kWh per dag/vecka/månad?

Tjenare!

Jag har mätt kWh ett tag nu hemma genom HA och lite sensorer, har nu jämför med våra räkningar.
Elpriserna har gått upp en del här sen framförallt Mars. Har därför börjat spanat på solceller till huset.

Men blir lite nyfiken, hur många kWh gör ni av med per månad? Vad är normalt för er?

Vi har 1 eller 2 ACn som är infällda i taket igång när vi är hemma (med båda igång drar det cirka 6000-6500W, häften med en givetvis) och på dagarna när vi är borta så har vi fläkt för hundarna.
Det rullar en server 24/7, någon dator, lite lampor och krimskrams. Varmvatten till duschen ligger på 6000W så ser att den dra lite.

706 kWh har vi används än så länge i Maj. Priset hade jag räknat lite optimistiskt på såg jag när jag googlade runt så är snarare 3177 THB cirka 910 SEK. 1.29 SEK per kWh här alltså.

3 våningshus, men tredje våningen använder vi aldrig. Är bara gästrum och serverrum där uppe nu. Cirka 250kvm totalt om det hjälper för att jämföra.

Hur ligger ni till och vad kostar det er? Har ni några inputs på solceller och något man ska tänka på eller hur man ska räkna på det?

Ingen aning. Jag har elen på autogiro så behöver inte bry mig om den.
Smidig lösning tycker jag.

1 gillning

Svar på det blir rätt meningslöst utan storlek på hus/lägenhet, typ av uppvärming och var i Sverige det är.

Men i zon 3 kommer jag hamna på ca 1000kWh / 1500:- (exkl elnät och energiskatt) på 170m2 med bergvärme. Jobbar mestadels hemifrån och min sambo är sjukskriven så ett par datorer och tv'n är på mycket.

Du bor i lägenhet va?

Näe, villa sedan 17 år snart.

Måste vara gött att inte bry sig om att det dras tusenlappar istället för hundralappar.

Jag har pelletspanna till uppvärmning och varmvatten, så elen är aldrig något jag behöver bry mig om så mycket. är säkert fortfarande hundralappar. :grinning:

1 gillning

Nu när det är tid på året som det inte behövs någon uppvärmning i huset så ligger vi på ca. 20kWh/dag. När det behövs uppvärmning på vintern så det dubbla/tredubbla typ. Inte så mycket tycker jag, men elpriserna (inkl skatt/abb etc) är ju out of space så det blir dyrt oavsett, bara mindre dyrt nu på vår/sommar/höst.

1 gillning

Villa på 175 m2 med frånluftsvärmepump. Jobbar hemma och har lite »datagrejer« står igång, i övrigt ganska standard. 683 kWh hittills i maj (varav 281 kWh är elbilsladdning) och ca 11.000 kWh per år. Gör inget för att snåla eller spara, har 30 fönsterspottar samt en hel del utebelysning tänd hela natten, känns inte som LED-belysning påverkar så mycket. Topparna i grafen nedan är laddning av elbil.

1 gillning

Även lägenheter har börjat spräcka tusenlappen så var inte för säker på det :slight_smile:

Då har jag säkert det också, har ändå 3 våningar, frun kört kupévärmare ute i växthuset.
Jag mår säkert bättre av att inte veta. Låter det gå vidare med autobetalning. :grinning:

3 gillningar

~600kwh i en fyra på runt 115m2, lägenhet (i Skåne).
Kostnaden… Drygt 2000kr hamnar den på nu… Med nätavgift och sånt då.

1 gillning

Jag skrev ju med vad jag har? :slight_smile:

Vi kanske har olika zoner här också, men det har jag inte en aning om. Såg bara att priserna hade gått upp.

De som ligger under 150kWh hade betydligt lägre pris, men hur man ens kommer ner så lågt vet jag inte. Är väl kanske till dom som bor i ett skjul och inte har AC.

Tror vi måste varit runt 1000kWh när vi hade besök i december/januari och då landade vi på 1440 SEK ungefär. Vilket vi tyckte var dyrt.

En kollega med ungefär samma storlek på huset hade sin räkning på 2900 SEK förra månaden, men då är de flera i huset och flera AC på under dagarna.

Vi har större hemma men inte allting som används som sagt.
Är otroligt nyfiken på vad kostnaden skulle bli för oss om vi köpte elbil eller hybrid. Vi måste köpa bil inom 1-2 månader. Har i stortsett bestämt oss för en Yaris som är bensindriven. Men även sugen på en hybrid. Elbil kostar lite för mycket för oss just nu. :slight_smile:

Ouch, det är massor med pengar. Jag hade fått för mig att el var billigt i Sverige. Men antingen minns jag fel eller så har det gått upp massor! :man_shrugging:

Jämfört med era hus i Thailand hur ser du på det då?

Med lite fix så betalar jag aldrig över 1000 THB där. :rofl:
Men innan fixet så låg det på 3-4000THB per månad.

1 gillning

Det är svindyrt i Sverige. I april använde vi drygt 1140kWh, kostnad ca 3000 SEK. Varav hälften (eller strax över) är elnätsavgiften, skatt, moms på skatt, you name it.

2 gillningar

Vad är det för fix? :wink:

Solceller funderar vi på och går ju att koppla på så att man säljer tillbaka men då behövs license för det som kostar runt 35-40k THB per år. Vet inte om man hämtar igen det egentligen. Vi vill ha »bra« klimat hemma oavsett vad och utan att behöva bry oss om kostanden även när vi har gäster här. Varmvatten överallt, AC på konstant om det behövs osv osv.

Där vi bor så är det bara Thailändare (jag är ända farangen, fast med thai fru då), men alla är »high-middle-class«. De har maids och betalar runt 10k THB per månad. Måste väl gå att få ner det med lite investeringar?

Du wrappar bilar, jag byter kamremmar och då behöver man inte bekymra sig. :joy::joy:

1 gillning