iOS – frågetråd

Har ni njutit av min iPhone i knappt ett dygn och måste säga att jag verkligen gillar det, det är väldigt genomtänkt, polerat och det finns många smarta funktioner. Redan bortskämd med FaceID och widgets är visserligen lite begränsade men fungerar bättre och snyggare än på Android.

Dock känner jag en del frustration, inte primärt pga att iOS är dåligt utan för att jag inte har koll än och det tar evigheter att Google och kolla YouTube för att lära mig.

Så eftersom det är ert fel att jag köpt min första iPhone är det inte mer än rätt att ni chippar in och hjälper mig lite :wink:

TANGENTBORD
På min iPad och Pixel har varje tangent olika symboler som jag kan nå genom långtryck. Men på min iPhone måste jag trycka ”123” ”?” för att tex skriva ut ”?” . Vad missar jag, inte är det tänkt att vara så?

KONTROLLCENTER
Hur får jag bort denna sektionen, tar värdefull plats.

WIDGETS
Tips på snygga och funktionella widgets? Skulle t.ex. vilja ha en enkel som visar använd datamängd.

2 gillningar

För kontrollcentral;

Frågetecknet är nog dolt bakom ”123”, kanske finns andra tangentbord med fler tecken?

2 gillningar

Haha, har på riktigt varit inne där 10 gånger och letat efter den switchen och nu fanns den äntligen där :wink:

Inte primärt just ? Utan det faktum att jag måste byta tangentbordslayout för alla specialtecken och siffror, låter som det är ” by design” men oj vad omständigt det blir då.

Jag har gnällt en gång tidigare på appen ”Inställningar” men måste bara göra det en gång till. Hur kan man designa en lista med inställningar och inte ha den i bokstavsordning?

1 gillning

Ja, eller Gboard. Skönt att det numera finns lite valfrihet på iOS :wink:

Fungerar det bra tycker du, är det bättre på att autokorrigera till ord som bättre passar in i meningen?

Spännande! Aldrig tänkt på att det inte är i bokstavsordning. Som långvarig iOS användare har ju Inställningar byggts på under åren och blivit ganska lång lista. Så man har vant sig var saker ligger.
Dock så känns ibland grupperingen lite konstig.

3 gillningar

Jag söker alltid efter i inställningarna.

1 gillning

Ja det är smidigt, vill dock lära mig hur jag hittar utan att söka och det tar sin tid :relaxed:

Inställningar är sjukt rörigt tycker jag. Man får försöka söka sig fram till funktion.

1 gillning

Tack, jag som inte använder Hem har alltid stört mig på knapparna i kontrollcentret. Att det var så enkelt. :sweat_smile:

1 gillning

Har knappt använt det, av någon anledning så faller jag alltid tillbaka till original :man_shrugging:t2:

1 gillning

Jag kör bara SwiftKey och har nog inte använt Apples tangentbord sedan de kom. Så bra rättstavning och mycket bättre layout.

1 gillning

Jag vill att notiser ska synas direkt på låsskärmen när jag tar upp telefonen ur fickan. Som det är nu måste jag svepa för att få upp traven med notiser trots att jag valt ”Alltid synlig” och ”Lista” istället för ”Trave”. Hur får jag notiser att visa direkt på låskärmen?

När jag får en notis för tex ett mail vill jag ibland radera notisen utan att tex radera/arkivera mailet. Hur gör jag det?

Svep notisen åt vänster och tryck ”Rensa”.

Du behöver även styra detta individuellt för varje app (längre ner i notis-listan där alla appar syns). Lite bökigt men det kan bli rätt bra när man pillat en del…

Jag har själv som du har generellt (Lista är rätt) och har olika förhandsvisning per app, t.ex. vissa kan förhandsvisas (ex. Omni), vissa visas inte alls på låsskärmen, medan andra inte förhandsvisas utan FaceTime (ex. Meddelande).

Det går inte, kan bara svepa uppåt och nedåt :joy: Känner mig som min moster när hon behöver hjälp med ”datan”…

Tycker det ser korrekt ut här för att alltid visa notiser?

Alltså längre ner under rubriken Notisstil där alla appar ligger på rad.