iOS 26, iPadOS 26, macOS 26 och övriga Apple-uppdateringar

Jag är ju typ projektingenjör/mechanical lead och jobbar mot gruvindustrin :disguised_face:

Så den mesta programmering för mig är på hemmaplan, eller lite excel :nerd_face:

Alltid!

Nej, ingen höjdare hos mig. Jag navigerar/letar per utseende så där kommer jag aldrig att se eller hitta apparna jag är ute efter.

Aha, jag trodde det var all in programmering :grinning_face:

bright valley of the boom GIF by National Geographic Channel

Tänk dig att slå på skärmen mitt inatten med ljust tema :see_no_evil_monkey:

Sambon blir galen på mig kan jag lova! :rofl: Däremot måste jag säga att den nya skärmen på iPhone 17 PRO gör att jag inte behöver ha lika ljust längre som jag alltid kört tidigare! Har alltid maxat ljusstyrkan! Nu behöver jag bara ha på halva styrkan!

Alltså jag blir tokig, varje gång jag har musik på, CarPlay, AirPods YouTube name it, så pausas musiken varje gång jag låser upp telefonen eller går in på nån social media. Går det laga? Jag vill att telefonen ska göra som jag säger och inte bestämma massa saker själv. Kom med 26

Sätt att det är många som har problem med just detta, att musiken pausas och så när dem öppnar olika appar eller gör olika saker. Är någon bugg som jag hoppas löses framöver! Jag känner inte av det i iOS 26.1 betan!

Håller med. Jag får det ibland. Mkt irriterande.

Hur i h*lvete stänger jag av att mobilen ska vibrera till när någon svarar på ett samtal jag ringer? :exploding_head:

Det undrar jag med!

Sitter och grymtar över hur det ser ut i iPadOS 26.1 beta, stökigt med denna transparens, ser olika ut på olika siter men detta tar täten.

Bästa funktionen ju!

Från sajten:
image

Nästa år ska Apple göra ett nytt försök att lansera sin AI-drivna Siri som de visade upp för över ett år sedan. Det som Apple visade upp på WWDC var faktiskt en Siri som inte var helt dum i huvudet. Den ska veta vem användaren är, ge mer personliga svar veta vad som finns på skärmen och kunna utföra olika saker i apparna man har på telefonen. Men nu rapporterar Mark Gurman i sitt nyhetsbrev att den nya Siri ger Apple-ingenjörerna lite ångest då den inte fungerar som önskat.

Det är cirka sex månader kvar tills lansering och om det kommer vända fram tills dess eller om vi kommer få fortsatta förseningar av nya Siri återstår att se.

Källa: Bloomberg

Är det inte haptik du söker ?

Nej! Den stänger tex bara av vibrationerna när det ringer eller när jag får ett meddelande. Det jag önskar att stänga av är den lilla vibrationen som uppstår när mottagaren svarar på mitt samtal.

Jag har letat men inte hittat någon sådan inställning.

ChatGPT säger så här:

ChatGPT sade:

Ja, det stämmer — på iPhone kan det vibrera när någon svarar på ett samtal (det vill säga när den du ringer till svarar). Det är en liten vibrationsfeedback som talar om att samtalet har kopplats upp.

Här är några saker att veta om det:

:mobile_phone: När det händer:

• När du ringer ett samtal och den andra personen svarar, kan telefonen ge en kort vibration.

• Det sker bara när du håller telefonen mot örat (inte i högtalarläge eller med hörlurar).

:gear: Om du vill stänga av det:
Tyvärr finns ingen direkt inställning i iOS för att slå av just den vibration som sker när samtalet kopplas upp. Det är en inbyggd systemfunktion.
Men du kan helt stänga av vibrationer om du vill:

1. Gå till Inställningar → Ljud och haptik

2. Under “Vibration” välj “Ingen” för ringsignal eller systemhändelser.

Vill du att jag visar exakt hur du kan minska eller helt ta bort alla samtalsrelaterade vibrationer (utan att stänga av alla andra haptiska effekter)?

Du sade:

Ja tack

ChatGPT sade:

Perfekt :+1: Här är hur du kan minska eller ta bort vibrationer vid samtal på iPhone — utan att stänga av alla haptiska funktioner (som tangentbordshaptik, systemfeedback osv):

:compass: Steg-för-steg-guide

1. Stäng av vibration vid inkommande samtal

Detta påverkar inte haptik i andra delar av systemet.

1. Gå till Inställningar → Ljud och haptik

2. Tryck på Ringsignal och vibration (eller bara “Ringsignal” på vissa modeller)

3. Tryck på Vibration högst upp

4. Välj Ingen

:right_arrow: Nu vibrerar inte telefonen när någon ringer dig.

2. Minska haptisk feedback generellt (men behåll den vid t.ex. tangenttryckningar)

1. Gå till Inställningar → Tillgänglighet → Tryck → Haptisk feedback

2. Välj Lätt istället för Stark

:right_arrow: Det gör vibrationsresponsen svagare, inklusive den lilla “svarsvibrationen” vid uppringning.

3. Om du vill helt ta bort haptik även vid samtalskoppling

Det går tyvärr inte att stänga av just “kopplad-samtal”-vibrationen i systemet.
Men du kan göra detta:

1. Gå till Inställningar → Tillgänglighet → Tryck

2. Stäng av Systemhaptik

:right_arrow: Då försvinner alla små vibrationsfeedback, inklusive den som sker när ett samtal kopplas upp.
(OBS: Detta påverkar även andra haptiska effekter, t.ex. vid Face ID, tangentbord osv.)

Jag har stängt av systemhaptic helt och hållet. Fyller ingen funktion tycker jag.

Lät intressant med haptic när någon svarar.

Kan man då låta telefoen ligga utan kass pause-musik i telefonkö och när någon fysiskperson svarar, så vibrar telefonen?