Kastruller och grytor – vad ska man ha?

Brukar diska ur mina gjutjärnspannor med enbart varmt vatten, sedan ställer jag dem på tork på spisen. Inte lika effektivt när man har induktionshäll som snabbt blir sval, men funkar hyfsat. Torkar i princip aldrig ur med papper. Däremot smörjer jag in pannorna med lite olja emellanåt. Sällan det bränner fast något, har gett upp alla typer av pannor med beläggningar och kör enbart med gjutjärn som bara blir bättre och bättre ju mer man använder dem, vilket känns mer modernt än pannor som bara håller ett par år.

1 gillning

Precis så gör jag också. Varmt vatten och diskborste, tillbaka på spisen 5-10 minuter på låg värme för att torka ordentligt och undvika rost. Då och då lite rapsolja om man kokat en tomatsås eller något med mer syra som “ätit” på fettet i porerna av gjutjärnet.

Har kört med min Satake-panna i drygt en vecka nu. Mycket nöjd. Återstå att se hur länge beläggningen håller.

2 gillningar

Det är väl en gjutjärnspanna så gissar på åtminstone resten av ditt liv om du tar hand om den…

Ja, men den har någon typ av beläggning tror jag… :joy: Får se helt enkelt

1 gillning

Ah, det hade jag glömt. Kollade på den förra året innan jag valde en annan gjutjärnspanna.

Jag är också mycket nöjd med min Satake. För det priset kan vi kanske prata om ett riktigt fynd. Den behöver inte hålla evigheter för att den ska anses väldigt prisvärd.

Jag köpte en IKEA stekpanna i går som jag är rätt nöjd med efter första testet. Inte en CTX direkt som jag använde när jag jobbade i kök men för dom pengarna så fungerar den.

5 gillningar

Den modellen finns nog inte på svenska Ikeavaruhus.

Jag passade på att komplettera med deras gamla modell av 365+stekpanna, utgår inom kort. Prisvärd och trevligare design än den nya

Jag stod och håll i den du köpte. Frugan ville ha den andra så vågade inte säga emot. Happy wife, happy life. De verkar vara exakt samma fast ännan färg. :hugs:

1 gillning

Jag antar att du valde den mjukaste pannan då det snart är dags att gå ut med grabbarna igen. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Jag har en likadan. Fanns massa såna på IKEA i Sverige för bara ett halvår sen vill jag minnas. Den har hållt ihop rätt bra för att vara en non stick panna. Haft den ett par år nu.

1 gillning

Sparkar liv i denna tråd igen då vi inte kommit till skott. Dessutom spårade tråden ur från kastruller till stekpannor :sweat_smile:.

Detta verkar dock vara sjukt prisvärt. Eller ska man köra scanpan?

Detta är samma va?
Frågan är om roysldesign sålt det för listpris?

1 gillning

Samma ja. Cervera har det också för 1599 (ingen rea) sedan har cervera setet med 4 för 1499, ordinarie 3200. Listpris är ett gissel.

Tror aldrig royaldesign sålt dessa för ordinarie priset haha

1 gillning

Ser mycket svårslaget ut. Annars är Scanpan bäst enligt mig. Men tveksam om de motiverar sitt pris.

1 gillning

Vi kör de buyer, känns också rejält :slight_smile:

1 gillning

Detta verkar snäppet bättre, gött med avhällningspip och lock med hål för detta.
Eller är det något man inte använder?

1 gillning

Använder det varje gång jag kokar potatis.

2 gillningar

Har detta, inne på vårt 5-6 år. Ser ut som nya. Körd väldigt mycket i diskmaskinen.

Fastnar det någonting i botten så tar jag bara svinto. Misstänker att jag inte kommer behöva köpa nya grytor på väldigt länge.

Är våra daily drivers.

2 gillningar