Körkort – manuell eller automat?

Dottern har fyllt 16 och det är dags att börja övningsköra.
Men funderar över om hon skall ta för automat eller manuell. Har varit inne på manuell från början men frun kör automat och när jag köper ny bil om ca ett år blir det även automat. Så det är väl dom bilarna hon kommer låna och köra. Hyr hon en bil är ju det inga broblem.

Det är väl om hon köper någon egen lite billigare bil om några år och det är väl mer vanligt med manuell på mindre äldre bilar.

Är det för tidigt att bara ta för automat och dumt att inte ha för manuell för säkerhets skull.

Vad säger Bubblan?

2022 var 9 av 10 bilar sålda automat. Så ser ingen anledning att ta manuellt idag.

Freak-cases finns väl alltid, på en öde ö och enda bilen som finns är manuell, men då är det väl bara att köra ändå på ön för att leta kokosnötter. :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Frugan tog för knappt ett år sedan och det blev automatkort. Vi kommer aldrig någonsin köpa en manuell bil igen och det säljs väl knappt några nya med det heller.

1 gillning

Inte direkt svar på din fråga, men jag har funderat på hur det blir om några år när alla körskolebilar och uppkörningsbilar är el. Finns väl inga manuella elbilar? Hur gör man då?

1 gillning

Allt är automat. Till och med idag vid t.ex. risktvåan så finns det ofta bara automat.

Men tillbaka till frågan då. Hur gör man om man mot förmodan vill ta körkort förvmanuell bil?

Jag skulle aldrig ta ett automatkort då man får en begränsning. I många länder finns det fortfarande en hel del manuella hyrbilar. Sen vill jag tro att man får en bättre känsla för körningen om man lär sig att köra en manuell bil. Sen är ju elbilar bara en fluga, så manuellt växlade bilar kommer nog tillbaks. :joy:

6 gillningar

Körskolorna/Vägverket lär ha kvar några gamla reliker som man får övningsköra med och köra upp med.

Vilken surprice att du proppsar för manuell!:joy::joy:

Men du har en poäng. :+1:t3:

2 gillningar

Japp, när man ska leta kokosnötter på en öde ö. :rofl:

2 gillningar

Körskolor brukar ha tillgång till manuella bilar fortfarande, så länge det körkortet finns så löser de detta.

Om 5 år kör alla bilar själv så då behövs inget körkort :wink: Eller så får alla ta flygcertifikat…

Skämt åsido. Bör ju räcka med körkort. Har bara kört manuell vid lån av lätt lastbil nån gång de senare 6-7 åren

Jag kan med 99% säkerhet säga att jag aldrig mer kommer att varken köpa/hyra/låna en manuell bil igen. Känns lika modernt som att betala med kontanter eller att ringa nummerupplysningen.

En ö kan väl klassas som inhägnat område och då behöver man ju inte ens körkort. :joy:

1 gillning

Exakt! :slight_smile:

Man ska ju köra vad man klarar av så klart, finns ju inget värre än att ligga bakom en som får pilsner vid varje stoppljus eller uppförslut. :joy::joy::joy:

Har du automat i Corvetten?

Yep, den med det grymma namnet Turbo Hydra-Matic. :slight_smile:

1 gillning

Räcker gott med automat tror jag. Finns vissa hyrbilar, speciellt utomlands som fortfarande är manuell men tror det helt kommer fasas ut manuella växellåda, snart inte värt att tillverka sådana längre.

@RolexJocke i högform!

1 gillning