iOS 18, iPadOS 18, macOS Sequoia och övriga Apple-uppdateringar

Gillar hur slutklämmen är feltolkad

För Samsung-ägare var det ännu större missnöje kring deras AI-funktioner i undersökningen.

Det var det ju inte, var däremot fler Samsung ägare som tycker AI inte tillför något extra, se nedan

• 73% av iPhone-användare och 87% av Samsung-användare säger att AI-funktioner tillför lite eller inget värde, vilket belyser utbredd likgiltighet bland båda varumärkena.
  • 16,8% av iPhone-användare (1 av 6) skulle dock överväga att byta till Samsung för bättre AI-funktioner, jämfört med endast 9,7% av Samsung-användare som är villiga att byta till Apple.
  • AI spelar större roll för iPhone-användare: 47,6% säger att det är en nyckelfaktor vid val av ny telefon jämfört med 23,7% av Samsung-användare.

I Asien/Sydostasien använder man tredjepartsappar för kommunikation, så nä, det är inte därifrån suget kommer.

Aldrig förstått det heller från dag ett, riktigt trams.

Det är kul en eller två gånger, sedan så är det rätt tröttsamt. Jag använde det för att skapa en lämplig ikon för mina användare men i dagligt bruk, aldrig

Där tror jag att Apple bet sig själva i svansen. De trycker hårt på Apple AI men underlevererar.

Det skulle också gå att dra slutsatsen att Samsunganvändarna har hunnit längre i sin resa och insett att Ai inte är så fruktansvärt kul trots allt :slight_smile:

Edit: Det är nog samma skala som i personalundersökningar. Allt under 7 i betyg räknas som negativt och illojalt mot företaget (ja, vi har sådana där undersökningar fyra gånger per år...)

Handlar nog mer om att välja en framtidssäker telefon än AI i sig. Eftersom bara iPhone 16 och framåt har tillräckligt med RAM för att köra AI kan man ju tolka det som ”viktigt”. Skulle själv inte rekommendera någon att köpa en äldre modell i dagsläget.

Samsung har haft tillräckligt med RAM länge så kopplingen till just AI blir inte lika stark vid köp av ny telefon.

15 Pro och framåt.

Nya Siri animationen är cool, fast där slutar mitt intresse för Apple AI. Men inte långt kvar till maj nu och wwdc! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ja, den är snygg. Jag hann prova den på vår semesterresa till Florida men det var i princip allt som jag hann prova :slight_smile:

Kan ligga mycket i detta

Man märker ju att tillverkare marknadsför AI för att sälja mobiler. Det är därför jag tror Samsung inte presenterar One UI 7 förrän med S25 orna nu i januari. Samsung vill inte hamna i den sits Apple är i att man har nya skinande mobiler utan den mjukvara som man marknadsför.

Våra mobiler har ju även mycket AI som vi inte direkt märker av.

Skulle jag bytt mobil enbart för Galaxy AI, svaret är nej. Även om det är skönt att slippa filma i slowmotion :blush:

Ja håller med dig om det, Galaxy AI är ju de flesta funktioner på snart 3 år gamla mobiler.

Att RAM hade så stor betydelse var kanske en överaskning

Sedan hoppas nog alla tillverkare att kunna ta betalt någon gång i framtiden

AI drar sjukt mycket RAM. Jag lekte med AI på en dator med 32GB RAM + ett grafikkort, (inget high-end) men det sörplade i sig allt och lite till. Stora LLMs kan vara jobbiga!

Ja, kamerasystemen är nog ett bra exempel på det.

Du menar detta? :joy:

Tanken föresvävade mig men jag tänkte vara snäll så här nära jul och hålla det där till den andra tråden :slight_smile:

För trots allt så använder alla AI/ML för att, förhoppningvis, förbättra våra foton.

Jag vet att du är avundsjuk :wink:

Men betalning är ju det minsta problemet med att bli av med plaskorten :blush:

Bara jag som haft mina kortuppgifter sparade i Safari dom senaste åren? Minns inte sist jag fyllde i något.

Har dock några kort kvar..

Samma här fast Google Pay då :blush:

Hade varit nice om man kunde fått in alla kort.

Ja, håller med dig om det. Jag har tex både företagstankkort och företagskreditkort. Båda går inte in i Samsung Pay eller Google Pay