För Samsung-ägare var det ännu större missnöje kring deras AI-funktioner i undersökningen.
Det var det ju inte, var däremot fler Samsung ägare som tycker AI inte tillför något extra, se nedan
73% av iPhone-användare och 87% av Samsung-användare säger att AI-funktioner tillför lite eller inget värde, vilket belyser utbredd likgiltighet bland båda varumärkena.
16,8% av iPhone-användare (1 av 6) skulle dock överväga att byta till Samsung för bättre AI-funktioner, jämfört med endast 9,7% av Samsung-användare som är villiga att byta till Apple.
AI spelar större roll för iPhone-användare: 47,6% säger att det är en nyckelfaktor vid val av ny telefon jämfört med 23,7% av Samsung-användare.
Det är kul en eller två gånger, sedan så är det rätt tröttsamt. Jag använde det för att skapa en lämplig ikon för mina användare men i dagligt bruk, aldrig
Där tror jag att Apple bet sig själva i svansen. De trycker hårt på Apple AI men underlevererar.
Det skulle också gå att dra slutsatsen att Samsunganvändarna har hunnit längre i sin resa och insett att Ai inte är så fruktansvärt kul trots allt
Edit: Det är nog samma skala som i personalundersökningar. Allt under 7 i betyg räknas som negativt och illojalt mot företaget (ja, vi har sådana där undersökningar fyra gånger per år...)
Handlar nog mer om att välja en framtidssäker telefon än AI i sig. Eftersom bara iPhone 16 och framåt har tillräckligt med RAM för att köra AI kan man ju tolka det som ”viktigt”. Skulle själv inte rekommendera någon att köpa en äldre modell i dagsläget.
Samsung har haft tillräckligt med RAM länge så kopplingen till just AI blir inte lika stark vid köp av ny telefon.
Man märker ju att tillverkare marknadsför AI för att sälja mobiler. Det är därför jag tror Samsung inte presenterar One UI 7 förrän med S25 orna nu i januari. Samsung vill inte hamna i den sits Apple är i att man har nya skinande mobiler utan den mjukvara som man marknadsför.
Våra mobiler har ju även mycket AI som vi inte direkt märker av.
Skulle jag bytt mobil enbart för Galaxy AI, svaret är nej. Även om det är skönt att slippa filma i slowmotion
AI drar sjukt mycket RAM. Jag lekte med AI på en dator med 32GB RAM + ett grafikkort, (inget high-end) men det sörplade i sig allt och lite till. Stora LLMs kan vara jobbiga!