Kastruller och grytor – vad ska man ha?

Har du zwilling eller några andra med samma funktion?

Osäker på vilket märke det är på den,
Har en stor sil på ena sidan locken och en liten sil på andra sidan locket. Tycker den funkar bra till potatis och vissa pastasorter men tar lite väl lång tid på sig att rinna av när man häller av med den lilla silen.
Haft den i evigheter.

1 gillning

Coop har ju en hyfsad deal på KitchenAid nu, vi är jäkligt nöjda med våra grytor och stekpannor.

1 gillning

Ger upp det här med dyra nonstick stekpannor. Mina Onyx har gett upp nu efter drygt ett år. Blir att köpa något billigt och byta ofta istället.

1 gillning

Satake funkar bra tycker jag.

Ge upp non-stick-stekpannor istället. Bytte till en lättviktsgjutjärn för flera år sen och har ytterligt sällan saknat en non-stick.

Gjort samacresa och hamnat på Ikea. De blir klart varmare än andra, varför vet jag inte, så det är bra att tänka på.

Tror faktiskt det blir en tur till Ikea i helgen…

1 gillning

Jag testar De Buyer’s kolstålspannor, nöjd hittills, relativt billiga också :blush:

Har kollat lite på Kockums kolstål. Svenskt och bra. Svårsålt till frun dock :joy:

Jo, lite samma här, lite gnäll om det där med att inte använda diskmedel, sen var hon rädd att de skulle bli fula :sweat_smile:

Vad är det som inte funkar med krafset som du redan har? Eller är det mest villhöver? :upside_down_face:

Edit: insåg just att jag svarade på första inlägget i en väldigt gammal tråd. Hittar ut själv..!

Slår ett slag för Ronneby Bruk Ultra Light Professional Stekpanna Lättgjutjärn 28 cm - Cervera men kolstål av vettig kvalitet är säkert minst lika bra.

Min fru var också tveksam till en början men nu tycker hon det är skitbra att pannan alltid blir rengjord direkt efter matlagning och inte blir stående på spisen, köksbänken eller i diskmaskinen. Det där med att inte använda diskmedel är ju lite av en myt och inget problem att göra iallafall då och då, men det behövs dock sällan.

2 gillningar

Har en rostfri från Fiskars, älskar den.
Ägg har jag dock inte stekt i den än, brukar köra pannkakor och ägg i en Kitchenaid där inget fastnar.

1 gillning

Ikeas stekpannor är bra. Håller i flera år, bytte ut en stekpanna jag köpte för 6 år sedan nu.

Jag har två nu och så här långt uppvisar de färre förslitningstecken än de svindyra.

Har gått igenom en hel del stekpannor, allt från billiga IKEA pannor till Scanpans till Orrefors pannor. De enda jag tycker håller måttet i längden är Satake med honeycomb botten. Har två stycken i olika storlekar. De blir aldrig repiga och man kan köra dem på hur hög värme som helst.

Vad gör du för att förbruka så många stekpannor? Jag har nog inte köpt mer än 10 stekpannor i mitt liv och då är det ändå 30 år sedan jag flyttade hemifrån plus att jag har haft dubbelt boende i 15 av de åren.

1 gillning

Vet inte riktigt, måste väl vara att jag steker i för hög värme. Hade en Scanpan CTX som höll knappt ett år, den var inte direkt trasig, men saker brände fast i den hur lätt som helst, var nästan omöjligt att steka exempelvis bacon utan att det brände fast.

För hög värme är boven tror jag också. Jag har varit likadan. Jag tycker vanlig elspis är förrädisk eftersom temperaturförändringen går så långsamt. Vi har gas numera och även om jag fortfarande då och då steker på för hög värme är det mycket lättare att ha en känsla för.

1 gillning