Köer vid vinterväglag

Jag har funderat en del på de här stoppen som uppstått på våra vägar den här vintern. Dels vad de beror på och del på hur folk resonerar.

Vad de beror på är väldigt svårt att läsa ut i media. Jag menar såklart inte snön eller halkan utan vad som är själva orsaken till att det blir kö? Hur ser den olyckan ut? Är det lastbilar med dåliga däck?

De mediala och politiska domstolarna fokuserar ju på varför olika myndigheter inte är bättre på att hantera problemen när de väl har inträffat, men man borde fokusera på varför de inträffar.

Nästa fundering rör folk. Jag vet att det är en stor no no zon, men kan inte låta bli att fundera över en del kommentarer man ser eller hör i media. Ta den här lilla passagen:
"– Jag är kall som bara den. Vi som hade diesel- eller bensinbil kunde i alla fall starta upp våra bilar och värma oss, men jag somnade en stund på natten och när jag vaknade var det minusgrader, säger han.
Under natten har han bara fått i sig lite vatten som delades ut av några killar på fyrhjuling.
– Jag är så tacksam för det. Det var tusentals bilar och lastbilar i kilometerlånga köer och vi fick inte tillräckligt med information om vad som hände. Först E22:an och nu det här.
Lasse är döv och tycker att kommunikationen kring trafikläget var bristfällig – både för honom som icke-hörande men också generellt. Han hade noterat vädervarningarna och övervägde att övernatta på hotell eller ta en alternativ väg. Men då trafiken inte stoppades eller dirigerades om tolkade han det som att läget var under kontroll.
Nu samlar han kraft för att köra sista biten hem till Örebro.
– Jag har diabetes och jag fick ingen medicin med mig, så jag är lite skakig. Det känns lite jobbigt men jag ska ta det lugnt. När jag kommer hem ska jag sova, säga Lasse S Lorentzon. !

Först yrar han om disel- och bensinbilar. Sedan kan man ta del av att han kände till problemen som kunde komma, men något eget ansvar låg inte först i tankarna. Till sist visar det sig att han tydligen behövde medicin som han inte tog med sig. Till hans försvar ska sägas att han inte skyller på någon annan, men nämner det dock utan att tydliggöra sitt eget ansvar.

Det är dock detta med att få alla varningar, första innebörden av dem och ändå ta beslutet att köra som fascinerar mig. Självklart kan det hända, men hur låter man då när man intervjuas?

2 gillningar

Tja, egentligen är det väl inte så förvånande. Det är alltid någon/någots annans fel. Folk tänker inte längre än näsan räcker, knappt så långt ibland. Sen att det börjar svingas mot elbilar i detta sammanhang är ju fullkomligt befängt. Om man vet med sig att det kommer bli kaosväder, men ändå väljer att ge sig ut på vägen, varför förbereder man sig inte då på alla eventualiteter så som att ta med sig mat och dryck, viktiga mediciner, varma kläder och så vidare? Egenansvaret verkar vara minus 4 på en skala 1-5 vilket är tragiskt.

1 gillning

Ett problem(?) är ju att media inte granskar enskilda medborgare. Men nog kunde de sticka in några kritiska frågor? Som det är nu uppstår en form av masspsykos. Media intervjuar de som är en de av problemet(gett sig ut med enda förberedelsen att de har noterat att det är orange varning) och det skapas en bild av att problemet är att vi inte undsätter dessa personer omedelbart. Sedan hittar man en myndighet och anklaga den.

Nu verkar det som att myndigheter haft uppenbara problem att klara sitt uppdrag, men det är en annan fråga då det handlar om när problemet uppstått, inte varför det uppstår.

Ska köra ner till Göteborg imorrn kväll. Finns inga varningar vad jag kan se nu men de ser ut att komma en del snö kombinerat med vind så räknar med en shit show likt det igår på E20
Så vem vet , ni kanske får läsa om en gnällig oförberedd elbilsförare som gråter ut i nyheterna :laughing:

Så verkar det ju definitivt vara men deras uppdrag hade haft större chans att vara genomförbart om enskilda individer tog ett större ansvar. Dvs färre fordon på vägarna till att börja med ökar chansen för myndigheterna att göra sitt.

Hur var det med kollektivtrafiken, var bussar inställda? Det borde i så fall varit en indikator på för den enskilde att skjuta upp sin resa.

