Journalsystemet Millenium

Lugn... Region Stockholm har inte bestämt vilket system som de ska gå över till så det finns möjlighet att ställa till det för huvudstaden också :melting_face:

Cosmic eller Millennium (Cerner)?

Undrar varför Skåne och VGR valde Millennium när ett stort antal andra regiioner gick på Cosmic?

34 steg att skriva ett recept:

2 gillningar

Ofattbart hur stort fiasko och haveri Millenium är. 5 miljarder och många års arbete om pausades efter 3 dagar.

Tur att det bara är skattepengar.

2 gillningar

En ekonomidirektör tar alltså över projektet. Vad kan gå fel? :thinking:

2 gillningar

Är lite nyfiken på det här och vad som har hänt, är det någon som är insatt på riktigt eller har någon mer bakgrund än medias klickbait artiklar?

Så som jag har fattat det, så var det enorm upphandling till att börja med, ingen leverantör av något journalsystem kunde leva upp till de orimliga krav på anpassningar av systemet. De hade betydligt bättre alternativ än millennium på bordet, men av oklar anledning så gick man med just millennium. Nu visar det sig att systemet är precis så kass som många varnade tidigt för och personuppgifter har läckt till obehöriga personer. Jag har inte själv varit involverad i upphandlingen, men överhört en del.

Det är intressant att du nämner de orimliga krav som ställdes i upphandlingen, men för att kunna förstå detta på ett mer konstruktivt sätt behöver vi nog gå djupare. Om man säger att Millennium var ett dåligt val, varför van det trots bättre alternativ?

När det gäller att systemet är “kass”, vad innebär det konkret? Är det att funktionaliteten inte möter kravställningen i upphandlingen, eller är det brister i själva implementationen? Kan det vara så att kravbilden var felaktigt utformad från början? Eller att projektet inte levererade enligt beställningen?

Och hur stor roll spelar egentligen LOU i detta? Det finns ofta begränsningar i hur upphandlingar får göras, men det vore intressant att höra om någon har insyn i hur detta påverkade valen i just det här fallet.

Jag söker mer konkreta exempel och kanske någon som varit närmare projektet eller kan hänvisa till faktiska problem med kravställningen, implementationen eller systemet i sig.

Finns det exempel på läckor eller andra problem som är dokumenterade?

Som sagt så är jag intresserad av det lite mer i detalj och konkret och är inte ute efter spy galla utan mer konkreta bakgrunder

3 gillningar

Borås Tidning har gjort ett gediget journalistiskt arbete med flera artiklar ur olika infallsvinklar. Kostar typ inget att prova prenumeration om du vill läsa mer. Eller så kanske du redan har en prenumeration på en annan Bonnier-tidning så då borde du kunna läsa dessa artiklar också.

3 gillningar

Vad jag förstår så väldigt grovt är millennium anpassad efter hur Amerikanska sjukvården fungerar med kostnader, fakturering och att inte bli stämda av patienterna. Så funkar inte den Svenska vården och därav ett tungrott system som skulle anpassas.

1 gillning

Den bild du söker är väldigt svår att få fram via media. Dels så är det kritikerna som hörs, dels så står media på kritikernas sida(den lilla människan mot det stora systemet).

Säg att man ändå kan pussla ihop en bild eller att det börjar dyka upp mer information i form av utredningar kommer det med stor sannolikhet ändå riskera att vara ett hål i den berättelsen.

Hålet handlar om medarbetarnas engagemang eller motstånd. Om ett antal högljudda motståndare fått tolkningsföreträde innan lanseringsdagen och sagt att detta funkar inte, det behöver stoppas så spelar det ibland ingen roll hur funktionellt eller halvfunktionellt systemet är. Det blir en hopplös implementering.

I det här fallet verkar kritikerna ha rätt, men det jag kommer att ha ögonen på i framtida utredningar är inte det de kommer skriva mest om, systemets brister och förtjänster samt hur man jobbar fram både kravspecifikation och tester av anbuden, utan hur man förberett medarbetarna på det nya systemet. I det här fallet hade det kanske inte hjälpt då det kan vara ett så dåligt system att det var ”omöjligt” att implementera.

