Köpråd till familj, vänner och bekanta

Å andra sidan kanske det känns bra att sätta lite billigare prylar i uterummet :wink:

Nej! :joy:

Jag har en Samsung Q80R(det inkluderar en sub) som man ibland kan hitta fortfarande. Den kan gå in under 5500, eller nära i alla fall eller kanske hittas begagnad? Jag är ganska intresserad av ljud och till skillnad från mycket annan teknik skulle jag våga påstå att jag har en viss feeling för just ljud. Denna anläggning är galet bra. Till film är den såklart utmärkt såklart, men den är dessutom extremt bra till musik för sitt pris. Jag skull definitivt scanna av marknaden för en sådan.

2 gillningar

Verkar inte säljas längre. Hittade denna när jag trålade nätet igår sony ht-g700

Den fick bra omdöme av prisjakt i förhållande ljud och pris

Ljud och bild tycker den funkar bra till film, sämre till musik
ljud och bild

Ok, trodde man kunde hitta en q80r, men de kanske är helt borta nu. Den här är väl lite av en lillebror till den men har fått bra betyg:

Jag har dock inte lyssnat på den utan går på att q80r är väldigt bra.

1 gillning

Skulle precis länka till att jag hittat denna soundbar och läst det testet :sweat_smile:. Då är valet mellan den och sonos beam 2.

1 gillning

Är det inte så att om den främst ska användas till TV så innebär en sub ett klart lyft?

Tipsade honom om detta. Skulle inte förvåna mig om han köper en JBL istället :sweat_smile:

1 gillning

Nu har jag ett köpråd jag skulle behövt hjälp med. Svärmor behöver ny TV.
Hon har idag TV via Boxer och spelar ofta in på TV-boxen. Den boxen har nu gått sönder och förslaget är att köpa en ny TV med inspelningsfunktion så hon slipper två fjärrkontroller.

Så det viktigaste är att det är smidigt att se och spela in via marksänd tv från Boxer.

Har bubblan några tips på en sådan TV?

Hittade detta. Inte så mycket om vilken TV utan vad TV:n behöver stödja. Du verkar ju också behöva koppla in en hårddisk för att det skall funka.

1 gillning

Hårddisk eller nått USB minne räknade jag med att det skulle behövas. Och det är bra att veta vad man behöver titta efter.
Men då jag misstänker att de flesta har hyfsad koll på appar och olika funktioner men inte på användarvänlighet kring inspelningsgränssnitt så tänkte jag höra här om någon har erfarenhet av det innan man åker till ”TV varuhuset” och hör med säljarna där.

Inspelningsfunktion om man köper en lös hårddisk och stoppar in via USB har nog i princip alla tv som säljs i dag.

Egen erfarenhet efter att köpt ny tv för en månad sedan. Titta på fjärrkontrollen så knappar lätt kan identifieras även när det är lite mörkt i rummet. Sen har vi det där med mjukvara i tv. Philips är riktigt trist och rörig. Hoppas verkligen andra märken lyckats bättre med mjukvaran.

1 gillning

Bra tips med knappupplägg på fjärrkontrollen :+1:t2:
Man kanske även kan knappa lite i menyerna i affären och se om man kan bilda sig en uppfattning om hur enkelt gränssnitt det är för att spela in/upp materialet.

Jo, min gamla Panasonic från 2012 var betydligt enklare i gränssnitten än min nya Philips.

Lätt att glömma fjärrkontroll och mjukvara/gränssnitt när man står i affären. Om man ens besöker en affär :smirk:

Han köpte en Sony utan sub :man_shrugging:t3:

1 gillning

Fråga till tv-orakeln som finns här.
Är denna något att ha ?
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/samsung-65-qn85b-4k-neo-qled-tv-2022/431048

Den blev jag också sugen på, men tyvärr verkar priset vara samma överallt, så att det skulle vara 12K rabatt som Elgiganten hävdar är ju rentav lögn. Får kanske bli en sån när min LG från 2018 ger upp.

Samsung Neo QLED QE65QN85B 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV - Hitta bästa pris på Prisjakt

Jag slog till ändå.
Levereras hem idag

1 gillning