Håller med om i det stora hela om att egenansvaret har man tappat bort nånstans på vägen i vårt tillrättalagda samhälle. En lärdom för Trafikverket både från de senaste dagarna och även E22-incidenten är hur lätt är det eg att evakuera körfält när man avgränsar så pass mycket med vajerräcken som kan vara svåra att ”nödöppna”. På flera klipp ser det ju ut som att det är stopp i ena färdriktningen men åt andra hållet är det helt fritt. Gissar lite nu men kanske är det för svårt att öppna dessa räcken i nuläget alt att det är för få passager där det är möjligt att få bort fordon vid en evakuering?

Ungefär så, många skyller alltid på någon annan (gärna en myndighet/samhället) för att vissa inte kan framföra fordon.

2 gillningar

Hur länge kan en elbil stå på ”tomgång” med värmen på?

Förstår att det är en ”hur långt är ett snöre”-fråga, men på ett ungefär?

1,5-2 kWh/timme och sen berror det bara hur mycket batteri du har kvar :slight_smile: 3 kWh om det är kallt kanske, men den Model Y jag hade i vintras var närmare 2

1 gillning

Och har man då t.ex en Tesla Y Long range som har ett batteri på ca 78kW så betyder det att man kan stå nästan 40h om man börjar från fullt med en behaglig temperatur runt 20-22 grader , med andra ord rätt länge :slight_smile:

Du ska ju ta dig därifrån också :joy:

1 gillning

Utan problem skulle jag säga, nu har jag bara kollat med min Polestar 2, men den ligger under 1kWh/timme vid idle med 19-20 grader i kupén. Så skulle kunna stå några dygn beroende på SoC.

1 gillning

Just nu har vi dock media som fått för sig att det är stor risk att just elbilar går tomma. Nackdelen med el jämfört med fossila bränslen är väl att går du tomt är elen svårare att "fylla på", fossilbränslet är enklare att toppa upp. Även om jag läst att det kommit någon funktion där bärgningsbilar kan ha med sig ett batteri som kan ladda en elbil för några mil.

Vore kul om media fokuserade på alla med fossilbil – som givetvis följer lagar och regler – och får det kallt i bilen när man bara får köra den på tomgång i en minut. :wink:

Den är kul. Men tyvärr är det ju inte så reglerna är skrivna. Eller det kanske är det tur då folk skulle frysa ihjäl som flugor.

Nej, bilköer är undantagna.:slightly_smiling_face:

Men är det inte så att många effektiva dieselmotorer kan ha svårt att producera tillräckligt med spillvärme på tomgång?

Jag tror att lastbilar är det största boven i dramat och då dåliga däck. Så var det med E22 Kaos. Skall rätt mycket till för att personbilar skall köra fast. Men när lastbilar blockerar kommer ingen förbi.

Sedan var ju våra myndigheter inte samstämmiga gällande E22 kaos så där finns nog väldigt mycket att jobba med.

Sedan naturligtvis ett egenansvar att ge sig ut

Titta på dessa 3 minuter. Ofattbart dålig hantering enligt mig

Igår var de personbilarnas fel, enligt lastbilschaufförerna. Som alltid så går de inte att dra alla över en kam , finns lastbilar med dåliga däck och det finns personbilar med dåliga däck
Sen E22 fallet i januari är ju mer troligtvis pga av lastbilar med dåliga däck då jag tror det är få personbilar som glider runt med sommardäck i januari mot mars/april

Men nu kan alla sluta oroa sig , infrastrukturminister flyger hem tidigt för att hålla en pressträff , för det går ju inte att sköta via länk , så imorrn kommer allting gå felfritt :laughing:

Det finns ju folk som är oförmögna att köra oavsett om det nu är bil/lastbil/cykel :nerd_face::face_with_hand_over_mouth:

Men det som ofta skapar kö är väl just att folk kör för sakta, se på sportlov-/påsklov-/midsommar-/jul-trafiken på E4an norr om Gävle där man får stänga omkörningskörfälten för att köbildningen skapar stopp annars. Så går det när man snålar med 2-1-vägar! :nerd_face:

Mythbusters har väl testat det här med hur bromsningar påverkar köer vill jag minnas :slight_smile:

1 gillning