iPhone 14 Pro och Pro Max presenterade

Från sajten:
image

Ingen mer flärp och det kan vara ett “hard pill to swallow” för en del.

Det som tidigare varit ett kännetecken för iPhone är nu borta och istället har vi fått något som Apple kallar för Dynamic Island.

Dynamic Island är alltid live och aktivt, inkluderar samtalsstatus eller nästa tur på Kartor. Displayen på iPhone 14 Pro och Pro Max klarar nu av en topp på 2000 nits, dubbelt så mycket som 13 Pro-serien. Vi får även en Always-On funktion på låsskärmen.

A16 Bionic bygger på en 4 nm process, med fokus på skärm, kamera och att få ut så mycket som möjligt ur batteriet. Konkurrensen är fortfarande långsammare än A13, som introducerades med iPhone 11 för tre år sedan. 6-kärnig CPU ligger generationer före, 40 % snabbare än konkurrenterna. 2 högpresterande kärnor, 4 högeffektiva kärnor.

Även kameran får sig ett rejält lyft. Vi hittar nu en 48MP kamera med 65% större sensor och andra generationens sensor-shift OIS. Bilder tagna med dåligt ljus är upp till två gånger bättre än de tagna med en iPhone 13 Pro. Utöver detta får vi även en ny ultra-vidvinkel kamera på 12MP som tar upp till tre gånger så bra bilder i svagt ljus. Makro blir ännu bättre. Blixten på baksidan har får en ny design för adaptivt beteende baserat på fotots brännvidd. 9 lysdioder för att styra mönster och intensitet, upp till dubbelt så ljus och med bättre enhetlighet.

Priset har tidigare ryktas gå upp något men nu verkar det som att det håller sig på samma nivå som föregående år, åtminstone i USA. iPhone 14 Pro börjar på 999 dollar och iPhone 14 Pro Max börjar på 1099 dollar. De svenska priserna visade sig föga förvånande ha gått upp en aning från fjolårets modell iPhone 14 Pro börjar på 14995 kronor med 128GB och iPhone 14 Pro Max går loss på hela 16495 kronor med 128GB.

Artikeln uppdateras löpande.

1 gillning

Saftiga prishöjningar i Sverige 🥲

Ja verkligen, en iPhone 13 blev helt plötsligt dyrare :disappointed:

Det är ju den dåliga kronan som ställer till det.

1 gillning

Knappast bara den dåliga kronan.. Andra märken, såsom Samsung, har inte höjt alls på samma nivå. Jag blev sjukt besviken över höjningen.. Har en 13 Pro nu, tänkte köpa en 14 Pro Max. Men dessa priser är sinnessjuka. Jag har mängder av Apple-grejer. Men funderar nu starkt på att sälja och byta ut allt.

Watch Ultra fick också ett fint pris :joy: Och Watch 8 för den delen..

Nä. Börjar bli bisarrt detta faktiskt.

2 gillningar

Jag tyckte prissättningen mellan Watch Ultra och iPhone 14 var konstig. 799 för båda i USA men här skiljer det 1000 kr. :face_with_monocle:

2 gillningar

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Politisk debatt

Marginalerna måste hållas uppe, aktieägarna kräver det, köparna får betala priset för det såklart tyvärr.

1 gillning

Men det lär väl även de andras aktieägare kräva? Samsung etc.

Absolut, men inte lika stora som hos Apple. Aktiekursen skulle rasa om marginalerna sjunker.

1 gillning

Kollade lite för skoj skull vad jag skulle få för min 12 Pro Max i inbyte hos Apple. 4810:-
Det var faktiskt mer än vad jag trodde. :thinking:

Hos Swappie får du säkert nån tusenlapp till.

5000:- hos Swappie.

1 gillning

Skiljer det så lite så använder man såklart det som är smidigast, vilket troligen är Apple själva. :slight_smile:

1 gillning

"Mer oväntat var prissättningen på produkten, då utgångspriset ligger kvar på samma nivå som tidigare – trots att många komponenter i telefonen blivit dyrare."

Stenkoll (om man nu inte bor i USA). :joy:

1 gillning

Apple höjde rejält
2000 kr skillnad nu bara mellan Fold 4 256 och 14 Pro Max 256
Gisses

Det finns inget som säger att det måste vara lika mellan olika företag.

Jag tror de företagen gör lite olika bedömningar om vad målgruppen är beredd att betala. Att det sedan är lite extra illa för oss svenskar med en ”skvalpvaluta” behöver inte Apple bry sig om.

1 gillning

Känns lite som att ingen vågar höja innan Apple. När iPhone X kom tyckte alla att den var vansinnigt dyr, men det dröjde inte så länge innan alla flaggskepp rusade uppåt i pris.

2 gillningar

Nu kanske jag är lite hård här, men du har altså skapat ett nytt konto här på Teknikveckan, för att berätta för oss att din ekonomi inte tillåter att du köper en ny telefon även i år!