iOS – frågetråd

Menar du att detta inte går?

Min screenshot ovan är från Home Assistant i listan under ”Notisstil”.

Jo där går det. Men i exemplet nedan vill jag svepa bort en notis på samma sätt fast direkt när jag får den. Kolla gmail-notisen från Storytel som kom när skärmen var tänd.

Ah, missade det, sorry.

Då tycker jag det ser rätt ut för att få det som du vill ha det… Kör dock inte Home Assistant så kanske något app-specifikt behöver göras?

Kan du prova en eller två andra appars notiser för att se om de blir som du vill? (Då skulle man kunna utesluta om det är själva appen eller grundinställningen för systemet som strular.)

1 gillning

Ah, skickade notiser från HA när appen var öppen (från appen) och det ställde visst till det. Gmail funkar bra och HA också från en annan enhet.

Tack för hjälpen!

1 gillning

Kan bara hålla med, finns inget som kan ersätta SwiftKey. När det var tal om att SwiftKey skulle läggas ner, så försökte jag några veckor med Gboard, men vilken katastrof det var i jämförelse. Native iOS tangentbordet tar man inte ens i med tång. Big no-go.

2 gillningar

SwiftKey går inte att skriva vettigt med. Det tar bort mellanslag före ” automatiskt så varje gång man ska skriva ett citat måste man backa tillbaka och skriva dit ett mellanslag.

Rapporterade detta till SwiftKey igen nu men de verkar ju ignorera buggrapporter då jag rapporterat det flera gånger genom åren.

Tror du de fattar? De är väl ändå amerikaner och då finns det bara ett sätt ”the American way”…. :crazy_face:

1 gillning

Om jag har en hemskärm som jag vill skapa en kopia av och använda till ett fokusläge, går det att göra enkelt eller måste jag skapa om hemskärmen från början för det fokusläget?

Tas det backup på inställningar som jag gör kring t.ex. Fokuslägen, app-specifika inställningar kring notiser och andra ändringar jag gör i Inställnignsappen?

Dvs, sparas allt detta om jag byter telefon?

Ja, i varje fall iCloud Backup. Det görs det säkert via backup till datorn också, ifall man använder det, men det har jag inte gjort på säkert 10 år :slight_smile:

1 gillning

Okej, tack! Lägger en del på att få det som jag vill så skönt att det inte är ogjort om jag byter telefon :slight_smile:

Fortsätter att fråga på... :slight_smile:

varje gång jag får en notis, tex från WhatsApp, så tänds skärmen upp. Kan jag stänga av det? Jag vill att notisen visas på låsskärmen/Always On men inte att skärmen tänds.

Känns lite som jag för en monolog med mig själv nu :grin:

Knappsats-ljudet när man i telefonappen knappar in ett nummer att ringa, det ljudet måste jag bli av med men hittar inte hur?

Jag tror bara det är avstängt om du kör på ljudlöst annars går det nog inte att stänga av faktiskt. Jag kör ju Apple Watch så telefonen är alltid på ljudlöst så fick slå på nu för att höra det där ljudet visste inte ens att det var ljud där :stuck_out_tongue:

1 gillning

Fruktansvärt, men så klart Apple gör allt för att man ska köpa deras smartklocka :laughing:

Har kört ljudlöst i 10 år på mobilen men utan klockan blir det lite besvärligt. Tack ändå, jag är inte arg, bara väldigt väldigt besviken :wink:

1 gillning

Har du testat att ändra notisinställningar för just whatsapp?

Se det som ett tecken att det är dags för en Apple Watch med!

1 gillning

Men måste säga att detta är en intressant tråd detta. Du ställer frågor som jag aldrig någonsin reflekterat över då man är van vid det eller har lärt sig att leva med det.

5 gillningar