Jag har min uppfattning i sak, men det bygger på ena sidans ganska anekdotiska resonemang. Svårt att veta om det är exempel från ganska aparta delar som går att fixa eller bevis på att hela systemet är korrupt. Men det är ju inte det du söker.

1 gillning

Detta är vad jag läst mig till i media så kan vara skevt, men…
Två stora problem är

1. att systemet redan är end of life, ingen vidareutveckling från oracle
  2. Regionen hade krav att ETT system skulle hantera ALLT.

Punkt 2 är skrämmande om det är sant.

Jag har jobbat med flera stora organisationer med kravställning och implementation av nya system.
ALDRIG har man haft ett system som kan allt. Snarare har man flera system som samverkar genom integrationer.
Det är lättare (nästan alltid) att göra förändringar i tolkningar av ett integrationsmeddelande än direkt i en standardprodukt

1 gillning

Tack, dom har jag missat. Ska läsa

Jo så kan det säkert vara men kravspecifikationen från beställaren bör ju inte ha varit det tänker jag, men det är här det börjar bli intressant.

Du är helt rätt och precis på det jag menar, media och andras förutfattade och eget bestämda sanningar finns det gott om (bara ser här i det här forumet) Men projektledaren i offentlig sektor i mig är nyfiken och intresserad av sanningen och det riktliga orsakerna. Men precis som du säger så kan man får stilla sig till de riktigt utredningarna och genomlysningarna är gjorda.

Ja stämmer det så verkar ju det vara det initiala uppdraget som är problemet och inte projektet, det uppdraget borde gå att hitta kan jag tänka :thinking:

Nja, jag har själv jobbat med liknande system. Det är verkligen inte så simpelt att få ett system att göra allt. Det krävs väldigt mycket specialanpassningar, vilket innebär rigoröst utvecklande och testande med befintliga produkter. Tar man fram ett sånt, behöver man göra ganska omfattande proof of concept innan man rullar ut ett sånt system.

Nånting som jag vet att vi kämpade med, var att det var många legacysystem som fortfarande hängde kvar, många moduler i systemen som inte på ett någorlunda enkelt sätt gick att flytta från on-prem lösningar till molnet. Det var en av grejerna jag vet att VGR krävde, de ville ha ett helt och hållet webb baserat system. Det är komplext att få det att funka till 100% i praktiken. Sen om Millenium är det eller inte, kan jag inte svara på, jag har aldrig jobbat med just Millenium.

Ett intressant faktum är att (är inte helt säker på siffrorna här) 18 regioner valde ett annat system (Cosmic), 1 region har inte valt ännu (Stockholm) och två (Skåne samt VGR) valde Millennium.

1 gillning

Region Blekinge har valt Cosmic men inte infört det ännu. Ska införas under nästa år om jag förstått det rätt.

Hade inte det bästa varit om SKR bildade ett it-bolag som handlade upp eller åtminstone satte specifikationen för hur journalsystem ska fungera och vad de ska innehålla för alla vårdinstitutioner i hela landet?
Sedan kan de regioner eller privata vårdgivare som vill använda något eget göra det så länge de anpassar sig till det regelverk/API-er som "SKR IT" satt upp.

1 gillning

Vore väl alldeles för enkelt och kostnadseffektivt?

Region Blekinge och Norrbotten hade tidigare VAS men väljer Cosmic. Norrbotten gick över till Cosmic under november och det verkar ha gått bra. Ett privatläkarföretag har dock klagat och tyckt att det gav mer arbete under starten.

Disclaimer:) Mitt företag jobbar med VAS men inte jag :slight_smile:

1 gillning

Mycket intressant

Här från övergång i Örebro

Själva övergången till Cosmic, den 19 september kl 05.00, var överlag stabil och den plan som fanns för driftsättningen kunde i stort sett följas. Det har förekommit (och förekommer) vissa tekniska problem och fel som åtgärdats kontinuerligt i samverkan mellan Region Örebro län och Cambio

https://www.regionhalland.se/cosmic/nyheter/nyheter-om-cosmic/2024-10-17-rapport-fran-orebro-en-manad-med-cosmic

1 gillning