Köpa Volvo laddhybrid?

Hade gärna haft 600.000 att lägga på en Polestar 2…… kommer aldrig gå att finansiera månadsvis… :confused: Hur f*n gör alla som har dyra bilar…. Det är ju just månadskostnad man vill ha ner i dessa tider

1 gillning

Kan inte annat än hålla med, önskar jag kunde byta min plugin mot el

Min bil kostar 480 000kr och jag hade turen att få den för 3600kr/mån, nu 4200kr pga räntehöjningar. (Leasing)
Man lever bara en gång och jag kommer att köpa en ny elbil i framtiden. Och den får kosta 500-650 000kr. Råd kommer jag att ha och då är jag ”bara” en vanlig industri arbetare.

Industriarbetare har bra löner. De jag känner som jobbar på Volvo här i Ume har ruggit bra löner jämfört med andra grupper. De flesta i min åldersgrupp ligger en bra bit över 40k. Med skift och lite extra för något ansvarsområde är de över 50k.

Gifter sig rikt :person_shrugging:

Får de mer stryk i en laddhybrid än hel el?

Haha too late :joy::+1:t3:

2 gillningar

Beror helt på vilken industri och det skiljer stort mellan kommuner.

Ställer du frågor som du redan vet svaret på? Eller fiskar du efter onödiga diskussioner?

Ska, byta bil om typ 6-8 månader och drömde om en elbil. Men priset har gått upp ju.

Men! Hur är det om man ska köpa en begagnad elbil.

Vad borde jag tänka på? Vilka funktioner är ett måste? Vilka är mindre viktiga? Batteristatus? Garantier?

Finns det möjligtvis en sådan lista/video :heart:

Vad säger @Esse @Stefan_Sandstrom.

2 gillningar

@cgullin gjorde nyligen en video om just det här, väldigt informativ tyckte jag :slight_smile:

7 gillningar

Perfekt! Stort tack :slight_smile:

Vet ju att fler kör elbil här inne. Ska tagga fler nästa gång.

Om man börjar med:
Vad får det kosta?
Hur långt kör du om året?
..och kanske en pinsam fråga för många: Hur viktigt är märket på bilen?

1 gillning

Ganska stort spann men säg 300 till 400.

Kör under 1000 mil per år. Mestadels till och korta turer Max 20 km. Med några några längre 3-4 gånger per år.

Kan ej ladda hemma.

Märket ej så viktigt, som funktion.
Två barn med barnstol och mindre vagn ska gärna få plats :slight_smile:
Kör mycket med takbox på vintern.

Kan du inte ladda hemma så är det värdelöst med hybridens pyttelilla batteri. Inga fördelar alls. Fortsätt köra din diesel tills det är dags att byta till hel-el.

edit: missade att cherry inte var trådstartaren

2 gillningar

Nej precis! :slight_smile: jag bara kapade tråden.

Tycker det är intressant med hel el till nästa byte.

Men oftast pratas det bara om att köpa helt ny el-bil. Men dom som inte har råd/ej vill betala vad en ny kostar.

Börjar nu dyka upp en massa beg skulle jag tro(?).

Ja det finns mycket begagnat nu, så bara att kolla runt.

Typ denna eller lite äldre skulle jag titta på om jag skulle ha en beggad idag

2 gillningar

Varför just den ? Och inte t.ex Nissan Leaf, storleken ?

Min syrra är på jakt efter en begagnad elbil i typ den prisklassen och jag försöker hjälpa dom hitta något bra
Dom har laddning hemma och den ska användas för att pendla 5-6 mil t&r till jobbet

Vad har du för budget? Tesla Model Y Standard Range är verkligen provocerande billigt mot vad du får.

2 gillningar