Journalsystemet Millenium

Är det upphandlingen i sig eller problematiken med LOU som är issue?

Vill minnas att jag läste för ett tag sedan att uppdraget ifrån politiken var att köpa in ett färdig system, och det kan ju lätt bli stökigt med LOU tänker jag :thinking:

Mycket bra podd om hur illa det var / är

Tex att millennium tog bort orden inga och inget. Så ingen blödning blev blödning i journalen

3 gillningar

Många aspekter med haveriet. Skåne tror jag till och med att det man godkände systemet trots att det inte klarade av patientsäkerhet

Man köpte ett föråldrat system som skulle ersätta alla system som knappt inte gick att anpassa. Skickade ut det på bred front i Borås utan att ha testat ordentligt innan. Man kan säga att ingen dog under de 3 dygnen pga erfaren sjukvård

Varför gjorde man de?

Who knows. Man får nog läsa boken :blush:

Den där boken har jag läst.

6 gillningar

Imponerande :blush:

1 gillning

Där blev jag imponerad

1 gillning

38 miljarder i sjön. Ändå småpotatis mot vad Maud Olofsson lyckades ställa till med.

Det är sjukt. Mitt företag var inblandat i upphandlingarna men nådde inte ända fram. Jag tror dock att vårt upplägg med ett öppet format (openEHR) är vägen att gå. Då låser man inte fast sig vid leverantörens databas

Det underlättar modulära system istället för monoliter. .

3 gillningar

En del regioner har gått över till Cosmic, verkar mycket strul med det också:

Från sajten:
image
Region Skåne. Foto: Bengt Flemark

Region Skåne slopar helt journalsystemet Millennium efter beslut i regionstyrelsens arbetsutskott. Därmed går ett nära tio år långt arbete – som kostat över två miljarder kronor – i graven innan systemet ens införts skarpt.

Millennium var tänkt att bli kärnan i Skånes digitala vårdsystem (SDV), ett projekt som startade 2017–2018 och involverat hundratals anställda. Nu konstateras att systemet inte längre är aktuellt.

Istället pekar regiondirektören ut tre möjliga vägar framåt:

1. att invänta en ny generation system från Oracle
  2. att upphandla ett nytt, sammanhållet system
  3. att bygga en modulär lösning med flera leverantörer

Samtliga alternativ kräver en ny upphandling och kan ta flera år att genomföra. En fördjupad analys väntas först till hösten 2026.

Det råder bred politisk enighet om behovet av ett nytt journalsystem, men flera företrädare beskriver utvecklingen som beklaglig. Samtidigt lyfter oppositionen möjligheten att regioner gemensamt utvecklar ett eget system.

Bland vårdpersonal möts beskedet av lättnad efter långvarig kritik mot Millennium, inte minst kring patientsäkerhet och bristande förankring i verksamheten. Till det har det funnits tecken som visar på jäv och andra oegentligheter.

Slutligt beslut om nästa steg tas av regionstyrelsen den 29 april.

Sydsvenskan.

HuUuUuUuUuR kan det vara möjligt att Oracle får fortsätta kräma ur VGR dessa astronomiska summor?!

Troligen för dom har ett kontrakt med VGR :man_shrugging:t3:

Allt detta med datasystem är så sjukt rent generellt. Oavsett bransch.

Oracle måste vara brända i Sverige efter detta

Tyvärr fungerar inte LOU så..:man_shrugging:

Blir intressant ändå att se framöver. Oracle passar ju så klart på att ta i ordentligt när regionen ser sig nödgade att göra en direktupphandling. Samtidigt får man ju fundera på om de har några bra refernser i ordinarie upphandlingar framöver. De har havererade införandeprojekt av ett nytt och oprövat system i två regioner och de system som de idag levererar sedan tidigare är enligt artikeln ålderstigna och eftersatta. Men att ha kassa system behöver inte vara ett problem om man har en skicklig upphandlingsavdelning som ändå lyckas ta hem affärer. To be continued…

1 gillning

Nu är jag inte så insatt i just den här affären men annars väl insatt i stora affärer inom LOU, kommun, region och stat, och min första fundering här är om det verkligen är Oracle som bär skulden eller om det är beställaren, alltså det som upphandlades och sen kontrakterats med Oracle att leverera som är problematiken egentligen. Politiken ska alltid skyddas och det är lätt att skylla på leverantören utan att egentligen fundera på vad beställdes egentligen?

Att Millennium är ett gammalt system är inget hemlighet, det heter just Millennium för det är från Millennieskiftet, alltså redan nu 26 år gammalt

1 gillning

Det är ju helt riktigt. Förutsättningarna för att få det man vill är en tydlig kravspec.

Risken är väl som alltid att man behöver revidera den om man inte får några anbud och då är man ju inne i denna snurran igen.