Kastar snart ut min ATV4k gen1

Nej 50Hz SDR
50Hz är standard för PAL

1 gillning

Aha vad blir skillnaden om man har den på 50 mot 60? Har mkt att lära mig känner jag :joy:

Eftersom materialet du tittar på i sverige/europa är i 50Hz och du ställt in på 60Hz måste ATV´n konvertera om/matcha.
Det är alltid bäst ha det inställt på det som det material man oftast tittar är i.
Annars så kan det bli ryckiga panoreringar. YT vad jag förstår stöder inte "matcha frekvens" så där kommer det alltid att rycka.

Det är väl egentligen upp till materialet som ska visas samt vad bildvisaren stödjer men som @anon29666066 söger så gäller ju 50 Hz för PAL.

@anon29666066 @zinned

Så här?


Ja.
Jag kan inte ha Matcha dynamisk omfång på för min tv visar en pissdålig bild i DV och HDR

1 gillning

Jäss.

1 gillning

På vilket sätt blir den dålig? Så jag kan jämföra med min bild

Den blir grådaskig, svagt ljus.

1 gillning

Ok

Jag gillar sådana här trådar där vi hjälper varandra att lösa problem.

Synd bara att jag inte kan bidra :slight_smile:

1 gillning

Om jag har "Matcha dynamiskt omfång" på så blir bilden svart en stund när ATV och TV gör sitt "handshake" om det "nya" fromatet, vilket kan upplevas lite störigt.
Så jag vet inte om jag orkar ha denna på, vet inte hur ofta det är HDR på det vi ser heller :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Tycker bara allt är förvirrande svårt. Man har en tv med Dolby Vision, men det ska man absolut ej välja trots att Apple TV föreslår det mm? Kan så fruktansvärt lite om just tv, bild, signaler osv…. Men aldrig varit nöjd med bilden från atv senaste tiden.

Helt annan färg och kontrast tex från Chromecast med GoogleTV, kanske inte helt 100 heller :man_shrugging:

Vill bara ha en fin skarp krisp bild :roll_eyes:

1 gillning

Tjoho :partying_face:
Äntligen har jag fått en förklaring på hur jag skall få bort dessa eviga handshake!
Toppen, tackar och bugar för bubblans fantastiska hjälp :clap:

3 gillningar

Delar din frustration😄
Min tv har också Dolby Vision. Nu är det SDR utan handshake som gäller, åtminstone ett tag :wink:

Edit
SDR på HBO gav svart bild :disappointed:
Kör på Dolby Vision ett tag, det tycks fungera med de appar jag använder. Är så trött på dessa eviga handshake när jag byter app.

Ja jag fattar det inte :man_shrugging:

Kör också SDR + "Matcha omfång", det är som sagt ett störningsmoment när den byter (blir svart en stund), men ändå värt det.

Sedan kan jag ha olika inställningar på min LG (C9) för SDR och HDR/DV, där har jag justerat bildtonen så varm/kall jag vill ha den.

Men avaktiverar du Matcha dynamiskt omfång så kommer du mista att när det är HDR och DV material inte det visas.

Hade behövt ha hit en TV-Master som hade kollat över kalibreringen på tv samt alla inställningar hit och dit :joy:

Jag tror vi måste klargöra några saker för jag misstänker att du inte förstår :slight_smile:

Under Format så ska INTE HDR vara aktiverat för då visas icke HDR material i HDR och det ser inte bra ut.
Fördelen med det är att du slipper handskakningen men som jag nyss nämnde ser allting som inte är HDR dåligt ut.