Kastruller och grytor – vad ska man ha?

Rostfritt kan du diska i maskinen, köra metallbestick i. Skrubba loss det som bränt fast.
Vill minnas att även @stefan_sandstrom även han sjunger rostfria pannans lov?

1 gillning

Låter ju lovande! Har alltid bara kört teflon men sneglat lite på rostfritt. Finns det några uppenbara nackdelar?

yeapp…love it.
Krävs mycket för att de ska gå åt.

Älskar även CTX… Men kör lite mjukare saker i dem.

1 gillning

Scandiapresent finns inte längre men det var i Karlshamn de verkade ja :slight_smile:

1 gillning

Inte vad jag kan se. Kräver lite träning med ”känsligare” saker såsom fisk, ägg.
Man lär sig att man ska låta sakerna ligga i pannan och få yta, inte hålla på och pilla hela tiden som man lätt gör i en panna med beläggning

1 gillning

Vi har CTX och de slits. Mest av värme som jag förstått det. Jag har försökt utbilda familjen i högst 7.5, inte högre. Ändå hittar man någon som kör den på 9…:man_shrugging: Men det blir allt mer ovanligt. Vi diskar våra i maskin. Kommer köpa en ny, den stora, i vår. Slits den lika snabbt fast allt bättre disciplin på temperatur så får man kolla på IKEA.

Har haft lite olika stekpannor, förr med teflon men senare med keramisk beläggning men nu sist Satake. Funktionsmässigt så funkar det stekjärnet riktigt bra. Det behöver inte lika högt effektläge för att steka ordentligt och det man steker fastnar inte. Det är lite tyngre men inte jättetungt. En nackdel är att handtaget blir smalare mot pannan till och blir jobbigt att hålla i. Det gör att man håller längre ut på handtaget och stekjärnet blir tyngre att hantera.
Det är även lätt att rengöra och ska gå att köra i diskmaskin även om jag inte själv gjort det. Man kan även använda metallverktyg om man föredrar det.

https://www.kockumsjernverk.se/

De har mycket fint som kommer hålla länge.
Fast iofs…är det någon som kan ha sönder dem så är det du. Det är din super power :heart:

2 gillningar

Älskar Vargen o Thors grejor. Supersnygga och rejäla. Har en rostfri stekpanna och en med den nya beläggningen som.ska vara hållbar. Men den har jag inte haft så länge. Så den delen är svårt att tuualansig om.
Ikeas stekpanna.med.beläggnlmg som var lite kopparfärgad håller bra för en sådan typ av panna. Namnet minns jag ej.
Kolstål från De Buyer rekommenderas med.

Fast Kockums grejor verkar nice. Men det lär inte bli köp då jag har för mycket pannor som håller för länge. :joy:

https://vargenthor.se/produkter/kokkarl/

Köp gjutjärn, enda du behöver bry dig om då är att handdiska utan diskmedel :slight_smile:

Alternativt håll dig till billiga t ex ikea och byt oftare.

1 gillning

Diska utan diskmedel?!

Jag läste i veckan om den där konstruktionen då jag fick någon reklam på Insta för en Kinabillig(Tror det var Wish) panna med den konstruktionen. Tänkte att det kunde ligga något i det de skrev. 398 kr. för en 28 cm från seriös tillverkare gjorde att jag slog till. Att det kanske är samma fabrik som tillverkar den där på typ Wish för 198 bortser jag från..:sunglasses:

1 gillning

Japp, varmt vatten, lite diskborste och sedan torka ur med papper…:+1:

Gjutjärn behöver fett som skydd mot rost, diskmedel löser upp allt fett.

1 gillning

Brukar dra i lite rapsolja samtidigt som jag torkar ur vår hemma.

Med rostfri panna kan du diska med vad du vill :sweat_smile:

Vi köpte en lättviktsgjutjärnspanna från Ronneby Bruk förra året. Bästa icke-teknik-köpet!

1 gillning

Ah, jag brukar smörja in den i matolja efteråt (våra två grytor då)

Det fungerar ju, men risken är att du får sämre “non-stick” av diskmedlet också.

Jag tackar för alla dessa råd! Nu skall jag bara till Blekinge igen och shoppa loss på ouuuutletten.

1 gillning