iOS 26, iPadOS 26, macOS 26 och övriga Apple-uppdateringar

Jag fick det tipset från någon här på Bubblan när jag klagade över samma sak under beta-perioden. Väldigt bra!

Någon som kör 26.1 watchOS beta och har provat mätningen av blodets syrehalt?

Det fungerar inte för mig och jag är bara nyfiken på om det är fler som har problemet?

(Beta2, Apple feedback inskickat)

Har 26.1 B2 på en AWU1 och har inga problem med syremätningen.

Den säger iofs något om att jag inte ska ha ett band som sitter tight men jag har samma band (metallänk) med samma storlek som när det fungerade - så jag tror inte på det.

Omstart av klockan (Serie 10) hjälpte inte. Och jag har ingen förhoppning om att min feedback ska ge något resultat :slight_smile:

Jag fick ju så bra tips på hur man kom till ”alla flikar” igår. Nu är jag på jakt efter någon form av genväg för att lägga till en sida i läslistan.

Nu krävs tre tryck. Prickarna först, sedan dela på den här rutan

Sedan ”Lägg till i läslistan. Så antingen någonting smart rörelse på skärmen eller om man skulle kunna anpassa vad som händer när man trycker på de tre prickarna.

Hittade detta, kan vara värt ett försök, gör väl inte riktigt det så enkelt som du föreslår, men borde iallafall spara nåt klick.

Du kan skapa en egen Siri-genväg som sparar den aktuella Safari-fliken till läslistan.
Så här gör du:

1. Öppna Genvägar (Shortcuts)-appen.
  2. Tryck på + för att skapa en ny.
  3. Lägg till åtgärden:
    4.Webbsidor → Lägg till i läslista*
  4. Lägg till åtgärden Ta emot inmatning från Dela-arket (så du kan använda genvägen från Safari).
  5. Döp den till t.ex. “Spara i läslistan”.
  6. Aktivera “Visa i Dela-arket”.

Nu kan du, när du delar en sida, bara trycka på din genväg i listan istället för att leta efter “Lägg till i läslista”. Det sparar ett steg och lite irritation.

Kör fast. Jag letar upp Genvägar:

Klickar på Genvägar

Här finns inget + för att skapa en ny.

Appen Genvägar.

Jag har bytt tillbaka till flikar nedtill i Safari för att slippa bland annat det där.

Jag har lagt det som favorit under Sidmenyn (osäker om den heter så) Du trycker på Fyrkanten med två streck under bredvid adressfältet.

Då hamnar man iaf på två tryck.

För att lägga in den som favorit. Tryck på Fyrkant med två streck > tre punkter > Ändra > Lägg till “Lägg till i läslistan” som favorit

Tack, det där reducerade med ett klick, mycket bra..:clap:

Det löste sig ju på annat sätt. Men tänkte testa även detta. Men när jag kommer till 4. Lägg till åtgärden Ta emot inmatning från Dela-arket så kör jag fast. Söker efter Te emot men inget dyker upp.

Messade dig en färdig genväg. Men vill du göra det från grunden så bad jag GPT förtydliga instruktionen:

1. Öppna Genvägar-appen

Om den inte finns installerad: den ligger normalt redan där. Annars hittar du den i App Store (gratis, och ja, Apple äger den, så du slipper reklamskit).

2. Tryck på + uppe till höger

Det skapar en ny tom genväg.

3. Tryck på ”Lägg till åtgärd”

I sökfältet skriver du:

“Läslista”

Välj sedan:

Lägg till i läslista

4. Tryck på den blå texten ”Webbadress”

Välj ”Kortinmatning” (eller “Shortcut Input” om din telefon är på engelska).

Det här gör att genvägen kan ta emot länkar direkt från Safari-delningen.

5. Tryck på i-knappen (uppe till höger)

Aktivera:

:white_check_mark: Visa i Dela-arket

Under “Godkända typer”, markera:

:white_check_mark: Webbadresser

Tryck Klar.

6. Döp genvägen till något smart, t.ex.:

”Spara i läslistan”

Gärna med ett snyggt ikonval om du orkar — kanske en bok eller glasögon, bara för show.

7. Klart!

Nu, när du är i Safari:

• Tryck på dela-ikonen (fyrkanten med pilen upp)
  • Scrolla ner bland delningsalternativen
  • Välj din genväg ”Spara i läslistan”

Den lägger direkt till sidan utan att du behöver trycka tre gånger.
Inga menyer, inga svordomar.

Apple hur kunde ni? Mina ögon blöder. Får krupp och utslag, ont i tårna, ryggskott och mår bara så j illa.

Att ta färger från bilden på kontakten och smeta ut över hela kontaktsidan... Det blir ju bara så hemskt.

Färgen mot kartan. Den blå knappen längst ner allting bara skär sig så hårt.

Tänkte att det kanske blir bättre med minskad genomskinlighet mm.

NÄ.

Jag hade en bugg att allt blev grått i Genvägar.

Startade om Appen, då syns allt igen.

Jag tycker om att välja Blå som standard färgtema i Mac OS.

Länkar blir lättare att läsa i t.ex. Anteckningar än standard gult.

Men nu i Mac OS 26 blir ju även alla mappar då mörkblå... eller gröna eller gula.. vad man nu väljer.., och tappar funktionaliteten med att välja färg på mappar manuellt. Om man nu använder det.

Jag gillar mer de klassiska ljusblå färgen på mappar och sen kunna välja på enskilda mappar i sin tur.

Hittade då att man kan välja "color picker" och fånga upp färgen från mappar, innan man väljer t.ex. blå som standard tema.

När man sedan väljer temafärg, så bibehålls den ljusblå färgen på alla mappar, men länkar mm är mörkblå, eller gröna osv...

Tack Apple.

Sedan iOS 26 får jag random färger på min jobbkalender i min Apple Watch. I telefonen ser det rätt ut. Det enda som hjälper är att ta bort mailsynken i telefonen, lägga till den, ändra till rätt färg och sedan synka klockan. Men inom något dygn är kalenderfärgen i klockan bytt.

Någon med liknande problem?

Från sajten:
image

Med iOS 26 så gömmer sig en ny funktion som låter oss att se alla samtal som vi någonsin haft med en specifik kontakt. Inkommande, utgående, missade samtal, komplett med datum, tid och samtalslängd.

1. Öppna Telefonappen.
  2. Hitta kontakten i listan Senaste.
  3. Tryck på namnet eller profilbilden.
  4. Scrolla ned och välj Samtalshistorik.

Du får då upp en komplett lista över alla samtal med den personen, flera år tillbaka i tiden.

Källa: MacRumors

Nice!

Hur fick du upp kontakten (Marcus) över hela sidan?

För mig är det bara en liten rund cirklar med kontaktpersonsbilen i.

Det beror på om du väljer avatar eller affisch när du redigerar en kontakt.