Karriärsråd?

Tjenare!
Sitter här i valet och kvalet om det är lönt att skaffa sig en utbildning inom IT-sektorn eller om det går lika bra att få in en fot och sedan jobba sig upp genom hårt jobb och bra kontakter?
Vad är era erfarenheter och tankar?

1 gillning

Tittar jag tillbaks på mig själv (har visserligen klarat mig bra) så skulle jag nog slå ett slag för utbildning. Har man chans till utbildning så ger det mer i börsen överlag i slutändan. Jag själv har ingen utbildning (bortsett från några kortare kurser) och ser idag folk i min ålder med utbildning som tjänar betydligt bättre än de utan. Idag hade jag tveklöst utbildat mig om jag hade arbetslivet framför mig. Det jag ångrar mest från skoltiden var att jag inte lärde mig språk vilket hade varit bra idag då man fortfarande dras med en dålig skolengelska och inget mera. Men som sagt man kan ju inte backa bandet då mycket annat hägrade då och får trösta sig med att man blir klokare med åren.

9 gillningar

Utbildning blir allt viktigare på arbetsmarknaden. Man kan också se att de utan utbildning lättast tappar jobbet vid lågkonjunktur. Tappar man då jobbet är det betydligt svårare att komma in igen utan relevant utb. Så en bra utbildning är viktigt.

3 gillningar

Utbildning! Man kan alltid få ett jobb utan men skulle du vilja byta eller du blir av med jobbet så underlättar det hundra gånger om!

Innan jag pluggade till utvecklare fick jag knappt svar på jobbansökan men nu är det företagen som ringer mig, har haft intervju med typ 6 olika företag de senaste 2 månaderna.

Kan och orkar du, plugga!

4 gillningar

Vilken utbildning pluggade du @iDrewn?

Håller helt med, ta några ”sura” år, det kommer hjälpa dig resten av livet.

Beroende på din ålder så kan det vara kul att plugga, på i korridor och allt det.

Jag har pluggat i två omgångar, några år efter gymnasiet och sedan runt 30 års åldern. Sista pluggperioden var ej super kul men viktig.
Det var framförallt för att kunna bidrag med ekonomiskstabilitet för familjen.

Jag gick en 2 årig YH-utbildning som webb/systemutvecklare med en grund i C#, det är en ganska bred utbildning och hade jag gjort om det idag hade riktat in mig mer på appar.

Känner ingen som fick jobb som Pilot genom kontakter…just saying :man_shrugging:

9 gillningar

Håller med övriga, utbildningen ger en bra kunskapsgrund och man får tillfälle att prova på olika programspråk och tekniker. En fördel är också att man får övning i att skriva när man till exempel skriver uppsats.

Ett tips är att, parallellt med studierna, starta hobbyprojekt för ett området man tycker är roligt, tex en app, litet spel eller raspberry/arduino/Lego mindstorms. På så sätt får man extra kunskaper och något att visa när man senare söker arbete.

Så du vill påskina att du är utbildad? :joy::joy:

1 gillning

…sure.

Han deltog i ett pilotprojekt hos Arbetsförmedlingen. :wink:

5 gillningar

Jag gick ”fordon” i gymnasiet…
Arbetade några år som mekaniker (bilar, lastbilar, entreprenad), även som bil-rekondare

Tröttnade, pluggade till Väktare och började köra värdetransport…… tröttnade efter 14år

Pluggade lite på komvux (programmering 1, webbutveckling 1, matte B, Engelska B)

Pluggar nu apputveckling via yrkeshögskola, utb slutar i november, har redan jobb som apputvecklare :). Värt varenda timme att plugga vidare, nu har jag ett jobb och jobbtider jag trivs kanon med :slight_smile:

6 gillningar

För en själv som var väldigt skoltrött och annat som lockade i livet, så gick jag bara ett år i gymnasiet och hoppade av. Senare i livet har jag ju i vissa skeende ångrat att jag inte har någon utbildning.
Nu är när jag närmar mig 50 har jag visserligen kommit till ro och blickar framåt istället.

Ser jag på min fru som “bara” har 3 år i gymnasiet men har varit framgångsrik i sitt arbetsliv på olika chefsjobb i 20 år har det funnits tillfällen hon känt att vissa ser ner eller att hon själv ibland haft dåligt självförtroende för att hon inte har högre studier.
Finns ju en del människor som ser mer på meriter av studier än vad dom presterar i arbetslivet.
Så när hon fick chansen av en fd arbetsgivare att plugga två år på IHM med fullt betalt var det guld värt för både självförtroende och senare vid byte av jobb.

8 gillningar

Att ha en utbildning är värt mycket. Det går att köra på utan inom it-branchen men då måste du kunna visa att du har rätt kunskaper och det kan vara svårt att få en intervju utan att ha bra kontakter.

Jag har ingen universitetsutbildning utan bara 4-årigt tekniskt gymnasium. Hade tänkt att jag skulle plugga på universitetet efter lumpen men lumpen blev kort och i väntan på studierna så började jag jobba som utvecklare. Fick chansen via en praktiktjänst och sedan har det bara rullat på så sket i studierna.
Hade länge lite komplex över att inte ha en “riktig” utbildning i botten men så här 24 år senare så bekymrar det mig inte längre. Och nu väger mina meriter tyngre än avsaknad av utbildning.

Så kontentan är: Det går att köra utan utbildning men det blir mycket enklare om man har en.

7 gillningar

Som ovan skriver, inom IT kan man klara sig utan relevant utbildning förutsatt att man är driven och kan visa sina kunskaper. Lite tur med vilken arbetsplats man kommer in på så de har bra intern/vidareutbildning på jobbet så kan man gå långt den vägen.

Med det sagt skulle jag ändå satsat på utbildning, det hjälper alltid till med en bredare förståelse för saker.

Jag pluggade HR på universitet och jobbade med rekrytering i ett gäng år efter avslutade studier. Min erfarenhet är att folk har en orimligt hög tro på utbildningar inom vissa områden när de ska rekrytera. Ju mer specifik utbildningen är, desto mer relevant kan det vara för en rekrytering. Exempelvis läkare, pilot och liknande där det är ett måste. Inom IT skulle jag säga att man kan ta till sig erfarenhet och kunskap på andra sätt än genom studier. Då väger driv och intresse stort!

Min utbildning inom HR hjälpte mig exakt noll för att jobba som rekryterare. Det gjorde mig inte så mycket, för jag tröttnade rätt snabbt och rekryterade mig själv till en IT-tjänst (en sanning med viss modifikation :wink:) och efter några år jobbar jag nu inom IT med något jag tycker är skitkul. I vårt team på 10 pers är det en eller två som har en IT-utbildning.

tl;dr en utbildning kickstartar din nya karriär för rekryterande bolag värderar utbildning för högt.

3 gillningar

Det där är ju helt korrekt på samhälls- eller organisationsnivå. På individnivå är ändå utbildning det som gäller. Det är svårt att stå utan utbildning och hävda att rekryterande chefer har fel.

1 gillning

Inte alla förunnat att få en yrkesutbildning av Unckel Sam :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

hahaha Yrkesutbildning :slight_smile: