Stängde av Beta och uppdaterade luren.
Jag behövde inte ens slå av Beta för att få en ny uppdatering (23D125 -> 23D127)
Sedan så kom det en uppdatering till klockan också (utan att slå av beta)
Betorna för iPad, AppleTV och HomePod fick också uppdateringar.
Stängde av betan och laddade ner 25.3 igår. Tycker att face id har blivit lite problematiskt eter det. Får öppna typ 5 gånger eller med lösenkod efter uppdateringen.
Med 26.3 har jag fått ny irriterande notis ”det här tillbehöret drar för mycket ström” när jag kopplar in laddkabeln.
Du får sluta ladda elbilen med din iPhone.
Tycker det är bra, då kan jag beskära bilden och lägga den där jag vill ha den. Sedan har jag skapat en genväg, kopplad till snabbknappen, som tar skärmbild och sparar i en mapp i molnet.
Säger inte att det är dåligt. Tycker bara att det är irriterande när saker plötsligt inte fungerar som man är van vid och inte vet att det går att ordna med en inställning.
Smart genväg du gjort ![]()
Även i landskapsläge (som är det vettiga sättet att använda iPad)?
Jag kör min Outlook i Safari. Där är mapparna synliga hela tiden. Kan det vara ett alternativ?
I Apple Mail har jag dom synliga hela tiden kom jag på.
Har du prova om det inte är så enkelt som att aktivera sidebar/sidofält?
control + cmd + s
edit: fast det kommandot går ju inte utan tangentbord
Men det går väl att dra ut med fingret från vänsterkanten.
Det har ryktats i veckan att Apple återigen kommer att försena sin nya Siri som är byggd på nytt från grunden men nu har Apple gått ut och dementerat dessa rykten. Till CNBC säger Apple att den nya versionen av Siri kommer att lanseras under 2026. Planen från början var att nya Siri skulle lanseras under våren förra året men sedan blev det försenat då de inte var nöjda. Det sades då att Siri skulle släppas senare under 2025 och sedan flyttades det till 2026 men Apple nämnde aldrig när under året släppet kan tänkas komma.
Siri i dagens skick ligger långt efter konkurrenterna och vi är många som går och väntar på nya Siri som bland annat har skärmmedvetenhet och kan analysera det som visas på skärmen för att ge en mer personlig kontext och Siri ska även kunna göra saker mellan olika appar. När under 2026 den nya Siri kan tänkas komma är oklart men vi får hoppas att det inte dröjer alltför länge.
Jag såg det här idag:
"Suleyman levererade också en spaning: han bedömer att AI kan utföra en stor del av kontorsarbetet för bland annat revisorer, advokater och projektledare inom 12–18 månader. Ett uttalande som får ses i ljuset av att Microsoft hoppas öka sin andel av företagsmarknaden för AI, där man möter hård konkurrens från Anthropic, Google och Open AI."
Detta medan Apple inte kan få till steg ett i AI-applikationer.
Längtar tills ai kan göra min bokföring och deklaration så jag slipper betal hela inkomsten från min skog till Ludvig.
Upptäckte att man inte riktigt kan göra allt på iPad OS/iOS som man kan göra på MacOS. Skulle konfigurera om ett frekvensband, det funkar bara på Macen, routerappen låt mig se det men inte ändra det, då behöver man logga in på fullklienten. Lite smått irriterande. Men en sak har jag kommit fram till med ett dygn iPad, nästa iPhone blir en nedgradering från Max till vanlig PRO. Har inte rört telefonen hemma alls, enda gångerna jag använt den är när jag gått till gymmet på morgonen, annars varvar jag med att använda Mac/iPad. Handoff är så sjukt smidigt, man börjar läsa nån artikel på en enhet, fortsätter på nästa. Testade även Sidecar, det var lite kul men svårt att se ett praktiskt användningsområde för det faktiskt, upplösningen på iPad blir lite konstig, kanske funkar bättre på 13” men känns inte som något jag kommer använda många gånger iallafall.
Du får väl logga i via Safari på 192.168… eller vad du kör för range. Deco suger för det mesta måste göras via deras app.