Klockköp

Vi har ju några här i bubblan som uppskattar riktiga klockor. En riktig guru i @RolexJocke
vilken skulle du satsa på, Tudor black Bay gmt med länk eller Tudor black Bay dark med länk? 🥸

GMTn alla dagar i veckan. Bygger ju på en klassisk design.

1 gillning

Jag skulle gått på GMT’n av dessa och om det gäller en begagnad så hade jag aktat mig för de första årsmodellerna då de kunde ha problem med datumomslaget. Jag själv är lite sugen på den blå BB 58 på länk. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med något bra pris på dessa då de brukar gå för listpris men kan rekommendera Kron’s i Sthlm om det gäller nytt. Troligtvis lite väntetid, lite bättre priser med direktleverans finns ju på Chrono24 med säker betalning.

1 gillning

Om ett köp blir av blir det nytt :face_with_monocle:. Bergströms i Gbg hade senast jag kollade 1,5 år kö på GMTn

1 gillning

Hur kommer det sig att 58an drar mer i köptarmen än ”vanliga” black Bay?

Hittade en bra jämförelse:
BB58 vs BB

Lutar mer åt 58an nu haha. Får dra förbi en butik och prova.

Har ju redan en röd Black Bay och några Rolex GMT . :joy::joy:

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Le Mans 2023

Otroligt snyggt. Ångrar att jag inte köpte en sådan klocka innan de blev riktigt i ropet.

Men är det riktigt utrett vilken fär det ska vara för att vara en äkta Bond? När jag var supernördigt på klockor pågick en ständig debatt om färgerna.

De lärde tvistar men det riktiga NATO banden kom ju inte förrän några år in på 70-talet. Goldfinger filmen kom ju 1964 så då fanns det ju inga NATO band.

Bild från filmen.

1 gillning

Var tvungen att Googla och ser att när Goldfinger släpptes på Blue Ray kunde man avgöra att det var grön..:sweat_smile: F_n, måste köpa ett nytt..:joy:

Sedan är det ju som du säger en diskussion om man kan säga att Bond bar ett"Natoarmband" men var inte konstruktionen det samma fast det inte hade kommit att kallas Nato?

1 gillning

Ja det är ju få som vet vad som är sant. Det säges ju att Connery fick låna bandet av någon i filmteamet, därav att det är ett 16mm band på en 20mm klocka.

1 gillning

Så märkligt att han tilläts av produktionen att ha för smalt band. Goldfinger var ju ändå en storfilm. Men jag gillar att det är lite "fel".

Jag har en gammal Seiko-dykare (7290) som jag köpte massor med Natoband till. Kul att matcha med kläder.

2 gillningar

Idag betala producenter miljoner för produktplacering, då togs en privat klocka och bandet lånades..:grin:

3 gillningar

Kan man ha för många NATO band? :joy:

2 gillningar

Så där såg det ut hos mig ett tag. En rolig sak är att när jag hade senaste nördperioden var Nato sjukt populärt. DW kom med klockor som såldes med Nato.

För ett par veckor sedan diskuterade jag kliver med 14-åringen och vi kollade efter vilken han kunde låna när vi vill vara fina båda två. En SMP kanske? Men svårt med hans smala handleder. Tog fram ett Nato som brukade vara så populärt. Han kollade på mig som om jag var från mars. Allt annat än stålblänkande går bort sa han..:man_shrugging:

3 gillningar

Jag är inte mycket för NATO men har en Bulova dykare med ett smalt NATO liknande band som jag gillar skarpt.

1 gillning

Det var fint..:+1:

1 gillning

Jag har alltid tänkt att klocka är ett av de få smycken man som man kan bära i de flesta sammanhang och att byta armband/länk är ju kul för det förändrar klockan så mycket.

Jag har en Tudor Heritage Chrono Blue som kom både med stållänk och ett canvasband. Blir två helt olika klockor, elegant på stål och avslappnad och beachig på canvas.

1 gillning

Tudorn blir ju riktigt bra med original NATO't. Jag har varit nära klippa en sådan men är lite orolig för Dubois-Depraz modulen.

1 gillning