Kall radiator – vågar jag?

Jadu, skulle vilja säga nej. Det är det som är problemet. Radiatorn är helt fylld med (kallt) vatten. Det är varmt upp till termostat/vred.

Det är radiatorer från -72, vredet nere är från samma tid. Sedan har vissa radiatorer fått nya termostater av någon anledning.

@katho @RolexJocke, det är lite väl att kalla dom termostater. De gör inget annat än att strypa vattnet. De ska alltid stå på Max, temperaturen styrs av en sensor utomhus som är kopplad till värmeväxlaren i fjärrvärmesystemet.

Bilden illustrerar mitt problem ( ej min bild. Tagen från gds.se)

Det är bra idé, kanske lite svårt att se på bilderna, men packboxen har bar två ”raka” sidor, resterande är lätt rundade. Därför valde jag skiftnyckel.

Vet dock inte vilken typ av verktyg som är bra här? @RolexJocke några tips?

Förstår, men det är ju inga problem med en fast nyckel som jag skrev först? :slight_smile:
Det finns ju flera verktyg med parallella käftar som är lämpliga, men det kanske inte återfinns i varje hem. Typ en Knipex tångnyckel, Weras självjusterande nycklar(har inte köpt dessa ännu) eller en muttertång(papegoja).

De packboxar jag bytt har alla initialt haft 6-kantsfattning, innan någon med centrerad tumme varit där :wink:
Köpte nya här;

Dock är det en svunnen tid för mig då jag byggt om till golvvärme :slight_smile:

1 gillning

Sexkantshylsor är väl det optimala eller en skiftnyckel. Men dessa kallas inte muttersvarv för inget och här är det väl ofta mässingsdetaljer vilka är relativt mjuka och rundas lätt. Här är det ju läge att besöka Amazon men det tar ju några dagar att få men verktygen.

1 gillning

Fördel med hylsa är ju att man också kan applicera tryck så det inte slinter när fattningen är grund.

Du har väl köpt på dig tångnycklar att ersätta skiftnycklarna med? :wink:
Jag har dock VVS-skiftnycklar på önskelistan… :smiley:

1 gillning

Jag jobbar mest med fasta nycklar och hylsor och sällan med VVS. :joy::joy:

1 gillning

Kan rekommendera forumen byggahus. Väldigt bra för oss nyblivna husägare. Även värmepumpsforum :nerd_face:

Vad händer om du vrider på vredet (dvs inte termostaten)?

2 gillningar

Ska se vad jag har av fasta nycklar, men står nu med vetskapen att jag kanske måste byta den. Och en ny har jag inte köpt än :sweat_smile::joy:.
Ska se vad jag har för fasta hylsor ikväll, om jag får loss den så får jag väl tillbaka den tänker jag.

@bjorsi, får ta och kolla in dit. Men känns som jag vill ha råd och tips av personer jag ”känner”. Behöver ju lite kvalitet i tipsen! :nerd_face:

Om du får svar av Krilleman@Byggahus kan du känna dig extremt trygg, han är väldigt hjälpsam och erfaren röris! :slight_smile:

2 gillningar

Vad gäller verktyg är man ju lite av en expert på det också..:sunglasses:. Skulle aldrig i mitt liv låta jakten på det perfekta verktyget fördröja mitt rörmokande vad gäller just denna detalj. Jag menar, vad kan gå fel?
Seriöst - den sitter ganska bra till och även om den blir lite rund i kanterna är det ett ganska litet problem. Blir den väldigt rund är det minimala problem att med en polygrip eller rörtång skruva ut den och byta om man så önskar.

2 gillningar

Om du gillar verktyg är väl knappast en 10ans blocknyckel (har för mig det var den fattningen på våra) något du saknar, troligen har du flera :wink:
En VVS-skiftnyckel är ju bra till klämringskopplingar då de har extra stora käftar, även om man inte jobbar som röris kan man ju ha användning för dem på fritiden, om man inte är född med centrerad tumme då :slight_smile:

Jag är dock nyfiken på ratt nummer två, om det är en flödesjustering typ.

1 gillning

Ska påbörja fas två ikväll. Har hittat lite fasta nycklar.

Håller helt med om att rätt verktyg till trött jobb är viktigt. Är i början av mitt husägarliv, hoppas inom några år ha allt jag någonsin kan behöva :joy:

VVS- nycklar måsta jag googla, helt nytt begrepp för mig.

1 gillning

Eller hur! KBK, i mitt fall finns viljan och motivationen. Men ingen tid under dagen, så gör det mesta med trötta ögon kvällstid​:laughing::rofl:.

Jakten på det perfekta verktyget till uppgiften, har börjat. Ser det som ett livslångt letande

1 gillning

Det händer ingenting, tyvärr. Bakom handtaget ser det ut såhär:

Lossar jag muttern börjar det sakta att droppa.

Hittade detta arvegods

Hylsa nummer 13 för lite och nummer 14 för stor.

Så nu tar jag lördagskväll, och tänker vidare imorgon.

Lutar allt mer åt en rörmokare dessvärre, hade ju varit kul att fixa själv.

3 gillningar

En förnuftig slutsats.
En liten varning också, om du förorsakar en vattenskada genom att vara ovarsam (sakna kunskap är ovarsamhet) så kan försäkringsbolagen neka ersättning.

Det brukar finnas en insex skruv som man kan stänga vattenflödet med om man t e x behöver byta radiatorn.

Där har du förmodligen så du kan stänga av flödet med insexnyckel. Stäng där innan du börjar skruva av. Sen fram med bytta och töm elementet på vatten. Efter det kan du skriva hur mycket du vill

2 gillningar

Bättre han skruvar än skriver tycker jag. :joy::joy::joy:

Det är nog precisionsmiss på den satsen Helge. :joy::joy::joy: