iOS 26, iPadOS 26, macOS 26 och övriga Apple-uppdateringar

Den kassa pekprecisionen på iPhone är ett ännu större problem i ios26 för buggen att man måste navigera pekaren med att hålla ner på mellanslag istället för att sätta den där man vill fungerar inte.

på min lur så rör sig markören över hela skärmen och här inne börjar det scrollas i innehållet bakom så till slut försvinner hela svarsrutan…

Att Bubblan buggar galet är en Discourse/iOS26 grej. Allt funkade perfekt på iOS 18.xx. @Jite kliar sig väl fortfarande i huvudet över det där.

Möjligen över det som rinner mellan näsan och munnen då. :rofl::rofl::rofl:

Tveksamt. :joy:

Från sajten:
image

Det kom en rad smidiga funktioner med nya macOS 26 och det finns två funktioner som faktiskt gör livet på Mac ännu bättre. Den första funktionen är i Spotlight och det är att urklipp nu sparas där så man enkelt kan se vad man tidigare har kopierat. Om vi kör command + c på en text kan vi sedan öppna Spotlight och trycka till höger på piltangenten tills vi kommer till Urklipp. För att det ska fungera måste man aktivera det på samma ställe innan macOS börjar lagra det vi kopierar. Det går även att rensa urklippen om det är något man inte vill ha där.

Attefors ligger pyrt till.

Eftersom Apple ännu inte har valt att ge oss eSIM i sina datorer är den andra nyheten en rätt trevlig sådan som går att aktivera i Systeminställningar. Om du inte är nära ett Wi-Fi men behöver koppla upp dig mot internet på din dator går det nu att ställa in att vår iPhone automatiskt ansluter till datorn och delar sitt 5G så fort datorn inte har ett Wi-Fi och är igång. För att aktivera det går man in i Systeminställningar – Nätverk – Wi-Fi – scrolla ned till botten och under “Be om att få ansluta till internetdelning” väljer vi Automatiskt.

Guldfunktion för den som ofta kopplar upp sig på mobilens 5G.

Har du hittat några nya funktioner i macOS 26 som du gillar lite extra eller finns det något du inte gillar? Kommentera nedan!

Nja, jag tänker nu främst på de nya telefonfunktionerna som Call Screening och Hold Assist.

Kopieringslistan är smidig

Och "genvägen" för att öppna ett specifikt dokument i (exvis) Pages. Sök på pages, gör "tab-complete" och du får en lista över de senaste dokumenten.

Nu väntar jag bara på att jobbet ska släppa loss uppdateringen på våra datorer.

Edit: nåja, nu kommer 15.7 så kanske sen...

Jag får inte upp bubblorna/knapparna bredvid spotlight… hmmm

Trycker du till höger på piltangenten?

Samma för mig. Har provat trycka på högerpil knapp men ser ut som vanligt…

EDIT:

Var tvungen att aktivera Clickboard Search längst ner under Spotlight inställningarna.

Måtte det komma en 26.1 snart, detta går inte. Nu hamnar markören på radannonser och arr flytta runt den med spacebar fungerar inte alls, vilket ställer till det extremt mycket med den kassa precisionen Apple har på touchen…

SwiftKey fungerar också väldigt dåligt på iOS 26. Tänk om Apple kunde ge lite mer kärlek till sitt ruttna tangentbord…

Så här ser det ofta ut, glitchar ordentligt.

Om man växlar till Apple-tangentbordet och tillbaka ser det ut så här:

Ofta täcker tangentbordets överkant den nedersta delen av appen man försöker skriva i.

Drar du ner sidan så hamnar markören rätt.

Tänkte mer på tangentbordets utseende som ser helt off ut. Att det är problem med att skriva i Bubblan om man har iOS 26 är ett annat problem.

Vi har tre Macdatorer hemma. En som ligger kvar på Sequoia 15.7 och två som kör MacOS 26.

Alla säkerhetskopieras via TimeMachine till en Synology NAS. För de som uppdaterats till Tahoe har denna säkerhetskopiering slutat fungera. “Hårddisken är inte tillgänglig”. Den som ligger kvar på 15.7 fungerar utmärkt att kopiera till samma skiva.

Har såklart testat med att starta om de strulande datorerna och även med att ta bort skivan för säkerhetskopiering och lägga till den igen. Ingen skillnad.

Har provat med att skapa en ny skiva för säkerhetskopiering och använda den. Ingen skillnad.

För datorn med 15.7 så fungerar allt bra hela tiden. Någon som har nåt tips?

Kolla så du inte försöker köra backup via gamla protokoller AFP.

SMB v3 gäller nu, jag har kört med det i åratals.

Kör också SMB sedan flera år.

Har testat att slå av alla brandväggar (Nas+Mac) utan att det hjälper något.

AFP fungerar fortfarande. Det fasas ut först i macOS 27.

Det håller vi på att felsöka och jag hoppas vi löser det snart för det är inte roligt alls.