Köpråd till familj, vänner och bekanta

Hallå.

1. Min bror är ute efter ny TV, 60”-75”. Okänslig för vilket märke det är.
    Budget 15-18.000.
    Kollar mest linjär tv via Telia-box

2. Min far är ute efter 42”-50”.
    Även han okänslig för märke (har en Samsung soundbar)
    Budget 10-12.000
    Kollar tv på Apple tvn (svt play och Telias app)

Vad ska de ha? :sweat_smile:

För din far hade jag kollat på Philips 50PUSxxxxxx. Vi har en 43:à till grabben och jag måste säga att vi (och han) är väldigt nöjda med den.

Mycket tv för pengarna.

1 gillning

På fråga 1 så är LG OLED C1 65 tum den bästa (dvs bäst bild i och med OLED och mest framtidssäker då den har fullt funktionella HDMI 2.1 på alla HDMI-ingångar)

Se också min recension.

Om han ändå vill ha 75" så är det Samsung Q80A 75" som gäller.

På fråga 2 är det även där LG OLED C1 42" eller 55".

4 gillningar

Presenterade förslagen för bror. Samsung Q80A fast som 65”, stor skillnad mot LGn? Han är som sagt ingen bildnörd. Han tycker min the frame är bra

Se det som att Q80A är ett riktigt bra division 2-lag men som aldrig skulle klara sig i ettan.

LG OLED C1 är MFF.

Q80A är en LCD-tv vilket betyder att det svarta aldrig kan bli riktigt svart så man får aldrig samma härliga kontrast som på OLED. Är det något även “vanligt folk” märker skillnad på så är det det.

Vidare har inte Samsung stöd för Dolby Vision som - om din bror skulle börja titta på Netflix direkt på teven - ger en mycket trevlig extra upplevelse.

Jag gjorde det valet förra året, valde en Q80T istället för CX (som de hette då). Ångrar mig vare gång jag startar TVn. :frowning:

1 gillning

But why?!

Sportreferenser. :heart_eyes: Frågan är vilka tv-modeller det var som spöade MFF rejält i Champions League.

Var ligger the frame här då? Så man har referens?

Vilken årsmodell?

https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/a90j-series

1 gillning

2019

Utseendemässigt är den ju Markus Rosenberg men bildmässigt så är det goa gubbar som lirar lite boll :slight_smile: Man kan väl säga att det inte blir sämre än så, men det är ändå helt ok, ty det finns ingen dålig bild längre.

Jag tror att ni behöver gå till Elgiganten eller något och jämföra Q80A med LG Oled C1 - gärna i någon film som är lite mörk så får ni se själva.

Då lär q80a funka för min bror som har lägre krav än jag.
Och jag kollar tydligen på korpen-bild :sweat_smile:

Kanske framgår av Esses recension, men ni bör fundera på hur rummet är där TVn ska stå. Mörkt=OLED Ljust=QLED

1 gillning

Bild är inte min starka sida men jag tycker det sällan nämns hur bra de klarar reflexer. Jag skulle gladeligen hellre ta en skärm i div 2 om reflexskyddet är i div 1 än tvärtom.

Tänk bästa skärmen och så ser man grannarna i springa halvnakna i reflexen från fönstret ut mot trädgården…:sunglasses::sweat_smile:

Edit: Ps. Såg nu att @Ulager är inne på detta här ovan.

4 gillningar

De bor på en gård så ser inte grannarna :sweat_smile:

Gård? Då kanske det är en fördel med reflexer i skärmen så man ser om korna rymmer…:grin:

Funderar på The Frame till barnens allrum på ovanvåningen. Vet dock inte om det är värt det.

Vi har en hemma. Nöjda med bilden och utseendemässigt är den inte anskrämlig

1 gillning