Blir så fruktansvärt trött på min Apple TV4k gen1….
Har en Philips 55” med Dolby Vision
Har en Apple TV 4k gen 1
2st stereokopplade HomePods gen1
Problem:
Att starta en video från youtube eller Netflix kan ta LÅNG TID (beror ej på nätverket). Bilden är svart ett bra tag, sen kommer en frusen bild, inget händer, får starta om videon, tar tid men startar
När man väl ser en video så kan bilden bli helt svart plötsligt, ljudet försvinner, efter ett tag kommer bilden tillbaka, men då är oftast bild/ljud i osynk. Kan hända en gång, kan hända 3ggr på en minut…
Använder Dolby Vision i bildinställningar i ATV, att starta en video består av otaliga blinkningar i bilden, den blir svart, bilden kommer fram med konstig kontrast
, blinkar till, färgerna blir bättre.
Ibland ser det förjävlig ut, skulle man se en video med någon med, låt säga en röd tröja, så bränner man ögonen så fort den röda tröjan visas, extremt konstiga färger ibland…. Ska jag prova SDR eller HDR istället?
Någon som känner igen något av det här?? Ja ATV börjar bli till åren, kanske läge att uppgradera?
Jag har sett att Youtube´s app till och från inte fungerar så bra. Tror att de har problem med uppdateringar precis som andra. Det hörs bara inte lika mycket som om Apple har det med sitt OS.
Tror att problemen med att videor inte startar och att det är svart i rutan beror på att appen inte får kontakt med reklamen. Då brukar jag trycka på paus och sedan på videon igen. Då startar antingen rekalmen eller videon.
Att kvaliten till och från är skräp har jag ingen förklaring till. Ser det inte på någon annan av streamintjänsterna så jag förmodar att det också har att göra med YouTube.
Ja men lite så mina tankar med går. Det är precis som om den letar bildkälla eller ngt innan videon startar.
Kan tillägga att jag även har en Chromecast med GoogleTV 4k, den håller ej på att dumma sig såhär oavsett app, men föredrar ju AppleTV i mitt Apple-hem
Det där med att bilden blir svart och försvinner har jag också haft problem med, men löste det genom att slå av den där funktionen för att "anpassa frekvensen" efter materialet.
Jag vill minnas att jag också kör SDR efter tips från bubblan, men det var bara att jag upplevde att "startskärmen" var lite gulaktig innan om jag minns rätt.
Vet inte om det beror på detta men video inställningen ”ska” vara under Format SDR och under Matcha innehåll ska Dynamiskt och Bildfrekvens vara på.
För material som inte är HDR och som tvingas ”konverteras” till det ser inte bra ut.
Man väljer SDR just för att det är vad den ska defaulta till men sedan viktigt att man också stämmer in att bild och ljud ska anpassas efter signalen.
Du kommer då få DV om signalen är bakad med DV, du får då inte SDR.
Det gör också att det kan ta lite extra tid i växlingen när man slår på en stream med DV, då den ska känna igen signalen och sedan genomföra växlingen av hanteringen på bildvisaren.