Ladda bilbatteri

Igår fick jag för mig att ladda 12 voltsbatteriet på min XC60. Bilen är 16-17 månader gammal och mildhybrid. Just mildhybriderna tar ström från 48 voltsbatteriet till start (och start/stopp) om jag fattat det korrekt. Jag gjorde det mest för att det kunde vara bra. Samt att via laddaren se hur urladdat batteriet var.

Min Ctek indikerade behov av 8 timmar laddning och i praktiken tog den 7-8 timmar att ladda upp batteriet. Kan man utifrån det säga hur nära jag var att få en varning för lågt batteri?

Vad det gäller vanliga moderna fossilbilar så måste dessa stöd laddas om man bara kör kortare sträckor med dessa då de inte hinner att återladdas ordentligt. Nu är jag inte så insatt i vad just ditt 12 volts batteri försörjer. En anledning kan ju vara att du ofta sitter och väntar i bilen (inget skämt) och kanske då använder dig av 12 volts batteriet om du typ lyssnar på radion. Har man möjlighet och stöd ladda ibland så är det ingen dum idé då detta förlänger livet på batteriet.

3 gillningar

Jo jag sitter ju ibland i bilen med olika system på…:roll_eyes::sweat_smile:. Dessutom använder jag ofta bränslevärmaren och kör mest korta sträckor. Ska lägga in detta i rutinerna tror jag.

Låt oss göra lite matte på detta :)… Why not, jag sitter bara i en lounge och har inget annat för mig.
Ditt batteri är troligen (enligt internet) ett 92Ah batteri på 12V. Alltså 1104Wh.
Din Cetek kör 12V 5A (enligt internet) vilket är 60W.
Kort räknat (och inte inkluderat förlusten) så laddade du på 8 timmar 480Wh

4 gillningar

Den uträkningen förutsätter att det laddas med 5 A hela tiden, vilket det nog inte gör.

förklara?

Samma tänk som att din elbil inte laddas med samma effekt under hela tiden.

Är det så det fungerar eller killgissar du?

Det beror ju på vilken CTEK laddare man har, de vanliga konsumentladdarna brukar vara upp till 5A.

Enligt CTEK så laddar de så här.

STEG 1 DESULPHATION
Upptäcker om batteriet är sulfaterat. Avsulfatering med pulser tar bort sulfater från anslutningsplattorna
på batteriet och återställer batteriets kapacitet.
STEG 2 SOFT START
Testar om batteriet kan laddas. Det här steget förhindrar att ett defekt batteri laddas.
STEG 3 BULK
Laddar med maximal ström tills batteriet har nått 80% av sin kapacitet.
STEG 4 ABSORPTION
Laddning med avtagande ström tills batteriet nått 100% av sin kapacitet.
STEG 5 ANALYSE
Testar om batteriet kan bibehålla spänningen. Batterier som självurladdas kan behöva bytas
ut.
STEG 6 RECOND
Välj Recond-programmet för att lägga till Recond-läget till laddningsprocessen. Under
rekonditioneringen ökas spänningen för att skapa kontrollerad gasbildning i batteriet. Under
gasningen rörs batterisyran om och batteriets energi återställs.
STEG 7 FLOAT
Upprätthåller batteriets spänning på maximal nivå genom att tillföra en konstant spänning.
STEG 8 PULSE
Upprätthåller batteriets kapacitet till 95–100%. Laddaren övervakar batteriets spänning
och avger en puls när batteriet behöver laddas.

3 gillningar

Jag har nu sett till att lägga laddaren i bilen så att det blir enkelt att ladda då och då. Jag har SAABen i garaget så Volvon står alltid ute och ska man öppna garagedörrarna blir projektet helt plötsligt gigantiskt…:sunglasses::laughing:

1 gillning

Jag har en CTEK CT5 Time to go(not talk…:wink:(internskämt om var jag stötte på Jocke första gången även om han såklart inte hade en susning om mig…:grin:)).

2 gillningar

Intressant info om laddning här:

2 gillningar

4 gillningar

riktigt intressant läsning👍

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Stora elbilstråden

(denna tråd var för ladda det vanligt 12v bil batteri… Inget om elbilar.)

Har aldrig påstått att jag förstår mig på bilar. :flushed:

… That is obvious.

Sparkar liv i denna.
Vår Kia Ceed Phev varnar ibland i appen för att spänningen på 12v batteriet är lågt.
Är det för att man kör många korta sträckor så att batteriet sällan kan ladda upp sig (som det gör under en längre körning?)

Förmodligen är det när bilen står i längre perioder som det är värre. Fick det problemet första månaden med Lynken, den stod i garaget nästan två veckor och då blev det batteritorsk. Har inte varit något problem sen dess, nu är jag ute o åker med bilen minst en gång i veckan men kör sällan längre sträckor men det funkar bra ändå.

1 gillning