Karriärsråd?

Intressant tråd att läsa då jag själv funderat i banorna på att omskola mig (efter min framtida föräldraledighet då jag kommer ha hunnit uppnå den aktningsvärda åldern på 43 år) till något inom IT.
Det eller plugga vidare till specialpedgog då jag är legitimerad låg- mellanstadielärare och jobbar som speciallärare i dagsläget.
Dock har jag alltmer tröttnat på skolans värld varför tanken på branschbyte till IT-branschen finns i bakhuvudet.

Skulle ni här i tråden säga att det är för sent i livet för karriärsbyte till IT-branschen?

Beklagar om jag snodde tråden lite!

5 gillningar

Jag tror inte 43 år är något hinder, det viktigaste är ju motivationen. Brinner man för något och VILL lära sig så tror jag bara åldern är ett tal.

So go for IT. :joy::joy:

3 gillningar

Som chef är det ju minst 200000 gånger man önskar lite mer pedagogisk förmåga hos ”IT-folket”…:sunglasses:. Så en kombination av pedagogik och IT kan vara hur bra som helst…:+1:. Ja alla IT-människor här på Bubblan klarar ju den utmaningen galant, annat vore de inte här…:grin:

5 gillningar

Om alla företag och myndigheter hänvisade till Bubblan för supportfrågor så skulle vi kunna införa några extra röda dagar för att alla jobbat så effektivt.

2 gillningar

Det är inte försent och som har nämnts tidigare så är en pedagogisk bakgrund bra att ha inom it-branschen.

3 gillningar

Jag tycker din bakgrund låter riktigt intressant för en ny karriär inom IT👌

1 gillning

Tack, roligt att höra! :grinning:

Följer upp med en fråga till efter en stunds tystnad i tråden. Om man vill plugga in sig till en ny karriär inom IT; Är det YH eller högskola/universitet som gäller då eller funkar det att plugga in en massa kurser på gymnasienivå?
Att ge sig på heltidsstudier i 2 år eller mer är ju inte det lättaste när man har hus med lån att betala och en familj att försörja… :grimacing: Gymnasiekurser på komvux kan man ju lättare läsa in vid sidan om eller kombinera med halvtidsjobb.