Julbordet blir svindyrt – vad väljer du bort i år?

Från sajten:
image

Priset på julmat har skjutit i höjden med nästan 40 procent sedan 2019 enligt en färsk analys.

Stockholms Handelskammare rapporterar att en klassisk julkasse för en familj nu kostar 956 kronor om man inkluderar alkohol – en ökning med hela 263 kronor på fem år. Utan alkohol landar prislappen på 743 kronor.

– För många handlar det om att prioritera. Färre rätter, men kanske bättre kvalitet, föreslår chefsekonom Carl Bergkvist.

Sill och kaffe står för de största prishöjningarna, där sillen blivit nästan 14 procent dyrare på ett år. Höga energikostnader och ett svagt sillutbud spelar in. Kaffet står för en ökning på 26,2 procent och den dricker vi gärna året om.

Även om traditioner väger tungt kanske det är värt att snåla in på något. Är det något du tänker välja bort till årets julbord?

Via: Expressen

Källa: Stockholms Handelskammare

Hur ska man få ihop ett julbord för en hel familj för 743kr? Skulle vara intressant att se vad de inkluderar i det.

2 gillningar

Vi har beräknat prisutvecklingen genom att sätta samman en klassisk julbordskasse för en familj om fyra personer. Den innehåller sill, lax, kött, potatis, ägg, godis och annat som hör julen till. I år kostar denna kasse 956 kr, med alkohol för två personer inräknat, som glögg, öl och snaps. Räknar man bort alkoholen sjunker priset på matkassen till 743 kr.

3 gillningar

Glömde inkludera länken :grin:

Vi har beräknat prisutvecklingen genom att sätta samman en klassisk julbordskasse för en familj om fyra personer. Den innehåller sill, lax, kött, potatis, ägg, godis och annat som hör julen till.

Stockholms Handelskammare

Fan @Zop var snabbare

1 gillning

Tack missade länken.

Låter helt klart billigt. 743 spänn brukar det ju bli när man kompletteringshandlar till middagen. :joy:

4 gillningar

Det fikar ju @RolexJocke upp på en kafferast :joy:

Äter aldrig julbord då det inte finns schnitzlar där. :rofl: Det mesta på julbordet faller inte i smak så vi brukar skippa det.

4 gillningar

Det var oväntat. Inte ens dopp i grytan :blush:

1 gillning

Nix.

Vänligen Ove

Jag trodde du gjorde tabberas på både köttbullar och prinskorv :sweat_smile:

1 gillning

Det är ju ungefär vad jag äter plus lutfisk och ostkakan. När jag jobbade på SAAB i mitten av 80-talet brukade vi ta julbord på Söderköpings Brunn. Då trycke jag i mig lite väl mycket så jag var proppmätt när det var dags för desserten. Helvete, den kan man ju inte missa. Så det blev 2 fingrar i halsen på skithuset så jag fick utrymme för dessert och fler öl. Mina gamla arbetskamrater tar fortfarande upp detta när jag stöter på dem då de tyckte det var lite väl mycket. :joy::joy:

11 gillningar

Älskar julmat/julbord. Eget julbord varje år med det mesta hemlagat.

Väljer bort gröten och efterrätterna. Socker är inget för mig.

4 gillningar

Vi brukar köra jullunch, sen oxfilé och potatisgratäng till middag :nerd_face::raised_hands:

Själva Jullunchen för mig, blir potatis, köttbullar, prinskorv, macka med julskinka och lite kallskuret kött(kärlknöl) :man_shrugging:t2:

2 gillningar

King.

1 gillning

Låter inte helt sunt :joy:

Mycket sunt, har inte förekommit hos Försäkringskassan sedan tidigt 80 så jag är noga med ensidig antivegkost vilket håller mig frisk. Det gäller att lära kroppen att processa och ta hand om det man ger den. :joy::joy:

3 gillningar

I första hand får man ju spara in på gäster..:sunglasses:. Jag är som @MatsOlov och älskar julmat men hoppar över gröt och efterrätt. Ofta även lutfisken även om jag gillar det. Föredrar julmust och snaps men kör ändå ofta öl då jag dricker för mycket must om jag väljer det vilket gör att jag nästan spricker. Ölen dricker jag mycket mindre av.

1 gillning

Efterrätter är sjukt överskattat överlag.

I takt med att jag blir äldre uppskattar jag mer och mer de kalla delarna av julbordet. Och drycken. :slightly_smiling_face:

4 gillningar