Klädesmal i huset

Saker som bara händer mig..:exploding_head: För ett par dagar sedan upptäckte jag att en matta helt plötsligt såg sliten ut på en fläck. Det var dessutom lite extra mycket "smuts" där. Damsög och en liten dj_vla fjäril flög upp. Det la sig i bakhuvudet som något att kolla upp. Och idag var dagen då tid fanns. Undersökte området på mattan och det var rent efter damsugningen i veckan. Sedan lyfte jag på en säng och såg ett nytt område som var slitet och smutsigt. När jag kollar närmare är det små djur som är smutsen. VI HAR FÅTT MAL I VÅR MATTA. H_elvete, mal i huset..:exploding_head:

Vad ska man säga? Vad ska man göra? Jag blir så trött. Dammsugit mattan notoriskt noggrant, lag dammsugarpåsen i en påse och sedan i frysen. Det verkar dock inte som att malen gått vidare för inga kläder är angripna och vi har en walk in closet i närheten. Möjligen räddade av att jag använder röd cederträ där. Kommer inte ens ihåg varför jag började med det. Troligen för att det luktar gott, men det har också effekt på mal.

Vi får väl slänga mattan, även om det är trist då det är en "äkta" handknuten sådan. Sedan fylla huset med röd ceder och hoppas på det bästa?

2 gillningar

Fy! Hoppas ni blir av med illa kvickt

1 gillning

Om mattan är ok i övrigt och ni verkligen vill behålla den så finns det väl något sätt att utrota malen? Kemtvätt? Gamma strålning?

BTW: När jag läste headern trodde jag du ville ha klädtips om hur du skulle klä dig för att se smalare ut. :joy::joy:

Fytusan.
Det finns malfällor att köpa, Köp 3st Malfälla Mottlock® Online hos Skadedjursbutiken.se

1 gillning

Jo mannan rädda mattan och även knyta om den på skadade områden. Men vet inte om jag orkar det. Nu fokus på att de inte sprids och sedan få bort dem.

Köpt. Sedan köpte jag ett paket med olika (röd)cederträprylar. Det gjorde jag för ett antal år sedan, då tror jag bara det var för doften. Men malen har i alla fall inte spridit sig till de ytorna. Det ska ju vara avskräckande på bl.a mal.

Ja det stämmer att det ska vara bra mot mal.
Släng ut några såna där så är det säkert safe!

Sprayen änvöder jag till utrymmen som inte går att dammsuga/torka till vardags.

Har ni tillfört något nytt till huset? Köpt något på second hand?
Eftersom du nyss upptäckte det.

Ja mal (ingen indier). :joy::joy: Hittar ut själv.

Om cederträet är gammalt så kanske du skall slipa lite med sandpapper, har hört att det är ett sätt att ”regenerera” doften.

1 gillning

Hustrun köper en hel del second hand-kläder. De hängs ibland i vår "walk in closet" men där hittar vi inga malar. Men om nu en mal kan tänka/gå på instinkt så kanske de föredrar mattan som är i ett av rummen i källaren?

Hög luftfuktighet i det rummet och dålig ventilation?

Vi har gjort så men även återfuktat dem med någon droppe cederolja.
Vi hade problem med silverfiskar i lägenheten och en granne hade mal så vi körde det då.
Har dock inte packat upp det i huset

Luftfuktigheten är hög men ventilationen ganska bra.

Självdrag eller mekanisk ventilation?

Självdrag.

Skadedjur brukar ju inte gilla torrare luft (oftast förknippat med bra ventilation)

Jag tror att jag har superfuktigt som sedan hålls under kontroll via ventilationen.

Vårt hus är proppfullt med yllekläder, fårskinn med mera då vi sysslar med historiskt återskapande sk. reenactment. Mal är alltså vår störtat fiende och skäck då vårt hem är rena himmelriket för malen.
Så såhär har vi löst det efter tips från en knalle som sålde tyg (framförallt en massa ylletyg):

  • Tre stycken infraröda insektslampor som går på nätterna.
    *vid behov malfällor som länkats till ovan.
    *Yllekläder packade i plastlådor med lock.

Bra tips för att bli av med malen hittar du också här: https://www.anticimex.se/mal/

5 gillningar