Kontorsskärm – avstånd vs. storlek

Sitter på mitt nya lilla hemmakontor. Flyttat med mig min 27" skärm. Nu sitter jag så nära att jag tycker den är för stor. Jag får flytta, inte bara ögonen, utan huvudet för att se.

Först inställer sig frågan, minskar man skärmen då(köper en mindre) eller börjar man jobba med att minska sidorna? Om jag kollar på hur det känns naturligt så ser det ut så här:

Dvs det blir en stor yta under den aktiva sidan.

Finns det någon tumregel på avstånd vs. storlek som det finns med TV?

Synavståndet, det vill säga avståndet mellan ögon och bildskärm, bör vara tillräckligt avpassat så att arbetet underlättas. Ett avstånd på ca 50–80 cm och bildskärmens övre del placerad något under ögonhöjd brukar vara lagom. Tecknen på skärm och tangentbord ska vara skarpa, tillräckligt stora och ha tillräcklig kontrast.

1 gillning

Jag har väl ~60cm till mina två 27" och tycker det är lagom och behagligt.

1 gillning

Ergonomen som besökte mig på jobbet sa att jag skulle kunna sträcka fram armarna och så skulle det vara ett par fingrars till avstånd till skärmen. Verkar stämma rätt bra för mig.

Jag läste det där och tyckte inte riktigt de svarade på det här med storlek. Men vet att den texten fick mig att höja skärmen för x antal år sedan.

Ska kolla exakt hur lång ifrån jag sitter.

Jag har typ en halvmeters avstånd till min 34" och är sugen på att uppgradera till en 49". Inte för att jag inte ser allt, men vill få plats med fler grejer samtidigt.

1 gillning

Du sitter för nära.

Det gjorde jag också och när ergonomen frågade varför svarade jag: ”För då behöver jag inte använda glasögonen”.

1 gillning

Så är jag lite halvblind också. Utan brillor hittar jag knappt till toaletten :joy:

Jag har nog en 15-20cm kvar då, men funkar för mig.

1 gillning

Stämmer rätt bra för mig med.

1 gillning

I veckan dök det upp 2st 27’ på arbetsplatsen så nu känns det som att titta på tennis😄

Din nya kontorsstol :smiley:

Du får börja ropa saker som: ”Deuce!”

Mätte nu och jag har 55 cm från ögonen till skärmen. Jag lär väl vänja mig vid att göra fönstren lite kortare vilket gör arbetet smidigare. Det är ju trots allt bra att ha en stor skärm ibland.

Jag har 34 wide och sitter ganska nära, men sen har vi en äldre 27 tums skärm som jag använder ibland som inte har hög upplösning utan allt blir stort. Den får man ju flytta dubbelt så långt iväg som den större skärmen pga den dåliga upplösningen. Kan ju kanske vara ett problem för dig med att en bättre skärm i samma storlek hade passat bättre?

Vad är det för upplösning på skärmen ?

Just detta bommar nästa alla på. Även då samma gäller placering av tv.

2 gillningar

Skärmar är det jag kan absolut minst om. Det är en AOC 27" Q27P1 köpt Januari 2021. Kanske 2560 x 1440. Så ser det ut om jag Googlar lite snabbt. Om de inte marknadsför en annan med samma namn nu.

Kom att tänka på amerikanska vardagsrum med tv högt upp på väggen.

Jag kör en 27" 2560x1440 på cirka 50 cm vilket funkar bra för mig.