iPhone 14 Pro och Pro Max presenterade

Dynamic island var coolt, men ingen dealbreaker

Jag hade inte tänkt uppgradera från min 13 Pro Max men blev oväntat förtjust i nya dynamiska ön.

Dock väldigt svårt att motivera ett pris på 18 000 kr (256gb) för en cool flärp.

2 gillningar

Gillade också den Dynamiska ön, i stället för att försöka dölja den ytan, så har det utvecklat den till något användbart.

6 gillningar

Apple är duktiga på att skapa ha-begär. Hade verkligen inget sug efter att byta ut min 13 Pro innan eventet, men nog blev man lite sugen. I alla fall tills man såg prislappen. Men någon måtta får det lov att vara, kan inte riktigt motivera att byta ut en välfungerande lur redan efter ett år. :sunglasses:

1 gillning

Dom rör sig i premiumsegmentet, måste få kosta då…dom lär sälja tillräckligt ändå :grinning_face_with_smiling_eyes:

Från sajten:
image

iPhone 14-modellerna har presenterats och någon har självklart lyckats få sina händer på en iPhone 14 Pro för att hårdtesta Apples senaste A16 Bionic-chip.

Kortfattat så är det inte mycket som skiljer fjolårets chip A15 Bionic och årets A16 Bionic. Båda har sexkärnig processor, femkärnig grafik och sextonkärnig Neural Engine men självklart finns det en hel del detaljer som skiljer dem åt också. När någon nu har lyckats köra ett Geekbench-test på senaste A16 Bionic så är chippet endast en aning bättre än fjolårets och har fortfarande 6 GB i RAM. Det är mest poängen i den singelkärniga delen av testet som den får ett något bättre resultat.

iPhone 13 Pro och dess A15 Bionic har fått poängen 1707 i singelkärnig prestanda och 4659 i flerkärnig prestanda medans A16 Bionic enligt det här testet fått poängen 1879 i singelkärnig prestanda och 4664 i flerkärnig prestanda. Det är fortfarande en arbetshäst och det viktigaste med A16 Bionic är ändå att den har tillverkats på 4-nanometerstekniken istället för 5-nanometerstekniken som A15 Bionic. Vilket är en av anledningarna till den förbättrade batteritiden i iPhone 14 Pro-modellerna.

Via: Macrumors

Hmm. Jag väntade på iPhone 14 Pro men jag är lite kluven. Det händer att jag är där det inte finns någon täckning, och då är det fräsigt med att kunna skicka meddelande via satellit i stället. Men när jag är ute på sådan äventyr under en längre period, och inte har möjlighet till att ladda telefonen, så brukar jag trycka in mitt SIM-kort i en stryktålig knapptelefon med batteritid på en vecka. Den möjligheten försvinner i och med e-sim. Skulle iofs kunna ha ett kontantkort i min knapptelefon men då måste jag också ha ett nytt nummer till den. Jag är direkt imponerad av "dynamic island". Något som hade varit i hästväg vore ifall man hade sensorer för Face-ID och telefonen som gick igenom skärmen.

Men å andra sidan är den nya lilla färgen görsnygg och Apple CarPlay fungerar ljusår bättre än Android Auto för mig. Knepigt som fan.

Sim-kortet har inte försvunnit för oss i Sverige :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är bara amerikanska marknaden som SIM-kort försvinner så i en Svenskköpt telefon så har du fortfarande SIM-kort.

Det låter ju väldigt lovande. Frågan är bara vad en 14 Pro med 512 GB kommer att kosta..... :scream:

Nödmeddelande via satellit släpps bara i USA och Canada nu i november.

19500 bara.

1 gillning

Vågar man hoppas att Telenor sänker vanliga 13 ännu mer nu när 14 kommer. De har ju en deal nu att köpa en 13 för 390kr/mån…. Min 13pro kostar 500 och jag nyttjar den ej fullt ut.

Men om de nu sänker ytterligare så är det ju dumt att slå till nu (kan byta med change). Undrar om man kanske ska ta en vanlig 14 ist? Men vill komma billigt undan…

Har vi någon Telenor-insider här? :wink:

har för mig att dom sänks en 50kr månaden när ny kommer

1 gillning

Antagligen något sådant. Det är helt galet egentligen. Får se om jag kan få en bra deal av min operatör.

Nej inte antagligen, den kostar 19 495kr.

1 gillning

Det bästa med gårdagen är att det jag är mest pepp på inte kostar något😊

Batterisparfunktionen på Apple Watch :+1:

1 gillning

Imorgon är det dags att förbeställa!
En iPhone 14 Pro Max och AirPods Pro 2 står på inköpslistan.
Jag har kört med 256GB på dom två senaste telefonerna, mest för att jag gillar att ha min musik nerladdad.
Men med priserna och att jag även skall betala elräkningen i vinter tänkte jag går ner till 128GB.
Så tog bort all musik från min mobil och nu ser det ut så här.

Så vad säger ni som kör 128GB. Det borde väl inte vara några problem?

2 gillningar

Kör alltid med 128GB. Har ingen musik mer än det som cachas av streaming. Inga problemos.

1 gillning

112 känns väl lite obekvämt nära 128 :thinking: