Köpa Volvo laddhybrid?

Tjena grabbar och töser. @Esse

Köpte en V60 d3 för några månader sedan, sedan dess har intresset växt på just laddhybrid (v60 typ 2020) men är så oläst på ämnet så har en lite frågor

Om jag förstått rätt så är det just en hybrid mellan el/bensin, men det finns både tanklock för bensin och tanklock för el (fram)?? Trodde bara den laddar när man bromsar? Innebär det här att man måste ha en laddstolpe hemma??

Hur ser det ut med skatt/försäkring jämfört med en vanlig d3?

Hur styrs elmotorn, kör man på den ett visst antal mil, under en viss hastighet, eller en viss tid?? Eller styr man med högerfoten så att säga?? Är räckvidden lika lång som an vanlig bil med tanke på att man även har bensin?? Antar att man ej tankar lika ofta?

Hur pass mkt kan man sänka driftskostnaderna/månad?

Ja som. I mörker så är det här en HELT NY VÄRLD för mig/oss men är väldigt nyfikna.

:wave:t2:

Skatt och försäkring är lätt att ta reda på om du har ett reg.nr på en potentiell bil du är intresserad av.

På Transportstyrelsens tjänst får du reda på skattekostnaden per år (bland mycket annan information).

När det gäller försäkring är det bara gå in på valfritts försäkringsbolags hemsida och göra offert med reg.nr och personnr.

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Jag är generellt skeptisk till laddybrider – du får egentligen det sämsta av två världar. Dels får du en riktigt tung bensinbil som drar mer än en vanlig bensinbil. Dels får du en riktigt usel elbil med ett batteri som knappt räcker mellan Malmö och Svedala om du drar på lite. Och på tal om att dra på lite, så fort du behöver accelera märkbart så kopplas bensinmotorn i.

Oklart andrahandsvärde på dem också.

4 gillningar

Tack för en bra kort och rättfram sammanfattning!:heart:

Jag är personligen jäkligt skeptiskt till PHeV (Pluging Hybrid Electric Vehicles) men har du möjlighet att ladda den hemma och kör 2-3mil om dagen och du får ett bra pris på så tycker jag absolut det finns ett användnings område.

Det du kommer snabbt känna dock är: fan, jag skulle vilja ta mig längre på en laddning.

För att svara på dina andra frågor så: Ja den laddar när du bromsar, ja det finns ett extra tanklock

Vissa PHeV kan inte köra kupe värmaren på batteriet utan kräver att förbränningsmotorn går. Vet inte hur volvo gör.

2 gillningar

Vi pendlar oftast mellan Malmö-svedala dagligen. Så är korta sträckor. Men ja kanske ngt att fundera på

1 gillning

Om du kan ladda hemma så lär du mer än halvera bensin kostnaden på den sträckan.

2 gillningar

Vad behövs för att ladda en laddhybrid hemma? Laddstolpe mm? Bor i bostadsrättsförening (som pratat om stolpar, men inget är uppe än)

Det bästa är att ha en dedikerad laddstolpe på sin parkering. Alternativt att du får använda motorvärmarstolpen för att ladda din elbil.

Om du inte har den möjligheten så blir det svårt med PHeV just för att fördelen med PHeV och är att du har full laddning varje morgon.

3 gillningar

Har du ett vanligt uttag som har bra säkring och kvalité är det bara att plugga in där. Vi har en Plug-in hybrid hemma som vi laddar i ett vanligt uttag.
Enligt vissa finns det risker med det men har funkat bra hos oss.

2 gillningar

Jag har Volvo XC60 T6 MY22 laddhybrid som jag haft exakt ett år. Med det nyare batteriet som räcker knappt 80 km. Har kört 990 mil och tankat totalt 300 liter bensin vid 6 tillfällen. Kör dagligen en massa inom staden och kör längre sträckor vid semester, etc. Går nästan ingen bensin alls när jag inte kör längre dagligen.

Årlig skatt är 360 kr. Har Care by Volvo där allt annat ingår (”privatleasing extra plus”). För mig kan jag inte bedöma andrahandsvärdet alltså.

Min bil skulle haft elvärmare men komponentbristen ledde till bensinvärmare.

Jo, ladda nästan varje dag kan vara bra att göra. Som andra sagt och man kör som jag är laddhybrid ypperligt (även om jag nog tar steget fullt ut till elbil nästa gång).

Det där med att att återvinna el när man bromsar funkar men jag kör inte bil genom att bromsa så det blir bara löjligt. Helt idiotisk funktion enligt mig. :crazy_face:

4 gillningar

Låter mao som om vi faktiskt hade kunnat göra en hel del på bränslekostnaderna/månad

Dock är ju bilen dyrare i inköp än nuvarande så lånet lär ju öka lite… men knappast 1500kr/mån. Allt låter otroligt lockande faktiskt. Måste kolla upp det här med uttag/laddning.

Står i en carports-länga med 10 andra bilar, men har för mig att uttag ska finnas. Så betalar jag inte elen själv heller :stuck_out_tongue_winking_eye:

Annars kanske du har laddmöjlighet på jobbet? Det funkar ju det med.

1 gillning

Efter en vecka med laddhybrid kommer du känna att du vill ha en elbil (true story)

3 gillningar

Rädd för för låg räckvidd (vid typ semester) samt kostnaden för inköp är dyrt :/.

Men absolut hade det varit lockande

Sen är det ju det här med att bostadsrättsföreningen ej har stolpar… än….

Det är ett ickeproblem efter första långresan. Kände lite samma sak jag med men när man blev varm i kläderna så är det....meh .
För handen på hjärtat hur ofta åker du på långresa? Två-tre ggr? Då är det lätt värt resten av året att behöva ta längre raster vid laddning på långresan.

4 gillningar

Jag har haft två laddhybrider och det funkade väldigt bra för mig. Jag snittade 1,8L/100 km under sex år. Tror att många hybrider idag har större batterier klarade jag väldigt mycket på el. Till och från jobbet, ICA, sonens idrott etc. I Stockholm får man ofta 2-4 mil när man gör ärenden/aktiviteter vilket många inte tänker på om man inte bor här. Ändå blev det 80-100% på el.

Första bilen laddade jag via vanligt uttag utan problem. Till andra bilen fick jag en laddbox.

Sedan är det i teorin som typ @Esse skriver. Den är en tyngre än motsvarande fossilbil och batteriet är ju ganska litet. Men kör man som jag gör är det ändå väldigt bra.

En sista sak. Om halvlånga sträckor. Jag kör då och då till Norrköping, 165 km. 4 mil dit och fyra mil hem på el motsvarar ca 25 procent mindre bensin och tyngden ökade väl bensinförbrukning med några procent.

3 gillningar

När folk blir medvetna att batteriet får mycket stryk i en laddhybrid kommer andrahandsvärdet störtdyka (killgissning)

1 gillning

Plus besväret att behöva ansluta laddkabeln 10 gånger så ofta som med en elbil. Och alla laddhybrider utan värmepump, som kräver att man kör bensinmotorn om man vill ha värme. Och att du på många hybrider har en bil med bra effekt, men om du enbart vill köra på el har du bara en bråkdel av prestandan tillgänglig.

5 gillningar

Frågan man måste ställa sig är – vad gör just min semester så speciell när alla andra som ställts exakt samma fråga är så himla nöjda hur enkelt allt var första semestern och trots det så är man själv fortsatt orolig?

Skillnaden i pris mellan att köpa en ny plugin-hybrid eller ny elbil är marginell.

2 gillningar