Kall radiator – vågar jag?

Har en kall radiator, uppvärmning är vattenburen fjärrvärme.

Det är varmt enda upp till termostaten, har läst en massa om en liten stifts som kan fasta. Har inte hittat denna typ av termostat.

Kan jag lossa termostaten via muttern markerade på bilden utan att det rinner vatten över allt?

På eget ansvar ja. Jag har tagit bort mängder(nåja, ett tiotal) sådana genom åren. Sedan hittar du stiftet. Jag har genom att gymnastisera stiftet fått värmen att flöda.

Men jag känner också en som gjorde samma och stiftet lossnade. Det måste dock vara extremt ovanligt.

3 gillningar

Jag får känslan av att nu känner han sig riktigt säker på att skrida till verket. :joy::joy::joy:

4 gillningar

Sorry..:joy:

3 gillningar

Ring en VVS-are är min rekommendation.

Om man bara tittar på den så ser det ut att ligga vatten på den. Jag hade inte gjort det utan att vara helt säker på min sak!

1 gillning

Filma medans du gör jobbet och lägg upp här, är mitt tips :wink:

3 gillningar

Tack för alla heja rop(?) :joy::wink:.

Jag har haft av vredet nere till höger, hjälpte inte.

@anon46262646 , ja det ser ju onekligen ur så. Men alla de videor jag har sett har tyvärr en annan typ av termosar/ vred…

@xms67 , är det samma typ av ventil du har jobbat med. Jag upplever inte att utförandet är problemet, utan kunskapen om var det ska appliceras :sweat_smile:.

Ska se om jag får tid på lunchen.

2 gillningar

Kikar man här ser det ut som Honeywell Stato Minor.

På sidan 7 ser man termostaten med hela den gängan man ser på din bild också, så det borde bara vara att skruva bort den.

3 gillningar

Alltså, alltså vilken stjärna! Du måsten nästan dela din google sökning :rofl:

Tack, detta ska kollas på så fort som möjligt. Kanske filmar en snutt också :slight_smile:

Heheh, får en känsla av at jag och @xms67 ligger rätt nära varandra på en händighetsskala.

Så jag tar förgivet att jag också kan klara det, med livet i behåll. Får se om radiatorn överlever bara :rofl: :rofl:

2 gillningar

Det är alltid så härligt när människor litar på en och visar förtroende för ens tankar och idéer..:joy:.

Men om vi för en stund gör den mer praktiska frågan teoretisk(:sunglasses:) så säljs det ju mängder av smarta radiatorventiler och säker ännu fler dumma ventiler. Hur byts de? Var skruvar man då? Enligt mig, rent teoretiskt såklart, är det just där som @Cherry frågar om som man lossar den gamla ventilen och sätter dit den nya. Hur ska man annars kunna byta radiatorventil?

Det som jag ser som riskfyllt är när man motionerar stiftet. Jag har själv gjort det flera gånger men har som sagt en bekant vars stift lossnade. Hans historia har lett till att jag tänker att det är bra att ha en handduk/hink tillgänglig och fri passage till huvudvattenkranen eller motsvarande om eländet skulle vara framme. I förra hustet hade vi fjärrvärme så där hjälpte ju inte huvudvattenkranen. Men där tror jag att vi hade en huvudkran för fjärrvärmen.

Hälsar vvs67 :joy::joy::joy:

2 gillningar

Jag är inte helt säker på att det är exakt samma. Jag har alltid trott att mina heter Epecon och de ser ut så här om man tar bort vredet:
Skärmavbild 2022-11-18 kl. 09.06.42

Det där är packboxen. Dessa kan man köpa löst och byta om den läcker. Innanför den sitter käglan som reglerar flödet. När käglan fastnat så kan man behöva skruva ur packboxen. Då kan det komma lite vatten. En liten balja och en trasa är bra att ha till hands. Innan man skruvar ur packboxen kan kan pröva att knacka lite på ventilhuset, käglan kan släppa då.

Det jag behövde göra på tre av mina radiatorer var att skruva ur packboxen, stoppa in en mejsel i hålet och knacka lätt några ggr. Då hoppade käglan ut och radiatorn blev varm igen. Sen är det bara att montera tillbaka packbox och termostat.

Den första radiatorn jag testade detta på sitter i badrummet. Så lite säkrare. :blush:

1 gillning

Syftar du på min bild? Jag betvivlar inte att du har rätt, men på bilden ser man ju stiftet ganska tydligt? Eller du menar något annat? För min del är det den där pinnen/stiftet som kärvat. Då mina alltid fastnat i avstängt läge(intryckt) har jag tagit en tång och dragit ut den och sedan "juckat" den in och ut och sedan brukar det fungera ett tag. Kanske har det rätt att knacka någon gång.

Ja, det var din bild som avsågs.

Stiftet trycker på käglan som sitter innanför själva packboxen. Ibland kan räcka med att knacka på stiftet. Man ska inte dra i stiftet, åtminstone inte för hårt. Då kan det lossna och packboxen kan bli otät och måste bytas.

Jag har dock haft sådan otur att käglan inte vill ut trots knackande på stiftet. Det är först då man måste skruva ur packboxen.

Om man han hantera danskan, så visas här hur konstruktionen fungerar.

2 gillningar

Preppen har börjat, efter nattning och VVS firmorna går på jourtaxa ska jag slå till.

Finns väl inget bättte sätt att börja en helg på! :sweat_drops::sweat_drops::potable_water:

3 gillningar

Du får ett PM direkt när jag behöver hjälp! :joy::balloon:

1 gillning

Jag lovar att jag kan bidra med att skriva en längre text om vad som hände och vad man skulle kunna ha gjort på annat sätt..:joy::joy: