Köer vid vinterväglag

Ethan Hunt reder ju ut kedjereaktionen på vägar när bilar bromsar i en av Mission Impossible..:sunglasses:

2 gillningar

Nu minns jag inte filmerna, men nog känns det lite som även Teslan reder ut lokala ”köer” med en lätt acceleration ibland :nerd_face:

1 gillning

Men om Teslan ska reda ut lokala köer med acceleration så krävs väl att den är först i kön... den kan inte accelerera igenom bilen som ligger före

Jag tänkte på lokala köer som i på min landsväg hem från stan typ. Kryllar av söndagsåkare här som vill se havet nämligen . :blush:

Har nog aldrig hänt att jag skapat kö annat än när man kört moped eller med släp möjligen🤓

1 gillning

Så här tror jag att det är, konspirationsteorier eller ej :blush:

Trafikverket har handlat upp entreprenörer som skall ploga och de krav som ställs gör att många inte tar uppdragen. Förr såg man ofta plogbilar och saltbilar på motorvägen i Skåne. Numera nästan aldrig. Har entreprenörer fast pris så väntar de väl in i det sista för att spara pengar.

Sedan är det ett virr varr med vem som ansvarar för vilken väg som någon entreprenör skall ploga. Vilket gör att plogbilar kör med plogen uppe för att komma till sin väg.

Vi vet om att vissa lastbilar har sämre däck då får man ju antingen stoppa dem att köra in eller ploga / salta därefter

E22 Kaoset borde väl Trafikverket vara ledare och hålla i samordning. Där verkar de vara handfallna och inte våga ta ansvar.

Vore ju intressant att veta när man började ploga E22an nu i januari

1 gillning

Folk i sydligaste Sverige är inte vana med vinterväglag generellt och inte förbereder inte bilen på om någon skulle gå galt.
Man är dessutom ovan att köra på vinterväglag vilket gör att man försätter sig i svåra situationer och enklare kör fast än någon som är van.
Har bott många år i Åre och sett turister inte kunna starta i lätt uppförsbacke på snöföre. Värst var det under vecka 9, mest för de oftare tar bilen upp.

2 gillningar

Så är det säkert. Sedan tror jag att man får helt enkelt acceptera att Trafikverket inte har resurser i dessa situationer och tex E22 Kaoset är kanske 5 års snöyra eller till och med 10 års. Gäller att stanna hemma :blush:

Yep, att veta när man bör stanna hemma är också något som kommer med vintererfarenhet.

1 gillning

Ja, men samtidigt så tror jag att vi längre norrut också har en tendens till att underskatta riskerna även om vi är vana vid värre förhållanden.

Frekvens och omfattning av snöoväder genomsyrar hela samhällets beredskapsnivå. På platser där det regelbundet kommer stora snömängder och vintern är lång är det självklart att också ha både beredskap och vana för det, både för myndigheter, företag och privatpersoner. Att längre söderut dimensionera beredskapen för vinterväder som kommer en gång per decennium är svårare. Både rent ekonomiskt och rent mentalt.

Sen kunde absolut allting ha fungerat bättre än vad det gjort i de stora stopp vi sett i vinter. Med tanke på hur vanligt det numer är med dragarbilar från länder söder om Sverige i en prispressad transportbransch är det lätt att misstänka att tvåaxliga dragbilar med dåliga däck och vinterovana förare är en viktig faktor till att det lätt blir stopp i trafiken vid snöoväder.

Jag tycker det här är intressant:
"Tunga fordon med slitna däck som inte orkade upp för backarna vid Gränna kan ha orsakat de svåra köerna på E4, enligt Trafikverket.

Men åkeribranschen kontrar:

Trafikverket har för få plogbilar och de är ute för sent, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag."

Denne Ulric motsätter sig alltså inte beskrivningen av slitna däck. Istället vill han öka samhällsengagemanget. Längre ned i artikeln kan man med en välvillig tolkning ana att han vill se mer snöröjning istället för akuta insatser när kön väl är ett faktum. Bra så. Alltid viktigt att gå uppströms vid hantering av problem. Längst upp i denna ström finns dock åkerinäringen med blankslitna däck. Case closed.
Trafikverket: Slitna däck kan ha orsakat köerna på E4 - DN.se

Snöröjarna kan inte vara överallt samtidigt.

Det är heller ingen större idé att börja snöröja innan det finns snö.

Frågan är väl hur stor andel av lastbilarna som rullar på europavägarna i Sverige som representeras av Sveriges Åkeriföretag? Längre ned i artikeln står det också att 98 % av alla tunga fordon i Sverige har däck som är godkända för vinterväglag. Oklart om det gäller alla tunga fordon som rullar i Sverige eller enbart de som är registrerade i Sverige.

Dessutom är inte vinterdäckslagstiftningen anpassad för aprilväder, då det bara är krav på vinterdäck vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Att fönstret mellan när man måste ha vinterdäck och när man inte får ha dubbdäck bara är två veckor på våren, men två månader på hösten, är också en märklig egenhet som kan bidra till att vissa prematurbyter till sommardäck. Finns visst fog för mena att lagstiftningen därmed ställer högre krav på snö- och halkbekämpning i april än tidigare under året.

1 gillning

15:e april är inte direkt någon som bryr sig om här uppe i Norrbotten...

Dubbdäcken blir kvar

2 gillningar

Det är inte bara däcken som har betydelse för framkomligheten. Många utländska förare lastar påhängsvagnen så att de får lägre tryck på drivaxeln, för att minska på däckslitage.

Nej, det har jag full förståelse för. Rätt stor skillnad mellan när vinterväglaget ger vika om man jämför södra och norra delen av landet. :blush:

Undrar om plogbilarna har bra däck?

Jag tror det är en kombination av Trafikverkets upphandling av entreprenörer och sämre däck. Här lite pajkastning

1 gillning

När du skrev de här så hade jag sett out of spec (bästa YT kanalerna när det gäller EV content för övrigt) använda diesel generatorn med en laddare på släp men tänkte att om jag länkat en video på över 2h utan någon direkt förklaring så hade ingen kollat :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Men här är en ”kort” sammanställning på vad det kostar att använda , såklart lite clickbaitig titel.
Kan en youtuber fixa fram en sån här lösning så måste ett bärgningsbolag kunna göra detsamma och sen bara ta betalt därefter

Och vill man se när den används i praktiken så kan man kolla här ca 1h17min in i videon