Hizbollah har idag gått över till walkie talkies, dessa verkar vara riktiga sprängstoff.
Logistiken bakom detta är imponerande.
Detsamma gäller dom 12 barnen Hizbollah sprängde på en fotbollsplan
Tragiskt
Ja. Har jag antytt något annat?
Nej
Att på det här sättet med relativt små sprängladdningar slå till mot antagna fiender är åtminstone att föredra över att spränga ett halvt kvarter med en flygräd.
Allvarligt talat så tycker jag det som Israel nu sysslar med är terroristbrott.
Gråter inte en sekund över döda Hizbollah men att utlösa dessa sprängladdningar lite hursomhelst bland vanligt folk är terror.
Givetvis är det så. Lyssnade nyss på intervjuer från civila i Beirut som sa att de var väldigt skärrade och rädda för vad som ska hända här näst. Att deras mobiler ska explodera etc.
Men jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till det. 60 000 Israeler är evakuerade från norra Israel pga. Hisbollahs raketattacker. Befolkningen är hela tiden
i hög beredskap i rädsla för raktetanfall så det känns faktiskt lite som karma att grannländerna får smaka på sin egen medicin.
Högsta ledaren i Hizbollah dödad:
Man får se vad som händer nu.
Om man bortser från alla hemskheter som krig innebär så är det väl strategiskt bäst för Israel att löpa linan ut, alltså fortsätta med intensiva bombanfall till Hizbollah är besegrat eller iallafall kraftigt försvagat.
Att ge en vapenvila skulle ju bara ge Hizbollah tid att omgruppera. Även att inte meddela USA är väl smart då risken för läckor finns.
Utmaningen med att döda terrorister är att du skapar 2 nya för varje dödad.
Iran är grundproblemet i den här ekvationen. Den står bakom Hamas, Hizbolllah och rebellerna i Yemen.
Ändå historiskt att man lyckats ha ihjäl Nasrallah. Frågan är vad som händer nu? Men det verkar ju som Israel förberett ett krig mot Hizbollah lika noggrant och länge som man var slarvig vad gäller Hamas.
Ja, frågan är väl hur Iran agerar och om det drar in USA mer i konflikten
Jag tror USA har finger på avtryckaren. De vill inte på något sätt verka svaga mot Iran så här några veckor innan valet. Antagligen, eller förhoppningsvis fattar Iran det.
Problemet är väl att Iran sitter och skruvar ihop en kärnvapenmissil och för att få göra det i lugn och ro är de kanska återhållsamma nu.
Bra sammanfattning av läget. Men frågan är precis som du skriver. Vågar Iran chansa på att USA inte vill starta krig och därför eskalerar mot Israel?
Nu har Iran nyss lobbat 150 ballistiska missiler mot Israel. Det börjar bli dags att göra något åt källan för terrorismen i Mellanöstern, dvs. Iran.
Khamenei borde hålla sig borta från personsökare och walkietalkies närmsta tiden.
Vad är poängen att skicka iväg runt 200 missiler där noll når sina mål? Enda positiva är att nu har Israel en anledning att bomba bort Iran från kartan.
Det kommer man inte att göra.