så här långt. Det som presenterats i tråden hittills har varit långt ifrån klart och tydligt i mina ögon.

Förslaget att plöja igenom ellagen eller gå en ESA-kurs gör att jag inte tror att du heller har koll på vad som gäller i detta mycket specifika fall.

99 inlägg… Det finns människor som verkligen gillar förbud, de finner nästan en undangömd njutning i en ny regel. Men den njutningen är ändå inget mot rollen som kontrollant. Då, det är då man kan få utlopp för allt det man inte fått tidigare. Allt man är förnekad, allt man är bestulen.

Här om bostadsrätter, i media om Corona. Tänker att civilisationen ständigt är nära gränsen till det totalitära. Det är med glädje och njutning många beskär din egen frihet.

Här bostadsrätter, där Trump. Många röster höjs för hårdare, gapigare och vulgärare utrop. Människor bär, med rak rygg, fram mörka krafter till tonerna av sin egen undergång.

2 gillningar

Svårt att förklara för den som inte begrip :wink: du får tro precis vill, men @anon29666066 har rätt. Sitter man i styrelsen så är man ansvarig om nånting händer. El är som sagt inte bara två hål i väggen som vissa tror :slight_smile:

2 gillningar

Jag tycker vi håller en sansad och bra diskussion.

Jag förstår att styrelsen som äger anläggningen är ansvariga för att reglerna följs då man upplåter den till sina medlemmar. Men jag förstår inte att den som “glömmer” kabeln strömförande begår ett brott vilket jag vill veta om det är så eller inte. Detta är ju inte verifierat någonstans.

Jo, såvida det inte är styrelsen som delar ut kabeln så är det muppen som lämnar kvar kabeln strömförande som är ansvarig. Fast styrelsen har ett innehavaransvar för elanläggningen. Måste hålla med dig där.

Exakt! Det verkar vara svårt att få fram något mer konkret än att man inte begriper bättre, saknar respekt för liv och lag, uppmuntras plöja lagtexten, Googla eller gå en kurs. Känns mer som försök till härskarteknik än något annat.

Därför utgår jag tillsvidare från att ingen i tråden egentligen har på fötterna i denna fråga.

3 gillningar

Ellagen tar inte upp detaljfrågor som kablar och dylikt. De hänvisar till den myndighet som har hand om det specifika området, i detta fall elsäkerhetsverket. Verket skriver då förordningar och föreskrifter som ska följas. Ett exempel är elinstallationsreglerna där installationer i Sverige ska följa svensk standard. SS 436 40 00.

I det här fallet ska en motorvärmarkabel uppfylla svenska krav för att få användas. Tror det är en CE-märkning som behövs. Kabeln får alltså inte vara farlig att använda på det sätt som är tänkt.

Men en kabel, i synnerhet en frekvent använt sådan, slits och strömförande delar skulle kunna exponeras. Det kan då gå illa om någon (barn eller vuxen) råkar ta i en sådan. En JFB löser inte ut om det inte sker en strömgenomgång till jord utan mellan fas och nolla.

Föreningen kan då bli ansvarig för en eventuell olycka. Om kabeln inte finns där kan åtminstone inte det inträffa.

My 2 cents.

2 gillningar

Det är väldigt enkelt. Elsäkerhetsverket är förvaltningsmyndighet för tekniska säkerhetsfrågor inom el. Deras arbete styrs av elsäkerhetslagen. Med andra ord det som står på deras hemsida ÄR lagen.

I slutändan handlar detta helt enkelt om att göra rätt så att INGEN skadas.

Elsäkerhetslagen gäller ju installationer, inte hur privatpersoner hanterar det som ansluts till installationen.

Precis, det finns ju ingen lag som berör det, vilket ju är rimligt. Privatpersoner ska inte behöva kunna lagboken.
Däremot finns det riktlinjer (i elsäkerhetslagen) vad producenter och återförsäljare av elmaterial i Sverige måste uppfylla för att brukas i det svenska elnätet.
En kabel som säljs i en svensk butik ska vara tillåten och därmed inte direkt farlig att använda.

Det säljs i och för sig rent livsfarliga elprylar i Sverige också, t.ex. lampor med E27 sockel, där vem som helst kan få sig en “jäkel” om man stoppar fingrarna i den.

1 gillning

Spännande tråd ändå, kul att läsa ikapp. :joy:
MrW5mUX

7 gillningar

Våra motorvärmare är låsta. Ström finns endast i kabeln när den är ansluten till bilen och under den 1-1,5 timmar som den fungerar. Upphängningsanordning finns för sladd och kontakt. Aldrig att frågan kommit upp på dagordningen. Nu funderar vi på att komplettera elskåpet med uttag för laddning av bil. Finns som tillsats om ledningar och säkring klarar det.

1 gillning

Gud vad jag älskar dig @anon29666066 - vi vet ju alla hur En man som heter Ove slutar (ja inte det slutet då, utan när alla samlas och fortsätter åthutningen till sneda skyltar och mopedmarodörer)!

Jag är inte ironisk. Jag skäller ut min hustru när hon stoppar in kreditkortet i terminalen i stället för att blippa HUR KAN MAN STOPPA IN KORTET I TERMINALEN NÅDENS ÅR 2021!!

Vi har även skilt oss en gång, det var för att hon inte vände streckkoden rätt i affären. Det är ondska, ren ondska, att inte göra det.

6 gillningar

Gräver hon gropar med smörkniven och gör skidbackar med osthyveln också?

1 gillning

Nej då hade det inte funnits något giftemål att skiljas ifrån.

1 gillning

Låter som vi har samma problem med våra respektive. Dock så har hon använt sin iPhone sedan jag la in Curve till henne.


Tänkte direkt på den här tråden när jag såg den här på insta.

9 gillningar

Styrelsen kan hållas juridiskt ansvariga om något skulle hända och därför har de stipulerat dessa regler. Reglerna följs bevisligen inte, vilken kan orsaka skada på annan människa om det vill sig illa och följt av det skada styrelsemedlemmarna juridiskt. Detta måste ju få ett stopp.

Var i ligger problematiken?