Körkort – manuell eller automat?

Gäller det Hisingen också tror du? :thinking:

Det är nog rätt udda att automat inte finns som val, har iallafall aldrig varit med om det själv.

Hisingen borde åtminstone klassas som det. :rofl:

Även om det är ett tag till minstingen ska börja övningsköra så har jag tänkt på samma sak. En del familjer köper ju en gammal bil med manuell låda enbart för att övningsköra med just manuell.

Saken är att utomlands är manuell fortfaran vanligt i vissa länder. Och det handlar då inte om hyrbilar utan om att man besöker familjer i andra länder. där de har manuell låda(vi har flera bekanta/kompisar/släktningar som bor utomlands och för omkring med manuell🤷‍♂️9.
Så slutsatsen jag har dragit är att vi kommer köra privat med automat men troligen kosta på ett par extra körlektioner i manuell så slipper man fundera på den begränsningen.

2 gillningar

Håller med, brukar finnas som val men lite mindre utbud än manuella bilar bara, men bör även där skiftas över mer och mer

1 gillning

Jag blir glad varje gång jag får köra en manuellt växlad bil :smiling_face_with_three_hearts:
om man har möjligheten förstår jag inte varför man skulle begränsa sig till automat

1 gillning

Det är ju perfekt, då slipper man köra hos den familjen man besöker om man bara tar automat. :slight_smile:

Att tillägga, för att få köra manuellt om man bara tagit automat så krävs bara en uppkörning med manuell bil vad jag vet. Så det är ju inget krångligt egentligen, trots att det aldrig kommer att behövas egentligen. :wink:

Jag killgissar att det finns folk som tror det. :joy:

Det är därför jag är glad varje dag, jag kör bil m a o åker inte bara med. :joy::joy:

1 gillning

400 eller 700? I min ungdom renoverade vi powerglide på löpande band.

1 gillning

Hade nog iof löst en del problem om man stängslade in Hisingen, ala Trumps wall, men misstänker att det inte är så PK och skapar andra problem :man_shrugging:t3:

TH400. :slight_smile:

2 gillningar

Du bor inte i sthlm va😅 Att sitta still i köer på E4 och hålla på med dragläget i flera timmar är fan inte roligt. Så skönt med automat och bara släppa upp bromsen lite när man tar sig fram i snigelfart.

1 gillning

Han sitter väl i sin Polestar 2 när han åker igenom Stockholm, inte så mycket kopplingsjobb då. :rofl:

Min gamla trimmade Volvo 940 turbo var som att köra automat.
Gick att starta i uppförsbacke på 3an likväl som att ligga på omkörning i 140 på motorvägen :sunglasses:

2 gillningar

Frågan är hur länge man kommer att särskilja manuell och automat på körkortet? Hur fungerar det i USA där automat varit vanligast så mycket längre än i Sverige?

Jag hade nog gärna satsat på ett körkort som är mångsidigt. Tråkigt att en dag stå med en manuell bil och inte få köra. Även om det blir mindre vanligt finns det fortfarande gott om manuella bilar i Sverige.

2 gillningar

Har det hänt hittills? :slight_smile:

Känner ganska många som fortfarande har manuell bil.

Jag tänker att det kanske är klokt med körkort för även manuell om man inte vill begränsas på framtida arbeten.
Även om de flesta bilar idag är automat, sen är väl växlingen ingen större grej att lära sig? :blush:

4 gillningar

Hon kanske ska flytta hemifrån när hon blir 18 och behöver hyra en skåpbil t e x? Det kan ju ta tid innan pappa är körbar. :joy::joy::joy: