Ja, bubblan är hemsk i iOS26.
Tycker Face-id är segare nu. Ibland hittar den inte ens ansiktet.
Startat om din NAS?
Ibland låser den filer när backuper strular, omstart har hjälpt.
Vrider man till landskapsläge och tillbaka till porträttläge hoppar markören rätt.
Jag är också hemsk, glöm inte det!
Samtalsfiltrering i iOS 26 är allt coolt och använbart. Dottern som har sin iPhone på engelska sedan en tid tillbaka för att få Apple Intelligens har nu det. Om man ringer till henne med dolt nummer kommer en röst på engelska som säger åt en att säga sitt namn och ärende.
Startade om Nasen en extra gång nu. Ingen förbättring.
Det som är störigt är att två olika Macar med MacOS 26 har problem men inte den som ligger på 15.7. Och såklart att det inte går att utesluta om problemet ligger på Nasen eller Mac-sidan.
Jag antar att du kan se DISKSTATION eller vad du kallar din NAS i Finder?
Hur ser inställningarna ut för SMB och Time Machine i din NAS?
Kolla också Permissions på backupdisken (i Synology), inte råkat byta användare eller liknande?
Kryptering kanske, disken behöver låsas upp efter omstart av NAS i så fall.
Så nu räcker det att man ställer in språket till engelska för att få tillgång till Apple Intelligence? Innan fanns väl geofence också så man inte ens kunde få tillgång om man geografiskt befann sig i Europa?
Ja ett tag i alla fall hon har haft Apple Intelligens sen hon fick sin iPhone 16 i maj och det är i Sverige. Vet dock inte riktigt hur hon ställt in den.
Har fungerat länge. Kom inte ihåg när jag ställde om till engelska och fick det.
Gillar verkligen funktionen för okända nummer. Folk verkar dessutom har anpassat sig direkt. Igår hade jag flera hantverkare hemma och alla sa vilket företag dom ringde från innan jag svarade.
Jag har sen något år eller två tillbaka den autotragiskt funktionen att telefonsvararen är på eng via Tre.. trots att jag stängt av telefonsvararen.
Otroligt oTrevligt Tre.
Gillar verkligen nya utseendet på nya IOS. Något jag lagt märke till som jag har haft svårt med är att scrolla neråt i poster här på bubblan, men i IOS 26 funkar det utmärkt. På IOS 18 stod alltid sidan och försökte ”ladda” nya inlägg här på bubblan. Kan oxå vara min telefon. Har en IPhone 15 PRO sen release dagen.
Ändrade språk på Mac Minin till engelska och nu fungerar det att använda TimeMachine igen.
Edit: Kanske ska ändra till “nu fungerar det för mig” i meningen ovan. Jag vet inte om det var nåt allmänt problem.
Hohoho ![]()
Kanske därför det funkar för mig, kör alltid mina OS på engelska..
Ok, då ska jag prova!
Första Time Machine kopieringen av Mac Minin är klar och gick bra.
Testade nu med att byta tillbaka till svenska och nu går det att köra Time Machine som vanligt.
Nåt värt att uppdatera för?